Inlägg från: mia567 |Visa alla inlägg
  • mia567

Städning på förskola

Jag har inga barn på dagis, men jag har städat på dagis och det var ingen rolig upplevelse (sa upp mig efter några månader).
    Jag stressade som en galning för att hinna med allt och jag gjorde det som dagiset betalade för och ändå fick jag klagomål hela tiden. När det gjordes kontroller av min chef så var det mkt få anmärkningar.

Iaf så städades toaletter varje dag (torkade av toalettstolen, handfat, och övriga ytor, fyllde på tvål, toapapper och pappershanddukar, tömde papperskorgen samt våttorkade golvet). I övriga rum var det fuktmopning men köket fick jag ändå alltid våttorka för att det skulle bli rent, bord och stolar i köket torkades av varje dag, i entrén dammsögs mattor varje dag, papperskorgar tömdes varje dag. En gång i veckan dammades det på alla "nåbara" ytor och övriga mattor dammsögs. Varje månad dammades lister.

• mia567

Kan tillägga att jag jobbade för en större städfirma. Potor rörde jag aldrig och jag använde aldrig decificering. Dock har de flesta toalettrengöringsmedel en svag decificerande effekt.

• mia567

När jag städade hade jag tre dagis.

Dagis 1 och 2 var likadana men det enda hade nya golv och därmed mycket mer lättstädat. Dagisen hade fyra toaletter, ett matrum, ett kök, ett personalrum, fem mindre lekrum, två kapprum, ett större lekutrymme och så korridor mellan rummen. På dessa två dagis hade jag 52 min per dagis att städa och på den tiden skulle jag också hinna med att göra iordning min städvagn och fixa med material.

Dagis 3 var mindre men väldigt slitet och mycket svårtstädat. Där fanns ett matrum, ett kök,ett målar/pysselrum, ett lite större lekrum, två toaletter, ett personalrum, två kapprum och tre mindre lekrum. Det dagiset skulle jag städa på 36 min.

I den totala tiden på "mina" dagis ingick även förflyttningtid mellan dom och det tog nog 10 min mellan.

Mot slutet hade jag fått upp vanan och hann faktiskt göra det jag skulle men det fanns inte en chans att hinna med "det lilla extra" som kanske hade krävts för att få personalen nöjda.

Tyvärr är det den som städar som får "skiten" när det inte går att få ihop tiden. Dagispersonalen ringer till städchefen och den i sin tur ringer och gnäller på städare. Egentligen är det kommunen som köpt in städningen som borde få skäll, eller dom högre upp i städbolaget som lovar att saker kan hinnas med på en viss tid utan att tänka på hur det fungerar i verkligheten.

Svar på tråden Städning på förskola