• Trolli

Så jävla äckligt!!

Fyyyyyy fan! Jag och mannen var på ICA i tisdagskväll och köpte ett kilo köttfärs.. Tänkte göra köttbullar igår..
    När sambon packade upp köttfärsen så utbrister han -"Fy fan vad köttfärs luktar illa" Va fan tänkte jag.. Då är det ju nåt fel på den isf! För köttfärs brukar inte lukta illa så ju..
    Jag stoppar ner näsan i färsen och mycket riktigt DEN STANK!!
    (vi är båda mycket noga med att kolla så att förpackningarna är hela så det var den)
    Riktigt illa! + att den var helt grå och missfärgad i botten och inuti färsen..
    Jag tog på mig skorna och spatserade ner till ICA igen (med köttfärsen och kvittot) och sa att köttfärsen var köpt dagen innan och så bad jag henne lukta på den!
    Hon tyckte så klart att det var förargligt och hon tog tillbaka färsen och gav mig pengarna tillbaka.
    Lukten (STANKEN) sitter fortfarande kvar i näsan.. Mår illa bara jag tänker på de.. Usch..

Nästan samma sak hände svärmor för typ 2 veckor sen.. Hon hade köpt färs på Coop.
    När hon kom hem och började steka den så luktade de blöt hund och det hade bara blivit vätska och fett i stekpannan trots att det uppgavs att det var 15% fett och Sverige var ursprungsland!
    RÄLIGT!!

När hon kom tillbaka till Coop så fanns där inte en enda förpackning kvar i kyldisken.
    De hade tagit bort alla och de ville inte ta emot svärmors färs (undrar vad det var för fel på den)
    Men hon fick pengarna tillbaka.
    Köttet som hon köpte var sånt som butiken får färdigpackat..

Har du råkat ut för nåt liknande nån gång?

(Var bara tvungen att gnälla lite hehe..)

• Svar på tråden Så jävla äckligt!!
  • Garderobshylla

Japp hände med en stor bit entrecote vi köpt på coop, jag öppnar den och ska till att skära upp när jag känner hur det bara stinker om den. Men vi ringde först sen for vi in och fick pengarna tillbaka.
    Den där biten tänkte vi först frysa in och ta en annan gång, vilken jäkla tur att vi INTE gjorde det! Det är ju inte så at man sparar alla kvitton i oändlighet heller...Konstigt att köttet kan bli dåligt i en hel förpackning och långt innan datumet gått ut!

• nickefiki

mama86 skrev 2009-02-12 07:58:02 följande:

tycker det är ofta man går förbi färdig packad pålägg eller liknande som är annat märke än butikens som är hellt grått i jämförelse med dom andra förpackningarna. man undrar ju då om butiken lägger tillbaka förpackningar som ramlat ut kylen.själv kollar jag alltid datum på allt pålägg osv för det har hänt att sambon missat och köpt pålägg som går ut dagen efter.
    Nä, så är det nog inte. Jag har märkt ibland att varor som vi fått in efter en dag eller två blir gråa i jämförelse med de andra, och de står precis likadant inne i kylen, så jag tror det är något som hänt vid paketering.
  • Trolli
    Svar på #10
    Chrizzie skrev 2009-02-12 12:03:02 följande:
    Borde inte butikerna vara lite försiktiga med tanke på köttfärsskandalen??
    Precis!
  • Champagne

Jag köper helst kött hos vår lokala kötthandlare. Han maler köttfärsen medan man väntar. Riktigt fint och fräscht kött! Så jag handlar bara på ICA när det är panik och jag måste ha tag i kött meddetsamma.

Har aldrig råkat ut för dåligt kött.

• Reglementet

Fast kött, det är känsligt. Det blir ju fan dåligt bara man tittar på det.

• Tulltan

TS: Det du beskriver behöver inte innebära att köttfärsen är dålig. Kommer köttet från ett handjur så måste djuret vara kastererat, annars smakar och luktar det illa och går inte att äta.
    Jag har handlat kött på både ica och willys och har fått hem kött som det här, flera gånger.
    Nötkött kan bli grått, det är inget farligt.

• Trolli
    Svar på #16
    Tulltan skrev 2009-02-12 13:32:48 följande:
    TS: Det du beskriver behöver inte innebära att köttfärsen är dålig. Kommer köttet från ett handjur så måste djuret vara kastererat, annars smakar och luktar det illa och går inte att äta.Jag har handlat kött på både ica och willys och har fått hem kött som det här, flera gånger.Nötkött kan bli grått, det är inget farligt.
    Jaja.. Att det är grått är en sak.. Men att det är grått i botten och inne i färsen + att det luktar ruttet!
    Och det är oacceptabelt att sånt kött säljs i affärerna.. De borde ju själva känna lukten isf..
  • Biba

får jag låna tråden lite? Hur pass känslig är köttfärs? Om man fryst in den och sedan tinat den i kylskåp hur länge kan man vänta innan man tilllagar den? Blir den dålig på två dagar i kyl efter den varit fryst?

• Trolli
    Svar på #18
    Biba skrev 2009-02-12 16:36:39 följande:
    får jag låna tråden lite? Hur pass känslig är köttfärs? Om man fryst in den och sedan tinat den i kylskåp hur länge kan man vänta innan man tilllagar den? Blir den dålig på två dagar i kyl efter den varit fryst?
    Jag har ingen aning.. Vi brukar tillaga den direkt när den tinat.. Men nån annan kanske kan svara på det?
  • Ilonasmamma

jo en gång...har itne köpt köttfärs från willys sedan dess..den blev brun direkt o lukta surt...första gången jag har reagerat på att färsen luktar

köpte den 16:e(håll datum 17:e 1dag alltså) och frös in...tog fram den 18:e och den 19:e hade den tinat och stank fan och va brun.

en stor ica kedja här istan brukar dock alltid ha bra köttfärs.Där föredrar jag alltid att köpa och den är alltid fin och luktar inte.

har hört att köttfärsen blir sämre fortare efter att den varit fryst

• Adis83

Säger inte att din köttfärs var bra(den var ju uppenbart dålig) men vill bara påpeka att köttfärsen är gråfärgad från början, det röda är färgämnen som ska göra att köttfärsen ska se aptitligare ut.

• Tjimtjom

Faktiskt inte, o vi handlar på ICA Maxi i Nacka som var en av affärerna i "köttfärsskandalen".
    Sen som Adis83 säger så är köttfärsen grå från början, den blir röd av syre. När dom packar kött brukar dom låta den ligga framme lite för att det ska få den röda färgen, ju rödade den är desto längre har den legat framme. Men den ska inte lukta illa.

• Trolli
    Svar på #21
    Adis83 skrev 2009-02-13 11:34:49 följande:
    Säger inte att din köttfärs var bra(den var ju uppenbart dålig) men vill bara påpeka att köttfärsen är gråfärgad från början, det röda är färgämnen som ska göra att köttfärsen ska se aptitligare ut.
    Ja, men det vet jag
  • Trolli
    Svar på #22
    Tjimtjom skrev 2009-02-13 11:59:35 följande:
    Faktiskt inte, o vi handlar på ICA Maxi i Nacka som var en av affärerna i "köttfärsskandalen".Sen som Adis83 säger så är köttfärsen grå från början, den blir röd av syre. När dom packar kött brukar dom låta den ligga framme lite för att det ska få den röda färgen, ju rödade den är desto längre har den legat framme. Men den ska inte lukta illa.
    Precis! Jag vet att köttfärs kan vara grå.. Men fan inte i mitten av färsen.. Det har jag aldrig varit med om.. Och som den stank!
    Blää.. Hehe..
  • Tjimtjom

Fast dit når inte luften alltid så då blir den inte röd där. Men som sagt den ska inte lukta äckligt.

• Trolli
    Tjimtjom skrev 2009-02-13 14:05:02 följande:
    Fast dit når inte luften alltid så då blir den inte röd där. Men som sagt den ska inte lukta äckligt.
    Nä, precis.. Det var riktigt räligt.. Hehe
  • Mrs Vader

Nu är det ju inte säkert att det är butikens fel (som några antyder), ibland när vi får varor till vår butik får vi reklamera dåligt kött (felskuret, vac-släpp, grått el. dyl.) men ibland märks det inte med en gång och är det en stor butik så är det inte säkert att personalen hinner se det dåliga köttet.
    Vi får endast färdigpackat kött så är det nåt fel så är det inte vi som klantat oss iaf.

Vacker utan schampo
  • Trolli

Affären maler köttet själv.. Det var alltså inte färdigpackat..

Svar på tråden Så jävla äckligt!!