• madamezzaj

Fylla på vatten i batteriet???

Min bil börjar i kyla under -10oC att inte vilja starta, hörde att det då oftast är frågan om att fylla upp nivån i bilbatteriet med destillerat vatten. Hörde också precis att motorn måste vara igång så att inte batteriet sprängs.

Vill gärna ha mer kött på benen innan jag ger mig på det här. Någon som vet?

• Svar på tråden Fylla på vatten i batteriet???
  • Gorban

Hur gammal bil har du? Nyare bilar har underhållsfria batterier där man inte kan eller behöver fylla på vatten.

Om du ofta kör korta sträckor och gör starter i kallt väder så hinner kanske inte batteriet laddas upp fullt medan du kör. Efter ett tag blir det svårt att starta. Skaffa i så fall en bra batteriladdare och ladda batteriet över natten ibland. Eller kör en längre sträcka på några mil.

• littlemum

Varför inte be en verkstad hjälpa dig. De kan oftast testa batteriet åt dig också!

Batterisyra som du kan få på dig är INTE att leka med!!!

• Jaccan

Har du ett batteri där det går att fylla på med destillerat vatten är det bara att göra det. Finns lock på ovansidan man skruvar loss och sen fyller man så att vattnet ligger ca 10mm över plattorna. Ofta är locken dolda under nån platsremsa om ingen har fyllt tidigare.

Man behöver inte ha bilen igång, det går utmärkt att göra på ett bortkopplat, löst batteri.

Du kommer inte få på dig någon batterisyra, det är ju destillerat vatten man fyller på med. Jag kollar ibland vätskenivån i batteriet genom att sticka migi fingret med en nål och stoppa ner i hålen på batteriet. När fingret kommer i kontakt med batterivattnet svider det till. Totalt ofarligt =)

Att ha en riktig vätskenivå är absolut nödvändigt för att få ut maximal kapacitet och livslängd ur batteriet.

Lycka till.

• madamezzaj

Tack för tipsen!

Har kollat nivån på vattnet och det täcker över metallen. Hsr nu lsddst bstteriet och ska strsx ut och se om jag kan åka till en kompis. Om det snart händer igen är det väl dax att byta batteri...

• mekanikern

hejsan jag ska fylla på battriet i en väns bil men vet ej om man ska fylla i alla dom däringa skruvarna eller om bara behöver fylla på i ett hål?

Svar på tråden Fylla på vatten i batteriet???