• lindberg78

När testa blodsocker?

Ska låna en apparat för att mäta blodsockret själv ( eftersom min BM inte hade tid förräns om 2.5 vecka). Orsakerna är många...

Men iaf.
    När efter och innan måltid ska jag testa och hur högt/lågt är gränsvärdena?

Tacksam för snabba svar, ska testa ikväll...

• Svar på tråden När testa blodsocker?
  • oOrosamarängerOo

På fastande mage bör det inte va högre än 6,0.

★♥snitt i april♥★
  • lindberg78

Hur många timmar räknas det som fastande?

Måste äta varannan timma dygnet runt för att må någorlunda bra och inte svimma...

• Mammut och Papput

Diabetiker tar ju före maten i samband med när de tar insulin.

Du kan också prova ta ett fasteblodsocker på morgonen innan du äter frukost. Du bör då inte äta eller dricka efter midnatt kvällen före.

Grovt sett så är värden mellan 4-6 normala. När det lutar åt 7,6 så är det på gränsen mot högt! Riktigt lågt har du under 2.

Blodsocker ändras hela tiden över dygnet för t.ex. diabetiker.

• oOrosamarängerOo

Vet inte hur många timmar, men testat på morronen innan jag ätit vid mvc besök, äter inte frukost och hade lite på gränsen sist och min bm sa då att gränsen går vid 6,0 på fastande mage.

★♥snitt i april♥★
  • Lone

Jag testar precis innan måltid, och sedan 1,5-2h efter måltiden.

Jag mår inte bra av att ligga under 3,0, men det är nog olika. Tror att du ska ligga på ca 4-5 före måltid och 7 efter på ett ungefär.

• smurfenlina

hej! jag är typ 2 diabetiker (kost/motionsbehandlad) sedan ca 3 år tillbaka och tar insulin nu på slutet av min grav.

Under 4,0 klassas som lågt men inte farligt om du inte är typ1 diabetiker. Du kan dock känna dig lite snurrig och darrig. Som gravid ska du inte ligga över 5,5 på morgonen (fastande värde innan du ätit något på dagen) och ej över 8,0 ca 2 timmar efter måltid. I vanliga fall testar jag 1,5 tim efter måltid med nu under graviditeten alltså 2 tim efter. Beror nog mest på vad man har för diabetessköterska.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor, lycka till!

• Lone

Tror att blodsockret stiger och ligger som högst 1,5-2h efter måltid. Det är i alla fall då jag har fått instruktioner att mäta det. (har grav.diabetes)

• oOrosamarängerOo
    smurfenlina skrev 2009-02-12 19:07:27 följande:
    hej! jag är typ 2 diabetiker (kost/motionsbehandlad) sedan ca 3 år tillbaka och tar insulin nu på slutet av min grav.Under 4,0 klassas som lågt men inte farligt om du inte är typ1 diabetiker. Du kan dock känna dig lite snurrig och darrig. Som gravid ska du inte ligga över 5,5 på morgonen (fastande värde innan du ätit något på dagen) och ej över 8,0 ca 2 timmar efter måltid. I vanliga fall testar jag 1,5 tim efter måltid med nu under graviditeten alltså 2 tim efter. Beror nog mest på vad man har för diabetessköterska.Hoppas du fått lite svar på dina frågor, lycka till!
    Så det är olika värden som gäller då om man är diabetiker eller inte? Tänkte eftersom min bm sa att gränsen går vid 6,0 på fastande mage.
    ★♥snitt i april♥★
  • smurfenlina

vad jag har förstått det som så är det t.om olika värden beroende på var man bor, konstigt nog! men när man har grav. diabetes så har jag fått förklarat för mig att man är lite hårdare med värdena. Du kommer märka att om du testar med 10 min mellanrum kan värdena skifta ganska mkt. Om din bm sagt 6,0 så är det säkert ok, kan tänka mig att dom kollar lite extra om dina värden aldrig är under 6,0 t.ex.

• oOrosamarängerOo
    smurfenlina skrev 2009-02-12 19:13:49 följande:
    vad jag har förstått det som så är det t.om olika värden beroende på var man bor, konstigt nog! men när man har grav. diabetes så har jag fått förklarat för mig att man är lite hårdare med värdena. Du kommer märka att om du testar med 10 min mellanrum kan värdena skifta ganska mkt. Om din bm sagt 6,0 så är det säkert ok, kan tänka mig att dom kollar lite extra om dina värden aldrig är under 6,0 t.ex.
    Ok! Mitt värde va 5,8 sist och aldrig haft så högt, inte diabetes eller inte överviktig. Ska kolla igen på måndag och ville att jag skulle lämna in urinprov då med då även blodtrycket va högt, 140/80, har annars legat på 110-120/60-70.
    ★♥snitt i april♥★
  • Annagalenpanna

Pratat med min son läkare om det här med blodsocker och det är ju lite individuellt också. Min son har fått en diagnos: Hyperinsulism. Hans bukspttskörtel producerar förmycket insulin och han får då lågt blodsocker. Som tur är så håller vi detta på bra nivå genom en medicin. Men när vi mätte honom under dagarna i början så mätte vi innan måltid och 30 minuter till 1 timma efter mat.

Kollade mitt blodsocker när vi låg inne med honom och på fastande mage låg jag på 6.2 och det var helt normalt. Medans vår son som nu får medicin ligger på runt 3.5. Kan tillägga att när vi blev inlagda med honom så var han så låg som 1.7 och det märktes inte på honom.

• Grannen

Ang låga värden så blir jag skakig och påverkad starx under 4 mmol. Har varit nere i 1.8 och shit då var jag riktigt dålig, svettades som en gris och skakade enormt mkt.

Värde innan frukost, fastevärde, inte högre än 6 mmol. Efter måltid runt 7, inte högre än 8.

Hos diabetiker beror det mkt på hur lågt långtidsvärde man har hur låg man är när man känner sig dålig. 

Svar på tråden När testa blodsocker?