• Anonym (Undrar)

En soc fråga

Är en socionom och socialpedagog samma sak?
    Kan en socialpedagog jobba med t ex LVU utredningar mm?

*Nyfiken*

• Svar på tråden En soc fråga
  • Frontline

Heahog skrev 2009-02-13 02:20:12 följande:

Googla ;)
    Fruktansvärt bra svar, tänk om fler kunde upptäcka det då skulle det säkert bli 40% mindre trådar här på FL :)
  • Anonym (Undrar)

Blev ju inte klokare av att googla
    Måste man ta en examen för att blir socionom/socialpedagog eller räcker det med att läsa poängen eller enbart utbildning?

• Anonym (Undrar)

Det lilla jag får ut av socialpedagog är att deras inriktning verkar vara mer på barn och ungdomar i skolålder, inget om LVU utredningar mm

• Heahog

Jag tror ärligt talat att det inte är samma sak utan att socionomen blir sochandläggare tex & då har hand om bla bistånd, LVU osv, beroende på inriktning & vilken tjänst de sökt.

• Anonym (Undrar)
    Heahog skrev 2009-02-13 02:33:48 följande:
    Jag tror ärligt talat att det inte är samma sak utan att socionomen blir sochandläggare tex & då har hand om bla bistånd, LVU osv, beroende på inriktning & vilken tjänst de sökt.
    Nej, det verkar ju inte vara samma sak alls. Tycker då att det är konstigt att en socialpedagog kan få utreda familjer och LVU.
  • Queen70

Det är inte samma sak, men en hel del socialpedagoger arbetar som socialsekreterare och på den vägen kan man även hamna på Barn och familjeenheter och få göra LV utredningar. För att bli socionom så måste du ta socionomexamen. Men du kan ju läsa motsvarande kurser på poäng och därmed kunna arbeta som socialseketerare. Det brukar ju stå socionom eller motsvarande i anonnserna.

Socionom är en utbildningstitel, men socialsekterare är ett yrke.

Jag har exempelivis gått socionomlinjen, men då jag aldrig skrev min C-uppsats kan jag egentligen inte formellt kalla mig socionom. Däremot är jag anställd som socialsekterare.

• Anonym (Undrar)
    Queen70 skrev 2009-02-13 02:41:22 följande:
    Det är inte samma sak, men en hel del socialpedagoger arbetar som socialsekreterare och på den vägen kan man även hamna på Barn och familjeenheter och få göra LV utredningar. För att bli socionom så måste du ta socionomexamen. Men du kan ju läsa motsvarande kurser på poäng och därmed kunna arbeta som socialseketerare. Det brukar ju stå socionom eller motsvarande i anonnserna.Socionom är en utbildningstitel, men socialsekterare är ett yrke.Jag har exempelivis gått socionomlinjen, men då jag aldrig skrev min C-uppsats kan jag egentligen inte formellt kalla mig socionom. Däremot är jag anställd som socialsekterare.
    Ok. Jag är själv lite förvirrad, då en sk soctant i ena sekunden kallar sig kompetent socionom, när jag kollade upp henne står hon som socialpedagog och sen gick jag ytterligare ett steg och kollade hennes utbildning, hon har läst men ingen examen i något av det. Så jag blir ju lite undrande till vad hon är egentligen?
  • Heahog

"En socialpedagog är en socialarbetare som är mer inriktad på behandlingsarbete än vad en handläggande socialarbetare är.

Vad man ska veta är att de flesta socialpedagoger som utbildas idag även får en socionomexamen, fast det dock finns rena socialpedagogiska högskoleutbildningar kvar, vilka oftast ligger under sociala omsorgsprogrammet."

hittades i länken jag klistrade in här.

Svar på tråden En soc fråga