• Chokladmums

Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?

Inte bara nattblöjan som bekymrar oss, utan som rubriken lyder, värk i benen!
    Lilltejej är som sagt 4 år, drygt, och börjat klaga mer på senaste att hon har ont i benen. Nu är detta ingen helt nytt för det gjorde hon även när hon var dryga 2. Då haltade hon också lite, vi var och gjorde ultraljud på höfterna (för att utesluta sk höftsnuva), och det var helt normalt. Nu kan hon vara ledsen och gråta över att hon har ont i benen, trött i benet, i skelettet säger hon. Senaste har hon börja säga i knävecket, vilket är typiskt för "växtvärk". Har dessutom kommit em/kvälls/nattid. Som gammal sjukvårdspersonal som jag är tänker jag det värsta: Leukemi. Men vi har varit hos husläkaren som klämt och känt och böjt och vridit på hennes ben samt tagit alla blodprover som var helt normala, så jag borde väl känna mig lugn. Men jag vill bara höra hur det är för er andra med barn i samma ålder!? Hon har dessutom vart extremt förkyld senaste tiden, från i höstas om jag ska vara ärlig. Och vi med! Magsjukor och förkylningar har avlöst varandra och jag tror att vi aldrig har vabbat så mycket som det senaste halvåret! Hur mår era 4 åringar?

• Svar på tråden Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?
  • Anima

Min tjej har just fyllt fem, och hon brukar också emellanåt klaga på värk i benen. Jag har också blivit lite orolig, men tror nog att det är växtvärk som det handlar om. Jag hade själv mycket växtvärk när jag var liten, särskilt på nätterna, men kommer inte ihåg mellan vilka åldrar. Men har ni varit och kollat hennes blodvärden så borde ni ju inte behöva vara oroliga. Leukemi hade ju upptäckts den vägen!

• Chokladmums

Jo, precis! Ville bara mer kolla hur det är för andra småttingar, om det är vanligare än man tror! Tack för ditt svar!

• Tyche82

Min son blir 4 i maj och på ett annat forum finns en tråd för 0505:or och där har dom allra flesta barnen just nu växtvärk i benen. Visserligen har ingen sökt för diagnos utan vi har bara tänkt att det är det som det är.

♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • tessum

Min flicka fyller 6 nästa vecka och hon har haft växtvärk i benen sen hon var i 3-4 års åldern. Det kommer i perioder och oftast på vintern.

För oss brukar det hjälpa att stryka/gnugga på hennes ben, bädda om dem med en extra filt så att hon håller sig varm där och vissa nätter när hon gråter av smärtan så värmer vi en vetebädd som hon kan lägga där det gör mest ont.

Växtvärken kommer oftast på kvällar och nätter för henne

• Hedi

Min dotter är inte sa gammal ännnu! men jag kommer ihag värken i benen fran jag själv va liten. Det hade man ju rätt ofta, du behöver nog inte oroa dig.

• zazla

Min treåring gör det i perioder så jag tror att det är växtvärk. Jag har fått för mig att det är värre när det är kallt.

• Chokladmums

Tack för alla inlägg! Alltid skönt att höra att ens lilltös inte är ensam! Nä, jag förstår väl också att det säkert är växtvärk men ändå...

• softisch

min lilla flicka brukar få en varm vetekudde på benet eller benet där hon har ont,hon brukaroxå få stödstrumpa på sig.

• Theodosius

Vad skönt att hitta den här tråden! Min pojke, nyss fyllda 3, kan vakna flera gånger/natt och gråta över hur ont han har i benet. En gång gav jag honom till sist alvedon för han bara skrek och skrek och sov bara korta stunder. Men det var några veckor sedan det hände nu. Kom också ihåg att jag hade fruktansvärt ont när jag var liten.

• Love 4 Leo

Glad att jag hittade den här tråden. Min kille som fyller 4 i maj har klagat på ont i benen sen har var dryga 2. Det händer då och då, inte så ofta att han vaknar på natten och har ont. Han till och med jämrar sig i sömnen stackarn! I förrgår så var det värre än värst, vi var uppe i några timmar på natten och han hade svårt att stödja på benet och grät hela tiden och sa att han hade ont, man blir ju jätteorolig. Jag fick tillslut i honom lite alvedon och efter det så slappnade han av. Jag har försökt att massera benen och fötterna lite lätt och igår kväll fick han massage på benen innan han lade sig, vet inte om det hjälpte men han tyckte att det var skönt! Mätte honom för ett tag sen och han hade vuxit 9 cm på 8 mån så man kan ju förstå att det värker. Bra tips med värmekudde, man behöver ju inte lägga på benet utan den kan ju ligga med i sängen och ge skön värme, ska testa om det blir fler ggr...

Svar på tråden Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?