• Chokladmums

Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?

Inte bara nattblöjan som bekymrar oss, utan som rubriken lyder, värk i benen!
    Lilltejej är som sagt 4 år, drygt, och börjat klaga mer på senaste att hon har ont i benen. Nu är detta ingen helt nytt för det gjorde hon även när hon var dryga 2. Då haltade hon också lite, vi var och gjorde ultraljud på höfterna (för att utesluta sk höftsnuva), och det var helt normalt. Nu kan hon vara ledsen och gråta över att hon har ont i benen, trött i benet, i skelettet säger hon. Senaste har hon börja säga i knävecket, vilket är typiskt för "växtvärk". Har dessutom kommit em/kvälls/nattid. Som gammal sjukvårdspersonal som jag är tänker jag det värsta: Leukemi. Men vi har varit hos husläkaren som klämt och känt och böjt och vridit på hennes ben samt tagit alla blodprover som var helt normala, så jag borde väl känna mig lugn. Men jag vill bara höra hur det är för er andra med barn i samma ålder!? Hon har dessutom vart extremt förkyld senaste tiden, från i höstas om jag ska vara ärlig. Och vi med! Magsjukor och förkylningar har avlöst varandra och jag tror att vi aldrig har vabbat så mycket som det senaste halvåret! Hur mår era 4 åringar?

• Svar på tråden Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?
  • Eagle

Ja vi har en 4 årig tös som har RA med mycket benvärk så det är inte bara växtvärk i alla fall...

• Jenna82

TS: Min dotter e född oktober-04 och klagar nätan hela tiden på att hon har ont i benen o knappt kan gå! Säger att det gör ont även när hon sitter.. Va skönt o se att det finns fler. Tror faktiskt det e växtvärk o har sagt de till henne! Men nu nä jag läser att det kan handla om leukemi blir jag ju jättenervös!

(¯`°?.¸ ♥ Liam 030603 ♥ Nova 041021 ♥ Leia 080602 ♥ ¸.?°´¯)
  • Eagle

www.vitaviva.com/Store/health/healthproblems/V%C3%A4xtv%C3%A4rk,345,sv.aspx

Växtvärk
    Oförklarliga smärtor i ledmuskulaturen, speciellt hos barn och unga som är i en kraftig växtfas. Ofta är det värst om natten. Förekommer speciellt hos aktiva barn, barn med hypermobila leder, plattfota barn eller barn med andra fotproblem.
    Växtvärk är periodiska, djupa smärtor som oftast kommmer från lår och knän, men kan också komma från fotled och armar. Typiskt börjar smärtorna vid sängtid eller om natten, där barnen vaknar upp och gråter. Ett anfall kan vara 10 - 15 minuter. Växtvärk uppträder hos 15 - 25% av barn i åldern 3 - 12 år. Det tycks vara lite fler flickor än pojkar som får dessa smärtor. Det är två perioder där barn är särskilt utsatta. Den ena är från 3 - 5 års åldern och den andra är i 8 - 12 års åldern. Smärtorna kan dyka upp flera kvällar eller nätter i rad efterföljt av perioder utan smärta eller andra symptom.

Smärtorna vid växtvärk kan vara starka men är inte farliga och kommer att försvinna med tiden. Växtvärk uppträder alltid i båda benen. Sitter smärtan bara i den ena sidan av kroppen är det inte växtvärk. I fall där akillessenan är för kort kan det förekommma symptom som påminner om växtvärk. Växtvärk medför inte svullnader, rodnad eller utslag, det är inte ömt i musklerna när barnet rör benet eller när man trycker på musklerna. Om det fortfarande smärtar om morgonen är det heller inte växtvärk.

En teori om växtvärk är att smärtorna stammar från muskler och senor som inte följer med när skelettet som de sitter fast på växer. En annan förklaring går ut på att smärtorna kommer ifrån lek eller sport där musklerna blivit överansträngda.

Man har ännu inte funnit någon helt säker förklaring på växtvärk. Det tycks heller inte finnas något tydligt samband mellan de perioder då barnen växer speciellt mycket och ökat förekommande av smärta vid växtvärk.

Rekommendationer
    Ge barnet ett dagligt brett tillskott av vitaminer, mineraler och fiskolja. Speciellt viktigt är zink, magnesium och kalcium.

Sträckövningar innan sängtid kommar i några fall minska problemet.
    Akut massage av de smärtande ställena har också en god effekt.
    Varma omslag om benen eller 20 minuter med en värmedyna kan likaledes hjälpa.

• Heeleena

Vill inte oroa er med barn som har ont i benen, men min kusins dotter hade också så vid 3.5 år, så efter många remisser hit och dit visade det sig att hon hade barnreumatism. Så om det inte avtar skulle jag kräva en remiss vidare om det var min dotter.

• lövet2

Det enda av mina barn som haft ont i benen i den åldern, visade sig ha barnreumatism. Det syns sällan på några blodprover, men man kan upptäcka det bl a om det blir svullnader och missfärgningar. Vid reumatism sitter smärtan också i dygnet runt - inte bara på nätterna.

There is no justice - just mercy ...
  • Iia

Hmmm....min dotter som fyller 4 i april har klagat ganska länge till och från om att det gör ont i benen. MEN nästan aldrig på kvällen/natten utan mest på morgonon. Har trott att de flesta gångerna beror på att hon är morgontrött och helt enkelt inte vill gå, hon brukar säga: Mamma, du måste bära mig jag orkar inte. Det gör ont i benen.

• Eagle

Min tös som har RA=Barnreumatism, är morgonstel och mycket värk.
    Tänk efter, hur mår dom i helhet...
    Fråga gärna jag svarar på det jag kan inom detta...

• LillaEllan

min son är 3 han vaknar ibland på natten och gråter och har jätte ont i benen helst vill han inte gå och att vvi masserar honom , hjälper även med alvedon då sover stackarn.
    jag ha inte ens övervägt att tänka att det är ngt annat än växtvärk tycker att det verkar så uppenbart precis så som jag hade när jag var liten jjag hade det också bara på natten.

• JennyL29

Ibland om nätterna kan sonen på snart 4 år vakna av det onda i benen som han säger.

Då det är som värst är det alvedon som kan hjälpa

• Jenna82
    Eagle skrev 2009-02-14 23:50:52 följande:
    Min tös som har RA=Barnreumatism, är morgonstel och mycket värk. Tänk efter, hur mår dom i helhet... Fråga gärna jag svarar på det jag kan inom detta...
    Min dotter har ofta sen hon fyllde 2 haft mycket växtvärk, ibland vaknat på nätterna o gråtit för att det gjort så ont. Har då gett alvedon o det har till slut släppt..
    Men nu, sen hon fyllde 4år har hon haft ont till o från om dagarna också, o bara nus enaste 2 veckorna har hon klagat på att hon har ont i ryggen lite då o då (men har viftat bort det o trott att hon kanske härmar mig lite då jag har mycket problem me den) o sen att hon har jätteont i benen, det värker o hon kan varken sitta eller gå säger hon.
    Frågar ibland om jag inte kan bära henne, men iomed min rygg så varken kan jag eller får.
    Blir lite nervös nu att det e nå reumatism.. Vet att vi har det i min släkt..o artros, ledproblem m.m..
    Om det skulle vara det..är det något man kan göra för att underlätta för henne, eller kan det försvinna helt?
    Jag minns att jag hade faaaslig växtvärk under min uppväxt..minns där vid 10års åldern då det va som värst..då växte jag 12cm på 9mån..så ljumskar o allt hängde inte alls me, fick då gå hos sjukgymnast..
    Så man kan ju egentligen Hoppas på att det bara e växtvärk..
    Ska jag kontakta läkare tycker du?
    Ledsen att jag stal din tråd nu TS.
    (¯`°?.¸ ♥ Liam 030603 ♥ Nova 041021 ♥ Leia 080602 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Klagar era 3-4 åringar på värk i benen?