• FruMadde4barnTätt

om man vill bli privat dagmamma, krävs det förskollärarutbildning?

krävs någon utbildning om man vill bli privat dagmamma?
    några här som är privata dagmammor och vill berätta om hur de blev det och hur det fungerar och vad ni gör på dagarna?
    hur många barn har ni? och vad tar ni betalt?

• Svar på tråden om man vill bli privat dagmamma, krävs det förskollärarutbildning?
  • mariaheterjag

På den där länken som Hemmaföräldern skickade med står det att ersättningsnivån för barn mellan 1-3 år är 80000/ år o det blir ju ca6700 i månaden per barn!

• FruMadde4barnTätt

hur mkt tjänar hon, vad får hon betalt per barn, får hon mkt bidrag från kommunen?

• mariaheterjag

Det är ingen nära bekant så jag vet inga detaljer. Men det kom på tal och jag förstod det som att hon tjänade typ 50000 i månaden! Dock har hon 10 barn vilket väldigt mkt.

• Veladis
    FruMadde4barnTätt skrev 2009-02-15 14:26:56 följande:
    brukar det inte vara 1000 kr som man betalar för sitt barn för att lämna barnet till dagis/dagmamma heltid?
    Maxtaxan ligger på 1260 kr/mån
    Men det en dagbarnvårdare tjänar beror på vilka bidrag kommunen ger i första hand. Det kan variera. De pengar man får från kommunen ska täcka omkostnaders, såsom mat, material, aktiviteter, slitage på hemmet, etc förutom din lön och skatt. Jag råder dig till att kolla upp så mycket som möjligt innan du bestämmer dig för att satsa på detta.
    En "normal" barnskötarlön ligger på mellan 17 000 - 20 000 ungefär och det kommer du nog upp i om du har 6-7 barn oavsett kommun.
    MEN för att kommunen ska ge dig bidrag måste du bli godkänd av dem! Det betyder att du ska vara lämplig person och ha en lämplig hemmiljö, bla.
    Man kan också fungera helt privat, jag vet en kvinna som tar emot två bar under tre år i sitt hem och får föräldrarnas vårdnadsbidrag (3000:- per barn) för detta. Mer barnflicka iofs kanske...
  • FruMadde4barnTätt

det lät ju som bra lön, tack för svar, ska kolla upp detta

• FruMadde4barnTätt

är våra barn inräknade i dessa 6-7 barn?? eller det beror på åldern på våra barn?
    får man något för de barn man har själv?

• näradig

mariaheterjag skrev 2009-02-15 14:38:13 följande:

Det är ingen nära bekant så jag vet inga detaljer. Men det kom på tal och jag förstod det som att hon tjänade typ 50000 i månaden! Dock har hon 10 barn vilket väldigt mkt.
    hin kan inte tjäna så mycket men förtaget kanske får in det i månaden =5000kr per barn. men sedan kostar det ju också mat, aktiviteter, förbrukningsatterial, barnstolar, vanar pedagogiskt material, lekasaker, försäkringar mm och så måste hon betala sociala avgifter å så skatt så klart. så då kanske hon får ut ca 17.000 i handen snabbt räknat.
  • mariaheterjag

Nä men det var efter att allt sådant var betalt. Fast jag tror hon har ett barn med diabetes så då får hon mer pengar för det barnet.

Kan det bero på vad man bor? Bor i Sthlms kommun, kanske de är mer generösa med pengar?

• mariaheterjag

Jag jobbar som förskollärare, men är sugen på att arbeta som dagmamma istället . Men det beror lite på vad man tjänar..

• näradig

mariaheterjag skrev 2009-02-15 19:58:08 följande:

Nä men det var efter att allt sådant var betalt. Fast jag tror hon har ett barn med diabetes så då får hon mer pengar för det barnet. Kan det bero på vad man bor? Bor i Sthlms kommun, kanske de är mer generösa med pengar?
    menar du att hon skulle få över 100.000kr i månaden från kommunen? och att både föräldrarna och kommunen skulle acceptera att hon hade 10 barn. jag tror att du har fått det lite om bakfoten på flera ställen.
Svar på tråden om man vill bli privat dagmamma, krävs det förskollärarutbildning?