• FruMadde4barnTätt

om man vill bli privat dagmamma, krävs det förskollärarutbildning?

krävs någon utbildning om man vill bli privat dagmamma?
    några här som är privata dagmammor och vill berätta om hur de blev det och hur det fungerar och vad ni gör på dagarna?
    hur många barn har ni? och vad tar ni betalt?

• Svar på tråden om man vill bli privat dagmamma, krävs det förskollärarutbildning?
  • COTTA

näradig skrev 2009-02-16 15:39:39 följande:

COTTA skrev 2009-02-16 13:18:51 följande:
    fast en förskola (vad jag vet) och privata dagmammor får enbart skolpengen. avgiftern föräldrarna betalar går till kommunen.och du nämner inte sociala avgifter i dina beräkningar? och försäkringar?
    Ok det visste inte jag, är ju inte så insatt i det!
    Sociala avgifter betalas genom skatten!
    Alltså jag tar ut en lön på 17000, betalar 17000 i skatt och 17000 går till mat aktiviteter blöjor teatrar bio leksaker mm mm.
  • näradig

COTTA skrev 2009-02-16 17:03:44 följande:

Ok det visste inte jag, är ju inte så insatt i det! Sociala avgifter betalas genom skatten! Alltså jag tar ut en lön på 17000, betalar 17000 i skatt och 17000 går till mat aktiviteter blöjor teatrar bio leksaker mm mm.
    har du samma utgifter varje månad?
  • COTTA

Ja på ett ungefär så blir det ju det!

• ilenna

17000 i månaden till mat och omkostnader låter mycket för 6 barn.
    Hur mycket räknas till mat?

Jag blir nyfiken för min förskola har 30 000 per år på 54 barn och det ska täcka material (leksaker och allt annat som går åt(, tvål, toapapper, våtservetter, teaterbesök, busspengar till personalen vid utflykter mm ja, allt utom maten. Då låter 17000 i månaden på 6 barn mycket.

• COTTA

Ja det är väll bättre förutsätningar som egen!
    Men det blir inte så mycket jag står tex för allt nästan så som blöjor teatrar bio utflyckter mm mm. Sen är det ju räkningar som ska betalas, viss del på en lokal som vi har några tillsammans en g per vecka för att ha sångsammling i osv. Jag står även för regnkläder.

• COTTA

Ca 1500-1700 går till mat i veckan.

• ilenna

Det var stor skillnad. Jag räknade ut att hos oss har varje barn 550 kr per år som ska gå till material, leksaker, hygienartiklar mm
    Men varför står du för regnkläder?
    Det låter lite väl serverat för föräldrarna.

• COTTA

Jag tycker att det är enklare eftersom då finns dom alltid hos mig! annars är det alltid någon som glömmer att ha det med sig.

• mariaheterjag

näradig skrev 2009-02-16 08:45:03 följande:

mariaheterjag skrev 2009-02-16 06:16:55 följande:
    nej, du skrev att tjänade 50.000 i månaden och det är inte samma sak som att ha 14.000kr i lön.och barn kan inte själva gå till öppenförskola.
    ja för det var vad hon sagt... eval skrev ett exempel på en som hade sex barn, min bekant har 10! Alltså var det möjligt att hon kan få in 750000 i månaden. Så då får hon ut kanske 40000 skulle jag tro? Så då var ju 500000 inte helt åt skogen.

Självklart följer hon barnen dit!!!!
  • mariaheterjag

COTTA skrev 2009-02-16 17:03:44 följande:

Ok det visste inte jag, är ju inte så insatt i det!Sociala avgifter betalas genom skatten!Alltså jag tar ut en lön på 17000, betalar 17000 i skatt och 17000 går till mat aktiviteter blöjor teatrar bio leksaker mm mm.
    Är det du själv som bestämt att pengarna ska delas i tre? Hur mkt pengar får du för varje barn? Vilken uppdelning har du i ålder... är det något maxantal för hur många små du kan ha tex?jag tycker att det låter jätteroligt att jobba som privat dagmamma!
Svar på tråden om man vill bli privat dagmamma, krävs det förskollärarutbildning?