• Caprifolium

Recept på god köttfärssås?

Ska göra spaghetti o köttfärssås idag men varje gång jag gör det så blir den inte lika god som alla andras. Blir antingen mer som köttfärs bara eller ingen bra smak.

Någon som har bra tips och recept på hur jag ska göra för att få den enormt god?

• Svar på tråden Recept på god köttfärssås?
  • lövet2

Stek köttfärs och krydda med salt, vit- och svartpeppar. Häll över lika delar vatten och ketchup (så den blir lagom tjock), 1 tsk tomatpuré (kan uteslutas) och några droppar soja. Koka ihop det i en timme.

• Whilda

bryn köttfärsen, och sedan en halv finhackad lök. Tillsätt krossad tomat och en burk med cremefraiche. Smaksätt med salt och peppar och ev. vitlök ( ett måste för mig) Låt det sjuda i några minuter medan du blandar i lite soja för den fina färgens skull...

Serveras med pasta

• lövet2

Hoppsan! Glömde skriva att det skulle vara lök el lökpulver också!

• Gmml

Jag bryner bara köttfärs, sen blandar jag i Findus pastasås ( italia tror jag den heter), det blir supergott och enkelt är det ju oxå!

• Västeråstjej

Stek hackad lök och skivade champinjoner tills löken fått lite färg. På med köttfärs. Salta, peppra och lite paprikapulver om ni har. Bryn alltsammans. På med en burk Dolmino (finns i alla mataffärer) och låt puttra lite. Klart! Superenkelt!

• Pojkmamma

Jag brukar också använda Dolmio. Den med extra kryddor. Det blir jättebra.

• frulan

Jag brukar ha i:

köttfärs (såklart)
    hackad gul lök
    färska champinjoner
    en riven morot
    en skvätt tomatpuré
    en burk krossade tomater
    en matlagningsgrädde
    lite socker
    salt
    svartpeppar
    massor av oregano
    vitlök

Smarr smarr

• frulan

Oj, glömde...
    brukar ha i lite allt möjligt i min...
    sist hade jag i majs oxå, soja och chilipulver...
    Man tager vad man haver

Svar på tråden Recept på god köttfärssås?