Inlägg från: Mammut och Papput |Visa alla inlägg
  • Mammut och Papput

Roliga historier om snåla människor!

Jag har läst på andra forum där folk berättar om sina snåla kompisar, syskon, föräldrar osv. Detta har varit riktigt rolig läsning!

Exempel:
    - Inkludera kompisarnas dricks i sin egen betalning på restaurang.
    - Vill bli kompenserad för 2 liter mjölk efter att ha bott gratis i deras hus i några dagar.
    - Icke fattiga personer som ger bort snikna, dåliga och knasiga presenter till folk (mormor gav servetter till 5-åring etc).
    - Sniket när det gäller samåkning och vem som ska betala bensin

Det kan vara oerhört frustrerande med uppenbart snåla människor!

Har ni några snikna historier att delge?

• Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!
  • Mammut och Papput

SmåläningsMamman skrev 2009-02-15 15:56:58 följande:

JAppp mååånga....min kära svärfar e en riktig smålänning. Han skulle fixa balkongen för 3år sen o trappan till huset. Trä men ville ha billigt virke så han åker runt i 3års tid till alla sågverk han kommer på o frågar ifall han kan köpa lite billigt. Efter 3års letande o frågande så hittar han jättebilligt....då ställer man frågan "men hur mycket har det inte kostat att åka runt" o svaret blir "ingenting, inte jag som betalar soppan". :P Efter vi satt o räkna lite så hade han tjänat både tid o pengar på att åka till byggmax o köpa allt direkt..... Han gör så konstant...åker hellre rike runt för att leta billigt istället för att åka till rätt ställe direkt som tom kan ha det billigt.
    Haha. Tid är ju pengar! =)

Har själv en svärmor som snikar med att låna mina föräldrars mobiltelefoner när hon har en egen som fungerar felfritt! Väldigt pinsamt!
  • Mammut och Papput

Emerun skrev 2009-02-15 15:59:43 följande:

Min man har en kompis som aldrig betalar sin runda i baren när de är krogen, om de tex är 4st så börjar de andra 3 betala en varsinn runda öl i baren men när det är hans tur att betala så ska han gå hem el så är han försvunnen hela kvällen å dyker inte upp förrän de ska gå hem. Min man tränade fotboll en bra bit bort, vår bil var hela tiden den ända som fungerade, så han åkte runt å hämta upp folk å så åkte det till träningen, han fick inte bensinpengar en ända gång av dem så åkte med. Vart extra förbannad på det just då, dels för att han aldrig sa nåt om detta till dem, jag gick på FP så vi hade det ju inte direkt fett just då, de tränade hela säsongen gratis i princip medans vi stod där med bensinkostnader på typ 3000kr/månad.
    Det är ju vidrigt! Synd att ni inte läxade upp dem. Tycker han ska sluta skjutsa.

Jag får ju dåligt samvete om min kompis släpper av mig på hemvägen (jag bor 4 km från stan, ingen omväg för henne med bilen) två gånger i halvåret ungefär.
  • Mammut och Papput

Kaprifolen skrev 2009-02-15 21:00:13 följande:

Som servitris i många herrans år kan jag säga att det till och med är vanligt! Det stör mig inte att vissa inte vill lämna dricks av olika anledningar utan att man faktiskt _tar från sina vänner_ som tycker att servitrisen/servitören förtjänar dricks.
    Jag hoppades på att det var en enstaka händelse som jag läste om.

Har också läst om någon som varit på stor parmiddag (5 par). När notan kom langade alla upp pengar och dricks. Sedan kom servitrisen tillbaka och sa att det saknades en större summa pengar ca 200 kr. Då hade ett par hoppats att de andra skulle ge så pass mycket dricks att det skulle täcka deras mat.

Pinsamt
  • Mammut och Papput

LiindaE skrev 2009-02-16 16:31:47 följande:

en kompis mamma är "ekonomisk" och kastar inte burkar och dyl. hon åker ofta färja och köper då hem öl för lång tid fram över hon bor i norra sverige. iaf en gång fick hon för sej att spara alla burkar och släpa med dom tillbaka till båten på finlandsfärjorna ska man tydligen kunna panta finska burkar så land o rike runt med en sopsäck full med pant in på båten alla anhöriga skämdes väl på båten upptäcker hon att maskinen är trasig!!! då ville hon ta med sej burkarna till norr igen och ta med dom nästa gång men då sa hennes sambo stopp! hahahaha jag garvar ihjäl mej bara jag tänker på det
    Hehe, det varfaktiskt kul =D
  • Mammut och Papput

Svinskinn skrev 2009-02-18 12:01:31 följande:

Mammut och Papput skrev 2009-02-15 21:28:55 följande: En kompis till mig gör tvärtom. (fast ändå inte) Han väntar till alla laggt pengar + dricks, så säger han att han inte har några kontanter, roffar åt sig alla pengar och lägger fram visakortet och lägger inte till dricksen på kvittot.. Han gör lika varje gång
    Det var ju ganska smart av honom =) Haha. Det pinsamma är ju hur uppenbart det är. Har ni konfronterat honom, vad säger han?
  • Mammut och Papput

Mrs Ray skrev 2009-02-18 12:24:27 följande:

Usch! Det fula "dricktrixet" gör mig faktiskt förbannad. Vore det jag skulle jag säga till! Man tittar väl på notan, räknar ihop det man ätit och druckit för och plockar upp den summan, plus eventuell dricks. Allt annat är ju pinsamt! Har man såna vänner kan man lägga exakt summa, för att sedan, när servitrisen tagit betalt och allt är klart, lägga sin dricks på bordet. Historien om burkarna som skulle pantas på Finlandsfärjan var oerhört rolig! :)
    Bra lösning! Sedan vill man gärna ha en snopen bild på bedragarens ansiktsuttryck ;)
  • Mammut och Papput

Hade knytis med några kompisar för ett par år sen.. Tjejen vi var hos skulle bjuda på efterrätt, jag hade gjort huvudrätt för några hundra. När klockan började bli nio (vi åt middag vid sex-tiden) så frågade jag om vi skulle ta och äta efterrätt. Då sa den tjejen: "Det känns onödigt", vi stannade där till kl 2 på natten ca. När vi precis skulle gå hem så plockade hon fram efterrätten och började äta och säga hur god den var osv. Pratade om hur gott det skulle bli att få äta av den hela helgen osv....?!! Bisarrt.

Kan erkänna att jag själv gjort en del tveksamma saker, som jag funderar på:
    - Vi hade knytis en gång med ett par och vi kom överens om att fixa dricka var för sig (alkoholfritt). De glömmer detta, helt ok, men då dricker en av dem upp nästan hälften av det som skulle vara vårt. Så nästan ingen dricka finns kvar till resten kvällen... Jag påpekar att vi kanske ska spara den när jag märker detta och då blir det som knasig stämning och vi far och handlar mer dricka.. aja
    - En annan gång vickade jag i äldreomsorgen och cyklade till jobbet - 7 km ca. Mycket jobbiga backar osv, det tog ca 25 minuter att cykla. Hade delad tur en dag. Eftersom att min rast då var på ca 3,5-4 timmar lång så kändes det surt att bara transporten fram och tillbaka med cykel skulle ta en timma av den tiden = jobbigt, så erbjöd sig en arbetskamrat att jag kunde åka med från morgon till kväll den dagen. Eftersom att hon bodde några kvarter ifrån mig. Detta betalade jag inte för. Men det var en sådan sits att jag tackade nig och hon övertalade mig osv osv. Kanske hade varit shysst att erbjuda, men... Det är svårt när det blir en enstaka gång.

• Mammut och Papput

Att tillägga: Jag har varit väldigt tjorvig med pengar, tyckt att det är jobbigt att låna ut pengar eller typ fika på ställen som tar 25 spänn för en kanelbulle osv.

Jag tränar nu för fullt på att bjuda kompisar, vara generös osv. Har märkt att jag är bättre på detta sedan jag gifte mig - konstigt? Jag tycker nu att det känns roligt =)

Om jag är snål/tjurig någon gång så beror det oftast på att jag är på lite dåligt humör ;)

• Mammut och Papput

MatsAtari skrev 2009-02-19 22:42:27 följande:

Där var det ju iofs hon som erbjöd sig att skjutsa. Då utgår ju jag ifrån att hon inte hade som "baktanke" att ta betalt för den skjutsen. Hade det varit du som var på henne om att bli skjutsad så kanske det hade varit mer tveksamt.
    Hehe, jo. Jag tänkte faktiskt aldrig på det nu men har kommit på det nu - att det skulle ju vara pinsamt om hon väntade sig betalning =) Jag fick aldrig den känslan just då i alla fall. Hon tyckte som att det var roligt och samåka typ. Tänker då inte komma med några tior nu, 1½ år senare och skämma ut mig :p
Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!