• Mammut och Papput

    Roliga historier om snåla människor!

    Jag har läst på andra forum där folk berättar om sina snåla kompisar, syskon, föräldrar osv. Detta har varit riktigt rolig läsning!

    Exempel:
    - Inkludera kompisarnas dricks i sin egen betalning på restaurang.
    - Vill bli kompenserad för 2 liter mjölk efter att ha bott gratis i deras hus i några dagar.
    - Icke fattiga personer som ger bort snikna, dåliga och knasiga presenter till folk (mormor gav servetter till 5-åring etc).
    - Sniket när det gäller samåkning och vem som ska betala bensin

    Det kan vara oerhört frustrerande med uppenbart snåla människor!

    Har ni några snikna historier att delge?

  • Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!
  • Marma

    JAppp mååånga....min kära svärfar e en riktig smålänning.

    Han skulle fixa balkongen för 3år sen o trappan till huset. Trä men ville ha billigt virke så han åker runt i 3års tid till alla sågverk han kommer på o frågar ifall han kan köpa lite billigt. Efter 3års letande o frågande så hittar han jättebilligt....då ställer man frågan "men hur mycket har det inte kostat att åka runt" o svaret blir "ingenting, inte jag som betalar soppan". :P
    Efter vi satt o räkna lite så hade han tjänat både tid o pengar på att åka till byggmax o köpa allt direkt.....

    Han gör så konstant...åker hellre rike runt för att leta billigt istället för att åka till rätt ställe direkt som tom kan ha det billigt.

  • Astarte

    Min mamma vägrar lägga en tio-krona i kundvagnen när hon handlar eftersom det är för dyrt, det räcker ju med en femma!

  • Emerun

    Min man har en kompis som aldrig betalar sin runda i baren när de är krogen, om de tex är 4st så börjar de andra 3 betala en varsinn runda öl i baren men när det är hans tur att betala så ska han gå hem el så är han försvunnen hela kvällen å dyker inte upp förrän de ska gå hem.
    Min man tränade fotboll en bra bit bort, vår bil var hela tiden den ända som fungerade, så han åkte runt å hämta upp folk å så åkte det till träningen, han fick inte bensinpengar en ända gång av dem så åkte med. Vart extra förbannad på det just då, dels för att han aldrig sa nåt om detta till dem, jag gick på FP så vi hade det ju inte direkt fett just då, de tränade hela säsongen gratis i princip medans vi stod där med bensinkostnader på typ 3000kr/månad.

  • Mammut och Papput

    SmåläningsMamman skrev 2009-02-15 15:56:58 följande:


    JAppp mååånga....min kära svärfar e en riktig smålänning. Han skulle fixa balkongen för 3år sen o trappan till huset. Trä men ville ha billigt virke så han åker runt i 3års tid till alla sågverk han kommer på o frågar ifall han kan köpa lite billigt. Efter 3års letande o frågande så hittar han jättebilligt....då ställer man frågan "men hur mycket har det inte kostat att åka runt" o svaret blir "ingenting, inte jag som betalar soppan". :P Efter vi satt o räkna lite så hade han tjänat både tid o pengar på att åka till byggmax o köpa allt direkt..... Han gör så konstant...åker hellre rike runt för att leta billigt istället för att åka till rätt ställe direkt som tom kan ha det billigt.
    Haha. Tid är ju pengar! =)

    Har själv en svärmor som snikar med att låna mina föräldrars mobiltelefoner när hon har en egen som fungerar felfritt! Väldigt pinsamt!
  • Mammut och Papput

    Emerun skrev 2009-02-15 15:59:43 följande:


    Min man har en kompis som aldrig betalar sin runda i baren när de är krogen, om de tex är 4st så börjar de andra 3 betala en varsinn runda öl i baren men när det är hans tur att betala så ska han gå hem el så är han försvunnen hela kvällen å dyker inte upp förrän de ska gå hem. Min man tränade fotboll en bra bit bort, vår bil var hela tiden den ända som fungerade, så han åkte runt å hämta upp folk å så åkte det till träningen, han fick inte bensinpengar en ända gång av dem så åkte med. Vart extra förbannad på det just då, dels för att han aldrig sa nåt om detta till dem, jag gick på FP så vi hade det ju inte direkt fett just då, de tränade hela säsongen gratis i princip medans vi stod där med bensinkostnader på typ 3000kr/månad.
    Det är ju vidrigt! Synd att ni inte läxade upp dem. Tycker han ska sluta skjutsa.

    Jag får ju dåligt samvete om min kompis släpper av mig på hemvägen (jag bor 4 km från stan, ingen omväg för henne med bilen) två gånger i halvåret ungefär.
  • Emerun
    Mammut och Papput skrev 2009-02-15 16:02:59 följande:
    Emerun skrev 2009-02-15 15:59:43 följande: Det är ju vidrigt! Synd att ni inte läxade upp dem. Tycker han ska sluta skjutsa.Jag får ju dåligt samvete om min kompis släpper av mig på hemvägen (jag bor 4 km från stan, ingen omväg för henne med bilen) två gånger i halvåret ungefär.
    Ja han tränar inte fotboll längre som tur är.
  • MatsAtari

    Tror det där är en företeelse främst hos äldre människor.

    Men kan ta ett exempel med en kvinnlig bekant jag har.
    Tex jag köper ett paket ekologiskt kaffe till henne.
    När vi sedan kommer hem till henne så vägrar hon bjuda på en kopp.
    Det är hennes kaffe och ska räcka månaden ut!
    Till hennes försvar så är hon dock psyksjuk är inte som andra.

  • Kaprifolen

    Mammut och Papput skrev 2009-02-15 15:50:42 följande:


    Inkludera kompisarnas dricks i sin egen betalning på restaurang
    Som servitris i många herrans år kan jag säga att det till och med är vanligt! Det stör mig inte att vissa inte vill lämna dricks av olika anledningar utan att man faktiskt _tar från sina vänner_ som tycker att servitrisen/servitören förtjänar dricks.
  • Mammut och Papput

    Kaprifolen skrev 2009-02-15 21:00:13 följande:


    Som servitris i många herrans år kan jag säga att det till och med är vanligt! Det stör mig inte att vissa inte vill lämna dricks av olika anledningar utan att man faktiskt _tar från sina vänner_ som tycker att servitrisen/servitören förtjänar dricks.
    Jag hoppades på att det var en enstaka händelse som jag läste om.

    Har också läst om någon som varit på stor parmiddag (5 par). När notan kom langade alla upp pengar och dricks. Sedan kom servitrisen tillbaka och sa att det saknades en större summa pengar ca 200 kr. Då hade ett par hoppats att de andra skulle ge så pass mycket dricks att det skulle täcka deras mat.

    Pinsamt
  • LiindaE

    en kompis mamma är "ekonomisk" och kastar inte burkar och dyl.
    hon åker ofta färja och köper då hem öl för lång tid fram över
    hon bor i norra sverige.
    iaf en gång fick hon för sej att spara alla burkar och släpa med dom tillbaka till båten
    på finlandsfärjorna ska man tydligen kunna panta finska burkar
    så land o rike runt med en sopsäck full med pant
    in på båten
    alla anhöriga skämdes
    väl på båten upptäcker hon att maskinen är trasig!!!
    då ville hon ta med sej burkarna till norr igen och ta med dom nästa gång men då sa hennes sambo stopp!

    hahahaha jag garvar ihjäl mej bara jag tänker på det

Svar på tråden Roliga historier om snåla människor!