• Charlien

ÅÅå, jäkla förskollärare!!

..Kan vi väl skriva om i en annan tråd? Jag skulle vilja höra alla solskenhistorier som måste finnas om fantastiska förskollärare och andra i förskolan. Det gnälls ju lite från o till så varför inte samla exempel på när det gått bra?!

Jag börjar:

En bekants barn hade tappat bort sin napp under utflykt med dagis. De hade inte heller nån extra inne på dagiset. Då tar en personal två ungar i en tvillingvagn och går och letar i tre butiker för att hitta rätt sorts napp, betalar med egna pengar och går tillbaka igen. Helt otroligt tycker jag!

Nu menar jag inte att en förskola ska prestera sånt för att man som förälder ska vara nöjd, men helt klart så är det ju skoj att höra!

Vilka är era historier om dagis som gjort det där lilla extra?

• Svar på tråden ÅÅå, jäkla förskollärare!!
  • Einstein

Lykiska skrev 2009-02-16 09:54:37 följande:

Har fantastisk personal på vår förskola också. Bara ett litet "vardagsexempel": Sonen hade varit trött och grinig hela morgonen, ville inte nånting, allt var fel, fel, fel. Han kommer gråtande in på förskolan och vill inte ta av sig kläderna. En personal kommer fram, låter bli att kommentera hans humör utan säger istället "VET du vad jag såg i morse?" och hittar på en hel liten historia om en traktor som hon såg på vägen till jobbet, hon vet att han älskar traktorer. Han blev så tagen så han glömde bort att han var ledsen och började klä av sig. Det kanske inte låter så fantastiskt, men för en trött mamma är det guld värt.
    Smart tips, det ska jag komma ihåg.
  • SIN74

Einstein: Naturligtvis måste personalen ha tid för rast och för planering men hindrar det att ett barn sover på annan tid? På andra fick han inte sova på annan tid än efter lunch. Det var det jag menade med speciella tider för personalens skull.

På dotterns förkola har de språk och motorikträning eftersom det finns barn som behöver det. Detta gör man med hjälp av lek med alla barn inte bara plockar ut de som egentligen behöver. Detta tycker jag är superbra. Bra att man ej pekar ut någon och bra att det tränas.

• Sara K

Jag är helnöjd med mina barns förskola! Den är ganska stor, 5 avdelningar så ca 90 barn då. ALLA pedagoger känner alla barn vid namn, och barnen är trygga med även dom som ej jobbar på deras avdelning. Är nått barn ledset vid lämning tex ute på gården så kommer alltid direkt nån pedagog och hjälper det barnet, och barnet kanske bara ser lite moloket ut, inte storgråter, men dom ser direkt ändå! Alla pedagoger är glada och hälsar när man kommer, ibland kommer nån och berättar en liten grej som ens barn har gjort under dagen helt spontant (även pers från andra avdelningar alltså). Pedagogerna på barnens egna avdelningar hälsar på oss föräldrar med namn, och berättar alltid ordentligt hur det varit under dagen.
    Jag känner mig väl bemött, barnen trivs och är trygga!

• Charlien

ÅåÅ vad härligt, vill höra mera!!

• Tant Green

Jag är väl alltid nöjd, men jag minns särskilt en gång när min dotter var drygt 2 år och alldeles för tung för att bära omkring på längre stunder tyckte jag, men ett par gånger när jag kom och hämtade henne så gick en tjej i personalen omkring med henne på armen utomhus samtidigt som hon gick och plockade upp saker på gården och så Bara för att min dotter varit ledsen alltså, men hon blev ju jätteglad när hon fick sitta där och gosa med "fröken"

• Klurix

Har fantastisk personal på vår förskola också. Bara ett litet "vardagsexempel": Sonen hade varit trött och grinig hela morgonen, ville inte nånting, allt var fel, fel, fel. Han kommer gråtande in på förskolan och vill inte ta av sig kläderna. En personal kommer fram, låter bli att kommentera hans humör utan säger istället "VET du vad jag såg i morse?" och hittar på en hel liten historia om en traktor som hon såg på vägen till jobbet, hon vet att han älskar traktorer. Han blev så tagen så han glömde bort att han var ledsen och började klä av sig. Det kanske inte låter så fantastiskt, men för en trött mamma är det guld värt.
    Suck. Varför är inte alla förskollärare så? Det har jag undrat sen min första kontakt med förskolan då min dotter började... Eller i alla fall, varför är inte fler så?
  • Dida

Vi har också en toppenförskola! Häromdagen när jag kom och hämtade så var sonen ute och åkte pulka, men dottern hade frusit om tårna så personalen som var inne och planerade var färdig lite tidigare så dottern gick in till henne. När jag kom så hade dom byggt ett jättestort lego hus och dottern tyckte att det var såå mysigt att få sitta och bygga själv med sin favorit"fröken"! Dom är toppen!

• SIN74

När jag en morgon kom till dotterns förskola och där var låst och mörkt, ringde jag i panik till sonens förskola och undrade om de visste om det var studiedag eller något jag missat. Då svarar hon lungt "Vänta några minuter - kommer inte den som ska öppna så tar du hit dottern, jag skjutsar över henne till sin förskola sen." Det handlar om en mils körning:)

• Lykiska

Einstein skrev 2009-02-16 09:59:00 följande:

Smart tips, det ska jag komma ihåg.
    [/citat]

Ja, såna saker gör under för trötta föräldrar, så man slipper gå från förskolan med dåligt samvete.
    Klurix skrev 2009-02-16 21:45:13 följande:
    [citat]
    Suck. Varför är inte alla förskollärare så? Det har jag undrat sen min första kontakt med förskolan då min dotter började... Eller i alla fall, varför är inte fler så?
    Det är nog inte så lätt att vara förskolepersonal alla gånger och alltid försöka trolla med knappa resurser och tid, men klart man önskar att alla skulle vara så bra som på vår förskola.
  • limpan32

Min dotters förskola är toppen.Kommer inte på nåt spesifikt men de ar otroligt duktiga på att berätta om vad som hänt under dagen, ofta något roligt som dottern sagt eller gjort.

Svar på tråden ÅÅå, jäkla förskollärare!!