• PrettyGirl

Vill ha hjälp! Har hemska självsprickor på händerna!

Och varje vinter är det likadant för mig, men den här vinterns kyla har trasat sönder mina stackars händer! Sprickorna bli stora sår och ofta där jag har greppytor, och så på knogarna också. När sprickan väl börjat kan jag inte få det att läka, varken med salvor eller plåster. Det blir stora blödande sår och det gör jätteont, tills de läker ihop och förvinner. Men det tar tid!
    Jag har testat en massa handkrämer, inget hjälper. Jag har bytt ut tvålarna jag använder till milda som inte ska torka ut lika mycket, för jag tvättar händerna ganska ofta. Just nu har jag ACOs handkräm från apoteket. Den är mjuk att smörja in med, men hjälper inte alls. Jag har testat Helosansalva, Idomin och andra handkrämer, men icke.
    Nu ber jag hjälp! Finns det något jag kan "koka" ihop själv, eller vet ni något som hjälper??

• Svar på tråden Vill ha hjälp! Har hemska självsprickor på händerna!
  • rosyposy

Har samma problem själv, händerna blir totalt förstörda under vintern.
    Jag antar att du använder vantar (ordentliga vantar, inte några tunna fingervantar) när du är ute?

Fenuril är en jättebra salva, svider som bara den, men hjälper. Dock måste man komma ihåg att smörja in händerna efter varje gång man tvättat händerna.

Jag använder även en salva som heter "Badger healing balm" på de värsta sprickorna. Den finns att köpa på bla eleven.se .
    En annan superduper salva är Elizabeth Ardens "8 Hour creme", den är lite dyrare men funkar strålande när sprickorna är som värst.

• Busbellan

jag har med samma problem och har tyvärr inget som direkt hjälper.
    Aloe vera gel är skönt att ha på när det är som värst, men hjälper inte särskilt mycket.
    Jag fick tipset att äta kapslar med jättenattljusolja för det kan hjälpa mot hudproblem. Hjälpte tyvärr inte mig, men kanske kan det hjälpa dig.

Mamma till Nora, August och Ella
  • M C

Jag har psosiasis som blir sprickor på händerna och här är mina fungerande tips:

Smörj med barnolja direkt efter duschen. Smörj när händerna varit blöta - då sjunker det in bäst.

När det är blodsprickor, sätt på duoderm. Det köper du på apoteket, ta tunnaste plattorna. Kostar 100 spänn för 5 st (får ej användas av diabetiker) och man klipper småbitar som täcker varje enskild spricka. Ovanpå sätter du fixomull (apoteket) så plattan sitter kvar. Låt den sitta tills du tappar den. Sätt en ny vid behov.

• M C

Ingenting med parfym kan jag ha, därför är det barnängens barnolja, den är överlägset fetas. Att den kostar under 20 spänn är inte heller fel.

• 3barn

jag har också fått sådana....har aldrig heft förut,men nu är mina händer hemska & det gör så ont

Har inga tips.....men jag tänker nog testa några som står här

Alexandra980514,Emelie991107,Sabina020807,Saga051230
  • 3barn
    rosyposy skrev 2009-02-16 07:17:31 följande:
    Har samma problem själv, händerna blir totalt förstörda under vintern. Jag antar att du använder vantar (ordentliga vantar, inte några tunna fingervantar) när du är ute? Fenuril är en jättebra salva, svider som bara den, men hjälper. Dock måste man komma ihåg att smörja in händerna efter varje gång man tvättat händerna. Jag använder även en salva som heter "Badger healing balm" på de värsta sprickorna. Den finns att köpa på bla eleven.se . En annan superduper salva är Elizabeth Ardens "8 Hour creme", den är lite dyrare men funkar strålande när sprickorna är som värst.
    Kan inte hitta "badger healing balm".......är det någon av dom andra som är likvärdiga???
  • menilla

Finns även Mezinc plåster på apoteket.
    Ett zinkplåster som man klipper i lagom remsor och tar över sprickorna. De som har använt det säger att sprickorna läker bums.

• 3barn
    menilla skrev 2009-02-16 08:45:48 följande:
    Finns även Mezinc plåster på apoteket.Ett zinkplåster som man klipper i lagom remsor och tar över sprickorna. De som har använt det säger att sprickorna läker bums.
    Det kan ju vara värt att testa
  • campovejo

På apoteket finns det plåster från compeed som är just för självsprickor på händer och fötter

• Felidae

Har samma problem. Det som brukar hjälpa mig är först och främst att minska på handtvättandet. Har lite bacillskräck så det är ganska jobbigt, men när sprickorna är som värst är det svårt att tvätta händerna utan att skrika högt, så det brukar lösa sig.

Nästa tips är att sova med handinpackning. Innan jag går och lägger mig stryker jag ett tunt lager receptfri kortisonkräm på sprickorna, sedan smörjer jag in händerna med ett tjockt lager fet kräm - så mycket att inte allt går in i huden. Därefter trär jag på tunna vita bomullsvantar som jag har köpt på apoteket och så sover jag med dem på. Detta hjälper jättebra!

Svar på tråden Vill ha hjälp! Har hemska självsprickor på händerna!