• PrettyGirl

Vill ha hjälp! Har hemska självsprickor på händerna!

Och varje vinter är det likadant för mig, men den här vinterns kyla har trasat sönder mina stackars händer! Sprickorna bli stora sår och ofta där jag har greppytor, och så på knogarna också. När sprickan väl börjat kan jag inte få det att läka, varken med salvor eller plåster. Det blir stora blödande sår och det gör jätteont, tills de läker ihop och förvinner. Men det tar tid!
    Jag har testat en massa handkrämer, inget hjälper. Jag har bytt ut tvålarna jag använder till milda som inte ska torka ut lika mycket, för jag tvättar händerna ganska ofta. Just nu har jag ACOs handkräm från apoteket. Den är mjuk att smörja in med, men hjälper inte alls. Jag har testat Helosansalva, Idomin och andra handkrämer, men icke.
    Nu ber jag hjälp! Finns det något jag kan "koka" ihop själv, eller vet ni något som hjälper??

• Svar på tråden Vill ha hjälp! Har hemska självsprickor på händerna!
  • PrettyGirl

Brollie skrev 2009-02-17 14:03:15 följande:

Smörja in och ha vantar på är super bra!! Har aldrig haft på händerna men på fötterna, använder då Scholls kräm mot sprickor och den är kanon.
    Testade det i natt med min kräm jag har nu, men det vart för varmt så jag tog av vantarna igen. kanske ska packa in de i plastfolie istället:)
  • PrettyGirl

Vasen skrev 2009-02-17 14:05:52 följande:

Så här ser locobase repair ut: www.astellas.se/page.asp Den är verkligen jättebra. Jag satt och drejade 8 timmar per dag (lera och vatten på händerna hela tiden) i två år, på vintern i ganska låga temperaturer och den fungerade. Höll händerna hela och mjuka. Innan jag hittade den sov jag med insmorda händer i plasthandskar osv, men det behövdes inte med denna kräm .
    Är den receptbelagd? Annars skulle jag vilja ha en kräm som denna, som luktar gott. Jag vill ju lukta gott också;)
  • YoCheri

Repair från apoteket fungerar oftast för mig.

Nu sist var jag tvungen att ta hjälp av en fet cortisonkräm. Elocon 0,1%.
    Hjälpte även att sätta vattenskålar på elementen för vi har för torr luft i huset.  Numera märks det direkt då vi slarvat med vattenpåfyllningen.. speciellt en av döttrarna i huset får torrsår runt munnen.
  • PrettyGirl

YoCheri skrev 2009-02-17 14:11:37 följande:

Repair från apoteket fungerar oftast för mig.Nu sist var jag tvungen att ta hjälp av en fet cortisonkräm. Elocon 0,1%.Hjälpte även att sätta vattenskålar på elementen för vi har för torr luft i huset.  Numera märks det direkt då vi slarvat med vattenpåfyllningen.. speciellt en av döttrarna i huset får torrsår runt munnen.
    Så har jag aldrig tänkt tidigare, att inomhusluften kan bidra till torrare händer. Här hemma är det inte så torrt inne i allafall. Bra att du hittat något som funkar!
  • Vasen
    Svar på #52
    Nej, inte recept, finns i vanliga hudvårdhyllan. Den luktar inget, är fri från parfym så lukten får man fixa själv .
  • PrettyGirl
    Svar på #55
    Aha, ok:) Tyckte det såg ut som om den fanns som parfymerad också!
  • PrettyGirl

PrettyGirl skrev 2009-02-17 14:18:43 följande:

Svar på #55Aha, ok:) Tyckte det såg ut som om den fanns som parfymerad också!
    Och nu såg jag att det stod helt tvärtom:) hahaha!
  • PrettyGirl

Men, jag kan inte vara så nog med om det luktar gott eller inte, det är ju inte huvudsaken här. Jag måste hela mina händer i första hand, men det är ju alltid roligt att smörja in sig i något som luktar gott!

• Pistou

När vi nyligen bodde i Minneapolis fick jag sprickor på händerna och kring nagelbanden av det kalla och torra vädret. Vissa dagar var det så kallt som -30 grader. Jag sökte massor på nätet och hittade krämen "O'keeffes Working hands"

Se tillverkarens hemsida:
    www.okeeffescompany.com/index.html

Jag vet inte om det går att hitta krämen i Sverige, men man kan alltid köpa den över nätet från någon amerikansk webbsida. Den funkar helt enastående!  På webbsidan förklaras bl.a. varför krämer innehållande olja inte fungerar mer än ytligt:

"There are many products on the market that promise to treat dry, cracked skin. Unfortunately, most fail to deliver. This is because the majority of lotions and creams contain oil and/or oil-based ingredients, which repel moisture. Oil-based lotions sit on the surface of the skin, giving it a moist but greasy feel. The problem exists in the fact that the oil does not allow water or other moisturizing compounds to penetrate into the skin's dehydrated cells. So although the surface of the skin may feel better, the skin cells are still starving for moisture. Examples of common oils used in skincare products include: mineral oil, lanolin, petrolatum, olive oil, almond oil, shea butter, cocoa butter, and coconut oil."

Denna kräm kan jag varmt rekommendera!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • PrettyGirl

Pistou skrev 2009-02-17 14:25:42 följande:

När vi nyligen bodde i Minneapolis fick jag sprickor på händerna och kring nagelbanden av det kalla och torra vädret. Vissa dagar var det så kallt som -30 grader. Jag sökte massor på nätet och hittade krämen "O'keeffes Working hands" Se tillverkarens hemsida: www.okeeffescompany.com/index.html Jag vet inte om det går att hitta krämen i Sverige, men man kan alltid köpa den över nätet från någon amerikansk webbsida. Den funkar helt enastående!  På webbsidan förklaras bl.a. varför krämer innehållande olja inte fungerar mer än ytligt: "There are many products on the market that promise to treat dry, cracked skin. Unfortunately, most fail to deliver. This is because the majority of lotions and creams contain oil and/or oil-based ingredients, which repel moisture. Oil-based lotions sit on the surface of the skin, giving it a moist but greasy feel. The problem exists in the fact that the oil does not allow water or other moisturizing compounds to penetrate into the skin's dehydrated cells. So although the surface of the skin may feel better, the skin cells are still starving for moisture. Examples of common oils used in skincare products include: mineral oil, lanolin, petrolatum, olive oil, almond oil, shea butter, cocoa butter, and coconut oil." Denna kräm kan jag varmt rekommendera!
    tackar för det:)
  • mammisnilla

Aj, aj.... Jag har oxå fått självsprickor på fingertopparna. Har en bisalva som ska vara bra. HAr funkat förut men nu spricker finger efter finger. Gör så nedrans ont. Såg att det finns compeed plåster på apoteket till fingersprickrna. Kanske bra. Återkommer omdet funar. //Nilla

• sasso78

Har också problem med torra händer och självsprickor till och från på vintern.
    Brukar använda helosan salva. Den funkar bra. Sen har jag alltid vantar på mig ute.
    Sen är det ju bra om man inte tvättar händerna allt för ofta med tvål och vatten för det torkar ut huden.
    Går att använda handsprit istället.

• Kicki 973

Det bästa medlet någonsin är mot självsprckor är  ACO  special care fotstift mot hälsprickor!!!!

det "limmar" ihop sprickorna under natten. Det heter fot men funkar lika bra på händer och fingrar!!!
    Min sons fingrar spricker och då smörjer jag dem på kvällen och på morgonen är det onda borta!

hittar inget pris på nätet nu men det är inte särskilt dyrt och är helt klart värt att prova!!

• PikkuMyy

Har som du ts, och provat typ en miljon grejer...En kväll när jag va JÄTTEtrött råkade jag smörja in händerna med min fotkräm (sholls för hälsprickor, finns iaf på ica hemma hos oss, kostar ca 100kr för en stor tub) och nästa morgon var det MYCKET bättre. Sved som tusan, men de va ju nästan såriga...Provade några kvällar i rad o det blev bättre o bättre o bättre... Har man eksem kan det va värt att prova en mild kortison, dock inte om man har sår.

Svar på tråden Vill ha hjälp! Har hemska självsprickor på händerna!