• sär skriven

Är det okej att använda ordet "CP" för att beskriva sin mans oförstånd?

Mötte i en tråd en, vad jag kunde förstå, relativt ung tjej som beskrev sin man som att han hade "cp ryck" (själv hade jag valt ett bindestreck om jag använt ett sånt ord men för att citatet ska stämma får jag skriva det som det stod).

Förklarade det olämpliga i att slänga sig med uttryck som syftade till en hjärnskada och blev då kallad moralkärring (det är å andra sidan oerhört sällan jag blir kallad det). Ett annat uttryck som användes flitigt var ordet "dampa" som ju också hänvisar till ett tillstånd där man inte fullt ut råder över sina egna handlingar.

Det märkliga var att ingen annan i tråden verkade tycka det var fel att kalla sin man "CP".

Så vad tycker ni? Är det okej att slänga sig med sådana uttryck för att beskriva sin man? (Förutsättningen måste naturligtvis vara att han inte faktiskt lider av en cp-skada.).

• Svar på tråden Är det okej att använda ordet "CP" för att beskriva sin mans oförstånd?
  • Blyger

Nej, det är inte ok att använda sådana uttryck... men det är inget jag irriterar mig på eftersom så många gör det...

• ludenben

Nej, det är defintivit inte ok. Alla ord som beskriver en annan människas funktionshinder tex CP och DAMP är inte okej. Likadant med bög, fikus och andra nedsättande ord om människor som man gör till skällsord. Tycker att det är brist på ordförråd, respekt för andra människor och total omognad.

BF 23/4- 09
  • Jesster

När jag växte upp var "CP" och "CP-skadad" vanliga skällsord men när jag blev äldre och började förstå vad det faktiskt innebar så slutade jag använda ordet på det viset. Jag tycker inte att det är okej.

Ser/hör ibland folk som använder det som skällsord och jag tänker mest att personen är ganska omogen som slänger ur sig sådana saker

Den som söker han finner - www.google.se
  • idiblon

Sin man vet jag inte, stannar man hos en man man tycker så om så är det nog en själv det är lite fel på.

Däremot har jag inget emot att uttrycken används när det gäller annat.

• Harrysmor

Nej absolut inte!! Det tyder på dåligt ordförråd och omognad, som någon tidigare skrivit.
    Det var riktigt länge sen jag hörde uttrycket CP, trodde det hade dött ut, men tydligen inte... sorgligt nog

• ludenben

gäller annat?? Jag hoppas att du vet att om uttrycken används till annat än det är avsett för, och du anväder det i de andra samahangen så är du med och ser till att dessa barn och människor med funktionshinder blir mobbade och utstötta i samhället.

idiblon skrev 2009-02-16 08:55:23 följande:
    Sin man vet jag inte, stannar man hos en man man tycker så om så är det nog en själv det är lite fel på. Däremot har jag inget emot att uttrycken används när det gäller annat.
    BF 23/4- 09
  • Birgitta2

Helt rätt TS. Jag avskyr när man slänger såna uttryck omkring sig. Jag arbetar med människor med hjärnskador, och när ex.vis mina barn sa "jäkla cp-unge" till varandra gick jag i taket!! Har, precis som du, blivit kallad moralkärring när jag reagerat på sånt här på familjeliv.

• sär skriven

Känns ju skönt att det ÄR fler än jag som blir irriterad över sånt här. Nu kan jag inte utläsa någon som helst mognad i den här tjejens vare sig språk, resonemang eller åsikter, så egentligen ska man väl bara skita i det. Å andra sidan är det just SÅNA människor som retar gallfeber på mig, när de dessutom kallar MIG för moralkärring för att jag påpekar ett uppenbart sakfel.

• lunkentuss

Jag tkr det är lika löjligt att "ta illa vid sig" o kommentera det, som att använda sig av orden... Faktiskt!

Svar på tråden Är det okej att använda ordet "CP" för att beskriva sin mans oförstånd?