• sär skriven

Är det okej att använda ordet "CP" för att beskriva sin mans oförstånd?

Mötte i en tråd en, vad jag kunde förstå, relativt ung tjej som beskrev sin man som att han hade "cp ryck" (själv hade jag valt ett bindestreck om jag använt ett sånt ord men för att citatet ska stämma får jag skriva det som det stod).

Förklarade det olämpliga i att slänga sig med uttryck som syftade till en hjärnskada och blev då kallad moralkärring (det är å andra sidan oerhört sällan jag blir kallad det). Ett annat uttryck som användes flitigt var ordet "dampa" som ju också hänvisar till ett tillstånd där man inte fullt ut råder över sina egna handlingar.

Det märkliga var att ingen annan i tråden verkade tycka det var fel att kalla sin man "CP".

Så vad tycker ni? Är det okej att slänga sig med sådana uttryck för att beskriva sin man? (Förutsättningen måste naturligtvis vara att han inte faktiskt lider av en cp-skada.).

• Svar på tråden Är det okej att använda ordet "CP" för att beskriva sin mans oförstånd?
  • SaramedM

Jag har bara läst TS
    Jag reagerade på den tråden du tänker på men orkade inte skriva i den

Men NEJ det är inte ok att använda funktionshinder som skällsord

• lunkentuss

sär skriven skrev 2009-02-16 12:02:04 följande:

Fantastiskt bra .
    xD
  • Perry the Platypus

Om nån här undrar vad en person med en cp-skada tycker så kan ni ju säga till...

(¯`°?.¸ ღ♥ Bless my arse. ♥ღ¸.?°¯)
  • sär skriven

TILL.

Perry the Platypus skrev 2009-02-16 12:11:19 följande:
    Om nån här undrar vad en person med en cp-skada tycker så kan ni ju säga till...
  • TessaS

Jag tycker det är lika fel som att kalla nån "mongo" eller "damp-unge"... Skär sig i mina öron...

• Perry the Platypus

Jag har en cp-skada i armen . den är lite kortare och jag är har dålig rörlighet och styrka i den. Jag har inga spasmer och det synd inte på mig om man inte tittar extremt noga på hur jag rör mig. Det syndes mer när jag var liten, innan jag hade opererat mig.

Jag fick ofta kommentarer som liten av andra ungar på skolan. Jag tog oerhört illa upp av "cp"-kommentarer. Nu som vuxen blir jag inte ledsen, men förundras över att det finns vuxna människor som har det dåliga omdömet att använda sig av dylika uttryck.

• Perry the Platypus

det synd inte

det syns inte ska det stå.

• Perry the Platypus

och syntes istället för syndes. Jisses, vad jag skriver dåligt idag.

Jag

• Perry the Platypus

Jag har f ö en kompis som är lika gammal som jag, alltså 35, som är smart och välutbildad men fortfarande vid 35 års ålder kan säga om folk att de är cp. Jag rättar och påminner henne varje gång, men hon är ett hopplöst fall. Fundersam

• sär skriven

Precis, du bekräftar det jag försöker få fram. Obildning, okunskap och otroligt dåligt omdöme är det som präglar de människor som slänger sig med dylika uttryck.

Perry the Platypus skrev 2009-02-16 12:22:37 följande:
    Jag har en cp-skada i armen . den är lite kortare och jag är har dålig rörlighet och styrka i den. Jag har inga spasmer och det synd inte på mig om man inte tittar extremt noga på hur jag rör mig. Det syndes mer när jag var liten, innan jag hade opererat mig.Jag fick ofta kommentarer som liten av andra ungar på skolan. Jag tog oerhört illa upp av "cp"-kommentarer. Nu som vuxen blir jag inte ledsen, men förundras över att det finns vuxna människor som har det dåliga omdömet att använda sig av dylika uttryck.
  • snillis

det är ett hån mot människor som har en cp-skada att använda det i nedsättande betydelse.

särskilt om man använder just cp för att kommentera någons intelligens då en cp-skada inte alls har med det att göra.
    skulle personligen inte ta illa upp om någon kallade mig cp-skadad. Däremot skulle jag inte ha så mycket till övers för personen som sa så eftersom det säger en hel del om den personens intelligens och människosyn.
  • imzey

Jag har en kusin som är cp skadad och jag vet vad det innebär med någon som är cp skadad så jag tycker det känns skit dumt att säga så till någon. Jag har råkat slänga ur mig det nån gång men har då ångrat mig på en gång.

• PixieApa

Jag tycker INTE att det är okej. Att använda ordet "cp" (eller det är väl inget ord förresten, det är väl en förkortning?) på det viset.

Dampa är mer okej i sådana fall, men inget ord jag själv skulle ha valt.

• Catti41

Eftersom jag arbetat med personer som har funktionshinder och därmed också vet vad dessa funktionshinder innebär så tycker jag att det blir väldigt förvirrande om folk beskriver människors beteenden i termer av ett funktionshinder. (För att inte tala om att det är kränkande mot de som HAR funktionshindret i fråga.)

Nu ska jag bli lite outhärdligt bokstavlig men om någon skulle beskriva sin man som att han får cp-ryck så skulle jag då anta att personen ifråga har spastiska muskler, med varierande tonus, behöver botox, kanske, har tics och så, eller brister i finmotoriken. Och om man då inte menar det som CP faktiskt kan betyda (det finns ju stora variationer hos personer med diagnos CP om man säger så) så blir det ju VÄLDIGT förvirrande. Oklart från TS vad just den här personen menade.

Eller om man säger "dampa". Det blir också väldigt konstigt för jag antar ju att man menar att en person har problem med perceptionen och motoriken, tex, på en diagnosticerbar nivå. Menar man inte det då, så blir det ju väldigt konstigt.

Så jag är mycket för att man ska använda ord i sin rätta betydelse för att undvika missförstånd.

• Lady Dahmer

nej. det är inte ok att använda neger, cp, damp, bög, gay --- osv i syfte att nedvärdera. (eller i negativt syfte alls)

tyvärr så händer det att jag använder ord som cp och gay, men jobbar aktivt på att låta bli! Gammal vana som sitter i men jag tycker det är viktigt att tänka på att man inte kränker människor.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • mamman i skogen
    Perry the Platypus skrev 2009-02-16 12:11:19 följande:
    Och en mamma med en kille med CP.

Jag är nyfiken på vad du tycker...
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen

SÅg att dun redan svarat missade den sorry

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • SaramedM

PixieApa skrev 2009-02-16 12:29:51 följande:

Jag tycker INTE att det är okej. Att använda ordet "cp" (eller det är väl inget ord förresten, det är väl en förkortning?) på det viset.Dampa är mer okej i sådana fall, men inget ord jag själv skulle ha valt.
    Varför i höga ******* skulle det vara med ok att använda ett annat funktionshinder som folk vet ännu mindre om?
  • PixieApa

SaramedM skrev 2009-02-16 12:45:30 följande:

PixieApa skrev 2009-02-16 12:29:51 följande:
    Varför i höga ******* skulle det vara med ok att använda ett annat funktionshinder som folk vet ännu mindre om?
    Jag tycker det är mycket stor skillnad på Damp och cp-skada. Faktiskt anser jag inte att damp är en sjukdom men jag antar att det är en helt annan diskussion.
Svar på tråden Är det okej att använda ordet "CP" för att beskriva sin mans oförstånd?