• Nica74

Färg från Rusta.

Ska snabb fixa här hemma inför en värdering och har inte råd att lägga ut några stora pengar, men vill ändå att jobbet vi gör ska hålla ett tag.

Har kollat på färg på Rusta och undrar nu vad ni som använt färg därifrån tycket.
    Alltså är det bra kvalité på färgen eller om den flagnar/bleknar/blir flammig etc.?

Mamma till Hugo-98, Milo-00, Irmelin-05 & Tin-08
  • Svar på tråden Färg från Rusta.
  • Liten Milla

Jag har målat med Rustas färg 1 gång & gör aldrig om det igen!
    Jag skulle bara ha en vit vägg & tänkte köpa lite billig färg...
    Men dom har inga pigment i färgen så den täcker svin dåligt!Det är bara fyllnadsmedel & massa skit i.
    Jag fick måla 4 lager innan det såg ok ut,så det gick ju åt dubbelt med färg mot vad det brukar.
    Så jag skulle inte måla med den

• kokoskärlek med bubblor

Vi målade en stor vägg innan vi lade ut vår lägenhet för försäljning. Väggen var mörkgrå med diverse ehm..egengjorda målningar på och vi målade över med vit färg från Rusta (två lager). Blev superbra.

• linedja

Nej, vi har målat ett rum med färg från rusta och vi gör aldrig om det igen. Fick måla MASSOR med ggr innan det täckte.
    Dessutom verkar det som att väggen "suger åt sig" vatten. T.ex. om sonen tar på väggen med blöta händer så sprider det ut sig och blir en stor fläck... Visserligen torkar det ju, men så blir det inte på våra andra, målade, väggar.

• Miss Lau

Har målat med Rustas färg en gång och aldrig mer! Täckte urdåligt och resultatet blev halvkasst trots många lager färg. Mitt tips är att köpa en lite dyrare färg utan att köpa de dyraste, då kan du hitta bra märken som täcker bättre och ger ett finare reslutat utan att det kostar mer.

• Amilie

Har aldrig använt Rustas färg, men däremot färgen man köper på Cheapy. Den var riktigt bra, märkte ingen skillnad mot de "finare" märkena.

Cheapys färg är av märket Landora och finns även på ICA Maxi. Antalet kulörer var ju inte överväldigande många, men det fanns nog en 20 st. Har för mig att jag betalade 125 :- för 2,5 liter.

• M Hellin

Som tidigare anställt på Rusta, så vet jag att flertalet målerier i stan där jag bor köper in sin färg från rusta.

Det säger ju inte så mycket om kvaliten, men om yrkesmålare vill jobba med färgen så kan den inte vara helt dålig.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Nica74

Tack, bra att veta. Ska ta ett snack med sambon så får vi se vad vi beslutar.
    Tar gärna emot fler synpunkter.

Mamma till Hugo-98, Milo-00, Irmelin-05 & Tin-08
  • drea

Jag har målat med rustas färg när vi renoverade vårt kök och vardagsrum inför en försäljning av en lägenhet. Det blev jättefint, nästan så att man inte ville flytta!

• linedja

Amilie skrev 2009-02-16 14:10:42 följande:

Har aldrig använt Rustas färg, men däremot färgen man köper på Cheapy. Den var riktigt bra, märkte ingen skillnad mot de "finare" märkena. Cheapys färg är av märket Landora och finns även på ICA Maxi. Antalet kulörer var ju inte överväldigande många, men det fanns nog en 20 st. Har för mig att jag betalade 125 :- för 2,5 liter.
    Håller med! Kan verkligen rekommendera Landora. Det blir superbra!
Svar på tråden Färg från Rusta.