• Nica74

Färg från Rusta.

Ska snabb fixa här hemma inför en värdering och har inte råd att lägga ut några stora pengar, men vill ändå att jobbet vi gör ska hålla ett tag.

Har kollat på färg på Rusta och undrar nu vad ni som använt färg därifrån tycket.
    Alltså är det bra kvalité på färgen eller om den flagnar/bleknar/blir flammig etc.?

Mamma till Hugo-98, Milo-00, Irmelin-05 & Tin-08
  • Svar på tråden Färg från Rusta.
  • Familjetrollet

den färgen är superbra.vi målade öven en grön tapet.räckte gott och väl med 2-3 målningar.det nya rummet blev ljusrosa och lila.färgen täcker jättebra

• FrökenLarsson

Vi målade i hallen med Rustas vita färg. Hallen är vit som vi ville ha den. Tycker färgen var helt okej och lagom dryg.
    Just vit färg är inte så dyrt att köpa. Du kan säkert köpa bättre kvalité för några kronor extra.

.
  • Ms TB

Det kanske beror på vad ni ska måla över? En kompis till mig målade över blå panel till vitt med rustas färg, hon fick måla 5 varv. Hennes svåger som är målare sa att rustas färg är riktig skit och innehåller mest vatten.

• Cia o krabaten

Har använt den både till ett barnrum som behövde 2lager direkt på gipsskivor och så bra ut, och utomhusfärgen i ett stall som också funkade utan problem.
    Bra enligt mig alltså.

• Kössen

är man´inte ute efter kvalitet så kvittar det ju vilken färg du väljer..men vill du ha bra kvalitet så köper du något som är riktigt bra.som flugger te.x

• Lina 1978

Har målat köket, 3 lager o det blev jätte bra. Vit färg från Rusta.

Resten av lägenheten är målad med färg från Flugger Måleri.

Är nöjd med båda...

• reserverad

Gjorde ni något grundarbete eller målade ni bara på tapeten?
    Jag har också funderat på att måla över en grön tapet med lite rosa mönster med beige färg. Men jag är rädd för hur resultatet ska bli...

Familjetrollet skrev 2009-02-16 16:35:48 följande:
    den färgen är superbra.vi målade öven en grön tapet.räckte gott och väl med 2-3 målningar.det nya rummet blev ljusrosa och lila.färgen täcker jättebra
  • Nica74

Vi kommer nog att köra på Rusta-färg ändå. Det är gips och vita tapeter som ska målas med en lite mörkare kulör, så jag tror det ska funka.

Visst hade vi haft råd så hade vi kört på kvalitet i första hand, men den lyxen har inte vi tyvärr.

• Bebislängtan82

Jag köpte min färg på biltema 2½ liter för 89 kr,måla en fondvägg  i sovrummet,blev kanonsnyggt,behövde bara måla 2 ggr. Har nog en bild i galleriet på resultatet

Är 2009 vårt år
  • ango07

Jag köpte deras snickerifärg - den var som vatten. Täckte ingenting fick måla hur många gånger som helst. Inte särskilt prisvärd med tanke på det. Köpte Flüggers istället och den täckte hur bra som helst, dyrare men bra.

• Helena78

I lilla hallen & uppför trappen har vi målat med Rustas färg (2 lager), det blev jättebra. I stora hallen & sovrummet har vi målat med Julas färg & även det blev jättebra (2 lager vardera)

En mammas tankar & funderingar... mysunshine.bloggagratis.se
  • Nica74
    Bebislängtan82 skrev 2009-02-17 12:12:57 följande:
    Jag köpte min färg på biltema 2½ liter för 89 kr,måla en fondvägg  i sovrummet,blev kanonsnyggt,behövde bara måla 2 ggr. Har nog en bild i galleriet på resultatet
    Fin färg, precis vad jag vill ha i vardagsrummet.
  • Bebislängtan82
    Nica74 skrev 2009-02-18 18:03:12 följande:
    Fin färg, precis vad jag vill ha i vardagsrummet.
    Den heter Cappucino så du vet ifall du vill köpa den på biltema. Jag blev jätte nöjd
    Är 2009 vårt år
  • isisisis

Jag köpte den färgen "Nyans" som de gör reklam för.

Målade hallen förra helgen.

hade en bård innan och 2 delad vägg i olika färger.

Färgen täckte bra,jag målade 2 ggr.Men den täckte hyfsat redan efter första gången faktiskt.

Tog föärgen Elegence och nougat.

• Nica74
    isisisis skrev 2009-02-18 20:15:45 följande:
    Jag köpte den färgen "Nyans" som de gör reklam för.Målade hallen förra helgen.hade en bård innan och 2 delad vägg i olika färger.Färgen täckte bra,jag målade 2 ggr.Men den täckte hyfsat redan efter första gången faktiskt.Tog föärgen Elegence och nougat.
    Funderar på kakao på en fondvägg och creme på resten.
  • LillYmer

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att man får vad man betalar för.

Det gäller det mesta här i livet. Men sen kan en färg för 500 kr burken bara vara snäppet bättre än den för 400. Kanske ingen skillnad alls.

Och den billigaste på rusta behöver inte vara sämre än den näst billigaste på Coop forum, även om coops färg är snäppet dyrare.

Jag har snålrustat mycket genom åren och det blir fint det också. Men den bästa färgen jag haft att göra med kommer utan tvekan från ett seriös måleribolag som bryter färgerna själva efter önskemål. Räcker oftast med en till två målningar medans billig färg får man måla flera flera varv med.

• Nica74
    LillYmer skrev 2009-02-19 07:58:32 följande:
    Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att man får vad man betalar för. Det gäller det mesta här i livet. Men sen kan en färg för 500 kr burken bara vara snäppet bättre än den för 400. Kanske ingen skillnad alls.Och den billigaste på rusta behöver inte vara sämre än den näst billigaste på Coop forum, även om coops färg är snäppet dyrare.Jag har snålrustat mycket genom åren och det blir fint det också. Men den bästa färgen jag haft att göra med kommer utan tvekan från ett seriös måleribolag som bryter färgerna själva efter önskemål. Räcker oftast med en till två målningar medans billig färg får man måla flera flera varv med.
    Jo självklart är det så. Men som sagt, vi ska snabbfixa nu inför en värdering och för att vi ska få det lite snyggare i väntan på fortsatt renovering. Vissa av väggarna som vi ska måla nu ska inte ens vara kvar i slutändan så...
Svar på tråden Färg från Rusta.