Vaginalt ultraljud med kontrast insprutad i äggledarna....
Lúthien Inglorion skrev 2009-02-20 12:09:33 följande:
Jag har gjort en undersökning då jag låg i gynstol, de förde in en kateter i livmodern och sprutade in vätskan så de kunde se om det var stopp i äggledarna. Sen har jag gjort kontraströngen då de röntgade mina äggledare samtidigt som kontrastvätska sprutades in och så tog de röngenbilder samtidigt.HSS och HSG är två helt olika saker så vi inte blandar ihop det, precis som sägs ovan.
Gjorde äggledarspolning med kontrast genom VUL. De blåser upp en ballong och sedan försökte de spruta in kontrast. Jag kunde se på ultraljud samtidigt. Funkade inte alls, totalstopp i båda äggledarna och ingen passage alls. Kö laparoskopi eftersom äggledarna kan "krampa".
1 månad efter den misslyckade spolningen blir jag gravid. Så det var inte stopp i äggledarna.
Nu ska jag på HSG, dvs. röntgen med röntgenvätska som utförs på röntgenavdelning. Men de använder ballongen också men tar röntgenbilder samtidigt.
Luthien - hur kommer det sig att äggledarna inte lika lätt får kramp vid röntgen som vid ultraljudsvarianten? Är det någon skillnad ?