• reserverad

Kan man måla på tapet? Snabba svar tack.

Jag tycker det är superirriterande att ha hantverkare hemma och undrar om jag själv kan måla på en befintlig tapet? Den som är där nu är mellangrön med rosa mönster och en bård på mitten av väggen. Jag skulle vilja ha enfärgade väggar i sandfärg.

Kan jag måla över tapeterna eller blir det fult? Något jag måste tänka på om jag målar?

Borde jag stå ut och få det omtapetserat eller kan det bli minst lika fint om jag bara målar tapeten? Det får absolut inte se trashigt ut så resultatet måste bli fint annars får det vara.

• Svar på tråden Kan man måla på tapet? Snabba svar tack.
  • timalillah

Ja det klart man kan har gjort det alla gånger jag målat. Men är det en strukturtapet så kommer sju mönstret synas igenom färgen.

• timalillah

Och resultatet blev snyggt så klart , men ta bort bården innan fukta den med vatten och förösk ta bort den uta att riv upp tapeten under..

• reserverad

Vad är strukturtapet? Går det att göra någon grundfärg tro så att mönstret inte syns igenom?

Bra tips om att ta bort bården, det hade jag inte tänkt på.

• timalillah

Alltså mönster som du kan ta på, som buktar ut.

• reserverad

Jaha. Nej, det är tryckt i själva tapeten så det är inget som buktar ut.

• timalillah
    reserverad skrev 2009-02-16 22:48:28 följande:
    Jaha. Nej, det är tryckt i själva tapeten så det är inget som buktar ut.
    Men satsa på ngn fin färg då, så länge du målar ordentligt så har du inget att vara rädd för. Blir det inte snyggt tapetsera över färg är ofta billigare än tapet.
  • mogreta

Oh nooo, måla INTE över tapeten utan att göra ett ordentligt grundarbete!!

Som du själv sa, det kommer se "trashigt" ut!!  Förjävligt rent ut sagt, särskilt med bård!

• reserverad

Men hur ska grundarbetet göras?

mogreta skrev 2009-02-16 22:51:17 följande:
    Oh nooo, måla INTE över tapeten utan att göra ett ordentligt grundarbete!!Som du själv sa, det kommer se "trashigt" ut!!  Förjävligt rent ut sagt, särskilt med bård!
  • reserverad

Jag räknade med ett par lager färg och som du sa så kan jag ju alltid tapetsera över i värsta fall men helst vill jag ha det snyggt från början och slippa hantverkarna som sagt.

timalillah skrev 2009-02-16 22:50:30 följande:
    reserverad skrev 2009-02-16 22:48:28 följande:
    Men satsa på ngn fin färg då, så länge du målar ordentligt så har du inget att vara rädd för. Blir det inte snyggt tapetsera över färg är ofta billigare än tapet.
  • mogreta

Få bort tapetskarvarna sen Spackel eller Easy cover (täcktapet).

Om du verkligen inte vet hur man gör ett grundarbete innan målning eller tapetsering, så bör du nog ta in nån som kan.

Svar på tråden Kan man måla på tapet? Snabba svar tack.