• reserverad

Kan man måla på tapet? Snabba svar tack.

Jag tycker det är superirriterande att ha hantverkare hemma och undrar om jag själv kan måla på en befintlig tapet? Den som är där nu är mellangrön med rosa mönster och en bård på mitten av väggen. Jag skulle vilja ha enfärgade väggar i sandfärg.

Kan jag måla över tapeterna eller blir det fult? Något jag måste tänka på om jag målar?

Borde jag stå ut och få det omtapetserat eller kan det bli minst lika fint om jag bara målar tapeten? Det får absolut inte se trashigt ut så resultatet måste bli fint annars får det vara.

• Svar på tråden Kan man måla på tapet? Snabba svar tack.
  • reserverad

Här råder det delade meningar.

Om jag får bort bården och sandpapprar skarvarna lite och köper en bra färg så borde det rimligtvis se bra ut menar de flesta av er?

Jag är ganska säker på att det inte finns någon tapet under. Men om det är en papperstapet eller inte vet jag inte och jag är inte hemma och kan kolla just nu.

Jag kör på och i värsta fall så får jag väl tapetsera om iaf. Om ska det ju göras hur som helst.

Hur länge tror ni det tar att göra om hela rummet på ett ungefär? Det är ett normalstort sovrum på kanske 15 kvm.

Om tapeten börjar buckla sig gör den det omedelbart eller tar det några veckor innan det händer?

• Buttelina
    reserverad skrev 2009-02-16 23:46:14 följande:
    Här råder det delade meningar. Om jag får bort bården och sandpapprar skarvarna lite och köper en bra färg så borde det rimligtvis se bra ut menar de flesta av er?Jag är ganska säker på att det inte finns någon tapet under. Men om det är en papperstapet eller inte vet jag inte och jag är inte hemma och kan kolla just nu. Jag kör på och i värsta fall så får jag väl tapetsera om iaf. Om ska det ju göras hur som helst. Hur länge tror ni det tar att göra om hela rummet på ett ungefär? Det är ett normalstort sovrum på kanske 15 kvm. Om tapeten börjar buckla sig gör den det omedelbart eller tar det några veckor innan det händer?
    testa tapeten innan i så fall.. ta en disksvamp med vatten och dutta på tapeten på en rätt så stor bit... så ser du om det blir blåsor.

men det blir inte fint i vilket fall som. när det gäller snygga väggar finns det inga genvägar
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • reserverad

Buttelina, vad menar du inte blir fint? Målad tapet?

• Buttelina
    reserverad skrev 2009-02-16 23:53:18 följande:
    Buttelina, vad menar du inte blir fint? Målad tapet?
    ja målad tapet. det ser kanske fint ut när du målar och du ser rakt på det. men sen i vissa ljus så kommer alla skavanker synas jätt tydligt det är inte fint...
  • mammaNena

har inte läst tråden, MEN tapetsera själv. inte alls svårt! Hellre tapet än "målad tapet". absolut om du har en bård mitt på, kan inte tänka att det blir fint alls faktiskt. Kör hårt och tapetsera själv!

• Jane Roe

Om det är bara ett lager tapet under, kan du nog måla på det :)
    Personligen gillar jag inte tapeter och alla skravor efter varje våd som brukar bli..
    :)

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Miffomorsan

Självklart kan man få ett supersnyggt resultat även om man målar på tapeten. Men underarbetet är A och O, oavsett om du väljer att tapetsera eller måla.
    Har du kollat om den befintliga tapeten är delbar? Det är det allra bästa för så får du en jämn och snygg yta där du bara behöver spackla eventuella skarvar och hål. Oftast är det ytskiktet som är känsligt för fukt och ger blåsor så om tapeten är delbar får du bort denna yta på en gång.
    F ö så kan en vägg få massor av bubblor när den är blöt av färgen - men dessa försvinner oftast när färgen väl torkat och underlaget återgår till det normala.

• och

Hej Ts.

Du ska definitivt inte måla själv. Det kommer inte att bli tillräckligt bra och du kommer inte att bli nöjd med resultatet. Det är tusen gånger finare med tapet.

• Suck och suck

"Kan man måla på tapet?"

Jo, det tycker iallafall min dotter.

• Suck och suck

Jaha, Ni menade måla med heltäckande färg

Jag trodde ni menade rita och måla.

• Tristanya

vi har målat i vårat kök.. rivit tapet o sen spacklat nästan hela väggarna.. men, när färgen började torka så blev det blåsor på vissa ställen.. så ska du måla på tapeten skrapa bort all tapet innan, o slipa o spackla ordentligt!
    jag hoppas nu vi kan fixa till dessa små blåsor lite fint, ska skrapa bort bubblorna o sen spackla igen o sen slipa till det, på med grundfärg igen o hoppas det blir bra..

men annars blir det superfint, jämt o fint, men grundarbetet är A o O!

• reserverad

Jag har bestämt mig för att inte måla på tapeten. Hantverkare får komma in och fixa nya tapeter och måla. Jag vet att målaren självklart vet svaret på det här men jag vill veta nu! Vad heter den där tapeten som man kan måla på? Vävtapet? Strukturtapet? Jag tänkte att om dom får smälla upp en sån nu så kan jag ju måla vilken färg jag vill lätt i framtiden när jag vill byta.

• Buttelina
    reserverad skrev 2009-02-17 23:29:57 följande:
    Jag har bestämt mig för att inte måla på tapeten. Hantverkare får komma in och fixa nya tapeter och måla. Jag vet att målaren självklart vet svaret på det här men jag vill veta nu! Vad heter den där tapeten som man kan måla på? Vävtapet? Strukturtapet? Jag tänkte att om dom får smälla upp en sån nu så kan jag ju måla vilken färg jag vill lätt i framtiden när jag vill byta.
    guuud vad smart val ja en strukturtapet, säg att du vill ha det. inte papperstapet sen kan ni måla hur mycket ni vill
  • Munkakvarn

Jag gjorde det för några veckor sedan och det gick bra. Det blir mycket bubblor men de försvinner när färgen torkar. Problemet för mig var ju att tapeten var överlappad så skarvaran syns genom färgen. Så det blir väl kanske snyggare om man gör om allt från grunden, men orka...

• Tristanya
    reserverad skrev 2009-02-17 23:29:57 följande:
    strukturtapet är sån med "mönster", men sen finns det även easy cover, som är en återställare, som man kan måla eller tapetsera på.
Svar på tråden Kan man måla på tapet? Snabba svar tack.