• Deoran

Frågor om borrelia

jag fick följande fråga om sjukdomen borrelia av en medlem av FL och jag besvarar den i form av en tråd. Hennes fråga var ...

"jag såg att du haft borrelia där du sa att du åt amoxillin och blev bra. Just nu äter jag 400 mr doxyferm i 10 dagar . tycker du att man även ska ta en kur med amoxillin efter det ? jag har varit sjuk i ett halvår och är inte bra ännu. Man blir ju lite skraj att man inte ska bli bra."

och jag besvarar frågan nedan. Tanken är att den som känner för det kan ställa frågor om borrelia till mig i denna tråd och jag ska försöka besvara dem. Orsaken till att jag har lärt mig mycket om denna sjukdom är att jag har infekterats med borrelia minst två gånger, troligen 3 gånger. Tycker det är ett viktigt ämne som vi alla bör känna till mer om.

Jag besvarar första frågan nedan i ett första inlägg ...

• Svar på tråden Frågor om borrelia
  • mammaNena

tycker det e konstigt att hon vill att du ska ge ett utlåtande om hur hon bör göra, det borde ju ändå en läkare. har inte hennes borelia försvunnit på så länge borde hon ju söka hjälp själv..
    jag hade det för 4½ år sedan tror jag det va, men fick bukt med det fort.. Mycket penicillin men det försvann..

• Deoran

svar på frågan i trådstarten:

400 mg doxyferm per dag är en ordentlig behandling med antibiotika för att vara Sverige. Det är nämligen svårt att få ordentligt med antibiotika i Sverige pga att Läkemedelsverket säger sig bekämpa resistensproblemet

att kuren är bara 10 dagar tycker jag är OK. Min erfarenhet visar att det är just korta ordentliga kurer som funkar bäst. Jag tror inte på långtidsbehandling med antibiotika, trots att det finns många amerikanska läkare som argumenterar därför. Skälet är att borreliabakterien "gömmer sig" när det finns antibiotika i blodet så att det helt enkelt är svårt att slå ut den ur kroppen. Bakterierna är mycket intelligentare än virus

Du undrade också om amoxicillin kunde vara effektivt och ja det är ett bra antibiotikum mot borrelia, men det ska helst sättas in i tidigare stadier. När du har så svåra och närmast kroniska problem som nu rekommenderar jag en kombinationsbehandling med olika antibiotika som t.ex. Klacid, flagyl och amoxicillin. Du kan t.ex. ta klacid plus Flagyl i max 10 dagar och därefter klacid och amoxicillin i max 10 dagar. Genom att kombinera olika antibiotika dödar du fler bakterier än om du bara nyttjar en typ av antibiotika. Vet inte riktigt varför det är så, men det verkar vara så. Om du dödar tillräckligt stor del av bakterierna så kan ditt immunförsvar sen hävda sig mot kvarvarande bakterier. särskilt om du kombinerar med ett levnadssätt som gynnar styrkan i immunförsvaret. OBS du måste också tänka på att bygga upp ett starkt immunförsvar genom att iaktta ett mycket hälsosamt levnadssätt. Glöm t.ex. rökning och alkohol. Jag menar det ! sport är också mycket effektivt mot borrelia. Skälet är att sport/motion minskar inflammationer och sambandet är linjärt, dvs ju mer du håller i gång ditt kretslopp ju mindre blir dina inflammationer. Antagligen pga den goda blodcirkulation motion medför . Stillasittande innebär mycket mer inflammationer !

• Deoran
    mammaNena skrev 2009-02-16 23:46:45 följande:
    tycker det e konstigt att hon vill att du ska ge ett utlåtande om hur hon bör göra, det borde ju ändå en läkare. har inte hennes borelia försvunnit på så länge borde hon ju söka hjälp själv.. jag hade det för 4½ år sedan tror jag det va, men fick bukt med det fort.. Mycket penicillin men det försvann..
    Jag förstår att du tycker det är konstigt. Problemet med sjukdomen borrelia är tyvärr att den inte behandlas adekvat med antibiotika i Sverige. Skälet är att läkemedelsverket säger sig vilja motverka resistens genom att minska användandet av antibiotika.

Du kan läsa mer om denna skandal i svenska vården på www.borrelia-tbe.se/index.php
  • Chrisina L

Hej Doeran

Tack för hjälpen. Jag blir lite frustrerad av ditt svar eftersom jag tidigare fick en kur på 10 dagar som inte har hjälpt så jag har fått hjälp av föreningen så jag hoppas att jag kommer att bli bra.
    Hur länge gick du innan du blev behandlad ?

Man blir ju fruktansvärt rädd. Hur som helst så har jag varit smittad i ca ett halvår så jag hoppas inte att det har gått för lång tid. jag känner mig faktiskt lite bättre idag men jag hoppas inte dom där krypen gömt sig nu utan att antibiotikan tar död på dom.

Mvh

Christina

• Deoran

Chrisina L skrev 2009-02-17 00:38:15 följande:

Hej Doeran Tack för hjälpen. Jag blir lite frustrerad av ditt svar eftersom jag tidigare fick en kur på 10 dagar som inte har hjälpt så jag har fått hjälp av föreningen så jag hoppas att jag kommer att bli bra. Hur länge gick du innan du blev behandlad ? Man blir ju fruktansvärt rädd. Hur som helst så har jag varit smittad i ca ett halvår så jag hoppas inte att det har gått för lång tid. jag känner mig faktiskt lite bättre idag men jag hoppas inte dom där krypen gömt sig nu utan att antibiotikan tar död på dom. Mvh Christina
    Men nu tar du hela 400 mg Doxyferm per dag. Det är en ganska hög dos, särskilt för att ges i Sverige så läkaren gör faktiskt sitt bästa med tanke på vilka direktiv han har i antibiotikafrågan från Läkemedelsverket.

såg ett TVprogram om en svensk kille som hade mycket inflammationer (borreliabakterien skapar inflammationer när immunförsvaret reagerar och avger cellgifter) och han hade varit svårt sjuk länge och var jättedålig, men han tog just 400 mg tetracyclin (Doxyferm) varje dag OCH kombinerade det med flera timmar långa promenader. Han uppgav i TV-programmet att han blev frisk av det konceptet.

Och han hade nog varit sjuk längre tid än du. Jag förslår att du provar detta ! Grejen är att inflammationerna läker ut lättare när man promenerar riktigt mycket. Eller cyklar långa sträckor i lugnt tempo. Motion är en stark läkekraft !

Och så får du god kondition på kuppen !

Håll mig gärna informerad om hur det går ...
  • mammaNena

Det är som sagt några år sedan jag hade det och det va absolut inga problem att få antibiotika då.

Deoran skrev 2009-02-17 00:14:03 följande:
    mammaNena skrev 2009-02-16 23:46:45 följande:
    Jag förstår att du tycker det är konstigt. Problemet med sjukdomen borrelia är tyvärr att den inte behandlas adekvat med antibiotika i Sverige. Skälet är att läkemedelsverket säger sig vilja motverka resistens genom att minska användandet av antibiotika. Du kan läsa mer om denna skandal i svenska vården på www.borrelia-tbe.se/index.php
  • tuvalill

Jag är själv drabbad av borreliainfektion och har fått åka till Tyskland för att få adekvat hjälp. Precis som MÅNGA, MÅNGA andra svenskar. Vi får betala allt själva. I Tyskland finns många borreliakliniker, i Sverige ingen. Det är inte ens en specialitet inom sjukvården här. En snabbt upptäckt borreliainfektion kan botas med rätt antibiotika (Doxyferm i hög dos under fyra-fem veckor). Får man för kort kur är det mycket stor risk att sjukdomen blossar upp igen med svåra neurologiska symtom. Många av oss är handikappade i olika grad. Långvarig borrelia är invalidiserande och drabbar såväl vuxna som små barn.

Gå in och läs på borreliaföreningens hemsida www.borrelia-tbe.se/
    . Läs situationsbeskrivningen längst upp, läs den folder som finns angiven på vänster sida. Läs speciellt bloggen Eriks borreliaresa, en liten pojke på 2,5 år, vars föräldrar fick ta honom till Tyskland för att få hjälp (liksom många andra småbarnsföräldrar). Läs också på Emmas blogg, där får ni veta i princip allt om borrelia. Läs inlägget "Dömd till livstids sjukdom" - en mamma berättar om sin svårt sjuka dotter.

Svenska tester är undermåliga, den svenska sjukvården har inga kunskaper om spridd borreliainfektion och använder inte de behandlingsmetoder som behövs. Har du haft borrelia länge, räkna med att det tar många år innan du är återställd. Borrelia kan sannolikt (det finns även svenska exempel på det) smitta i livmodern. Många människor med andra diagnoser (MS, Parkinsson, fibromyalgi, kroniskt trötthetssyndrom, epilepsi med mera) har sannolikt borrelia).

En svensk vårdskandal - ja det kan man lugnt säga.

• Beccabecca

Vilka symptom får man av långt gången borrelia som satt sig på nervsystemet? Det enda som står är neurologiska problem, men hur kan de vara?

Hur upptäcker man om det rör sig om borrelia?

• NiXxI

Usch ja, drabbades själv för två år sedan...och har sviter än i dag....

Bra tråd...

jahapp
  • C Olsson

Hejsan!

Jag lider av långvarig och därmed svårbotad borrelia. Ni kan hitta mängder av info och även min historia på nedanstående båda länkar:

sunshine35446.yuku.com/forums/95

borrelia.forum24.se/

Och, om Ni blir medlemmar i ovanstående forum, så kan Ni själva ställa frågorna om borrelia där istället. För, borrelia är en mycket komplex sjukdom och det är därför mycket svårt att ge alla svar här.

Svar på tråden Frågor om borrelia