Niquilota skrev 2009-02-24 23:22:35 följande:
Jag har varit sjuk länge. Jag fick 32 fästingbett för 26 år sedan och kanske har de luriga bakterierna funnits i min kropp sedan dess, vem vet? Riktigt sjuk har jag varit sedan april-08, efter en period med mycket hög feber som jag trodde var flunsan. Efter det fick jag det ena symptomet efter det andra under sommaren och i början av november var jag närmast invalidiserad. Jag har nu ätit en kur med Doxyferm (10 dagar á 200mg) sedan man hittat antikroppar mot borrelia. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Jag mår fortfarande fruktansvärt dåligt. Jag har fått utskrivet en kur till med Doxyferm och jag har också fått Kåvepenin i dubbel dos. En doktor hävdar att jag bör ta allt samtidigt. Jag har försökt få kontakt med borreliaföreningen men inte lyckats, ska ringa igen. Funderar på att försöka hitta en doktor som kan ta blodprover som jag kan skicka till Tyskland för detta är en fasansfull sjukdom och jag har svårt att tänka mig något värre. Att man dessutom inte får någon hjälp av sjukvården är oförlåtligt ... TS: När du talar om korta kurer, menar du för att behandla långvarig "kronisk" borrelia då? Du skriver att du blivit infekterad tre ggr, har du fått antibiotika direkt så är det ju (faktiskt) nästan en helt annan sak. Jag undrar så, för jag vet varken ut eller in just nu och ingen läkare säger annat än 10 dagar. Som ett mantra ... Apropå motion, när man är mycket sjuk i borrelia finns ingen som helst möjlighet att motionera. Det är säkert bra när man fått upp näsan över vattenytan, men när man knappt kan gå från soffan till köket så är det svårt att göra något åt den biten. De neurologiska problemen, yrseln, andningssvårigheterna, smärtorna, tröttheten, kramperna, förlamningarna, etc, gör det omöjligt att ens fundera på att motionera. tuvalill: Fick du hjälp i Tyskland? Hur länge hade du varit sjuk? Blev du bra? Hur vet man att man ÄR bra och inte har en massa bakterier i cystform som väntar på att "sätta igång igen"? Är det värt det att åka till Tyskland? Vem ska man prata med på föreningen om hjälp med behandling? Annika (som har mycket svårt att hålla modet uppe just nu)
När man har haft det mycket länge i kroppen så är borrelian fast rotad. den har grävt ner sig överallt i kroppen. I ledernas bindväv liksom i CNS och på många andra ställen. Värst är naturligtvis i nervsystemet eftersom därav förefaller med ökad ålder och nersatt immunförsvar följa diverse neurologiska sjukdomar som Parkinson, ALS, Alzheimer och även MS m.fl. olika typer av inflammationer i nervsystemet.
Jag tvivlar att det går att bli helt frisk från kronisk borrelia. Du kan aldrig döda alla bakterier i kroppen med antibiotikabehandlingar oavsett hur många eller tunga behandlingar du tar.
Däremot kan du nå ett tillstånd där du upplever dig vara frisk trots att du har kvar dessa bakterier i kroppen. Det sker genom att du först med lämplig antibiotikabehandling seriöst reducerar mängden bakterier i kroppen så att ditt immunförsvar får en chans att sedan hålla resterande infektion under kontroll. Därefter behandlar du din hälsa genom att stärka immunförsvaret, vilket sker genom ett hälsosamt levnadssätt av konventionell typ, dvs ingen rökning eller alkohol, mycket sömn, mycket motion och hälsosam kost.
Utan ett extra hälsosamt levnadssätt kommer du aldrig att uppleva dig bli frisk oavsett hur mycket antibiotika du tar ....antibiotikan kan bara reducera mängden bakterier i din kropp, inte ge dig hälsan åter. Det kan bara du göra själv genom ditt levnadssätt under liksom efter antibiotikabehandlingen.