• lillasnurre

ögoninflamation snabb hjälp tack!

Gustav har fått ögoninflamation, han är två år. Vad ska jag göra? Hur hjälpa?

• Svar på tråden ögoninflamation snabb hjälp tack!
  • Jesster

Torka med ljummet vatten. Ser det illa ut så kontakta VC så får du ögondroppar.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Du jag och vi

Ett litet husmorstips..Blääigt men de funkar..Badda med barnets kiss...De funkar

• SIN74

Se till att inte tvätta båda ögenen med samma tvättlapp för det ena kan bli friskt snabbare än det andra och då kommer det tillbaka. Det fins bra ögonskölj salvor.. men oftast fungerar det med ljummet vatten. Tvätta dina händer noga innan och efter.
    Hoppas det snart är bättre.

• mih

Tvätta med svalt kamomill te, fick rådet av VC.

• svarten

det viktigaste är att vad du än väljer att badda ditt barns ögon med så gör det utifrån och inåt ta tex en tuss bomull och häll destillerat vatten på den och sen tar du tussen och dra den från ögats slut mot näsroten och använd bara en tuss en gång annars kletar du runt inflamationen. Lycka till.

• Lady Gaga

Se till att hålla god handhygien och peta inte dig själv i ögonen då ögoninflammation smittar väldigt lätt.

Bättre bly än illa fäkta
  • lillasnurre

Tack för alla råd! Avstr nog från kisset, men det andra ska jag prova. Vad är det för salva man kan testa? finns det receptfritt eller måste jag ta honom till läkaren?

• LillSkruttet

Ett ytterligare tips: Eftersom det ofta kan klia och svida i ögonen när man har ögoninflammation så kan man spola ögat med koksaltlösning. Fråga på apoteket efter det (man använder det bla till sårrengöring). Svider inte i ögonen. Upplevs ofta som svalkande och skönt. Man blir heller inte torr i ögonen av det, vilket man ibland kan känna av vanligt kranvatten.
    I övrigt, som ovanstående skrivit. Torka med blöt bomullstuss (antingen vatten eller koksaltlösning) utifrån yttre ögonvrån och in. Upprepa gärna, men med ny tuss.
    God handhygien, pga smittorisk.

Oftast skriver inte läkare ut salva förrän man provat allt detta utan resultat.

Lycka till!

Mamma till underverket Tyra Linnea född 21 mars 2007
Svar på tråden ögoninflamation snabb hjälp tack!