• EllieMay

    Vad får muslimer göra?

    Några saker jag undrar över Islam.
    Får en muslim gifta sig med en som är kristen, eller har annan religion om Islam. Vad säger Islam om detta?

    Det finns tydligen olika muslimer som sunnah...mins ej vad de heter, men verkar tyckas finnas olika grenar, vad är det för skillnad.

    Sist så undrar jag detta med slöja och burka.
    Varför täcker man sig helt, är detta ett måste enligt islam, eller är det av respekt inför Allah?

    En annan "dum" fråga är hur känner man igen varandra om man går på stan och båda har heltäckande burka?

    Som sagt nyfiken kring detta och startar därmed en tråd som inte är till för påhopp.

  • Svar på tråden Vad får muslimer göra?
  • Oak

    EllieMay

    Även om frågorna ställs för påhopp eller för provaktioner har jag inga problem med att besvara dem. Så du får fråga vad du vill om islam:

    "Får en muslim gifta sig med en som är kristen, eller har annan religion om Islam. Vad säger Islam om detta?"

    Muslimska män får gifta sig med troende och ärbara kristna och judinnor, men helst skall de gifta sig med muslimska. Muslimska kvinnor däremot får endast gifta sig med muslimer.

    "Det finns tydligen olika muslimer som sunnah...mins ej vad de heter, men verkar tyckas finnas olika grenar, vad är det för skillnad."

    Det finns två grenar inom islam, nämligen shia och sunni. Skillnaden är att det finns en del fiqhfrågor (rättsliga såna) som skiljer de åt.

    "Varför täcker man sig helt, är detta ett måste enligt islam, eller är det av respekt inför Allah?"

    Burka eller niqab är bara en rekommenderad sunnah. Inte obligatoriskt, men det finns en del muslimer, shia samt sunni som anser den vara obligatorisk. Varför de tycker det är obligatoriskt är för att de tror på att det är ett påbud.

    "En annan "dum" fråga är hur känner man igen varandra om man går på stan och båda har heltäckande burka?"

    Det finns inga dumma frågor, det som är dumt är att man inte vågar ställa sina frågor. Man känner sig genom längden, kroppsformen, väskan, barnen, sätet att bära niqaben, sättet att gå etc.

  • Molly1982

    Synd att frågeställningar kring islam som ställs i all välmening, tas som påhopp eller för provaktioner!

    För att inte behöva känna sig "påhoppad" eller "provocerad" kanske man ska avlägsna sig från FL ett tag och lugna ner sig.

    Inlägg som skrivs med dålig ton kan lätt smitta av sig.

  • Molly1982

    Frågan har ju ställts av TS....om nån nu har missat det hela

  • oOHalalOo

    Det är inte missat, men dina inlägg så här långt är ju OT i tråden. Därför undrade jag, om du nu vill vara lite ON topic också, om du har något du undrar över, när du och jag ändå är här?

  • Molly1982

    Anser inte mina inlägg vara OT överhuvudtaget!
    Anser det vara god sed att uppmana till bra ton i tråden

  • oOHalalOo

    Jag vet, jag vet, dina inlägg aldrig OT. Du har uppbackning från högre ort.

    Ok eftersom du inte har någon fråga så drar jag för ikväll. Ha en trevlig kväller!

  • Molly1982

    Bra att du har insett skillnaden på vad som är OT och ej :)
    Ha en fortsatt bra kväll...verkligen

  • Oak

    Molly

    Jag skrev inte att frågorna var påhopp eller provaktiva, jag skrev "ÄVEN OM frågorna ställs för påhopp eller för provaktioner har jag inga problem med att besvara dem." och ville med det säga att TS ska känna sig fri att ställa sina frågor och att hon inte behövde förklara sig att tråden inte var ämnad för påhopp, därpå skrev jag "Så du får fråga vad du vill om islam". Ett ärligt erbjudande, så det var inte ett konstaterande att frågorna i TS var för påhopp.

    Vi muslimer bör besvara frågor om islam i mån om kunskap och tid, även provaktiva frågor skall besvaras, inför allmänheten så alla får ta del av dem - inte via inbox som en del gör

    Så visst var du helt OT.

Svar på tråden Vad får muslimer göra?