Inlägg från: Endast jag |Visa alla inlägg
  • Endast jag

Partiell mola

Beklagar era missfall och ännu jobbigare om det skulle visa sig vara mola.

Jag hade partiell mola i februari förra året efter det ett "vanligt" missfall och nu är jag gravid igen. Så ge inte upp hoppet!
    Sen har jag läst om flera som haft misstänkt mola men som sen visat sig inte vara det. Hoppas det är så för er oxå!

• Endast jag

Tack!

Det var ingen som misstänkte något utan jag fick reda på att det var mola när analysen efter skrapningen var gjord.
    Först fick jag gå varannan vecka och ta prover och göra vul. Jag hade tur att hcg värdet gick ner snabbt. Kan dock inte svara på nåt om vad jag låg på för det fick jag aldrig reda på.
    Sen var det provtagning en gång i månaden ett halvår, lika länge graviditetsförbud.
    Jag hade ett foster och "blåsor" då brukar det kallas partiell mola. Finns den varianten där det inte finns något foster utan bara bildas "blåsor" och brukar då kallas komplett mola.

Hoppas du fick lite svar på det du funderade över!

• Endast jag

xxJessikaxx skrev 2009-02-19 08:16:07 följande:

Endast jag, ok. Blåsorna märkte du inte av själv, utan det såg dem vid analysen? På mig såg de inget foster, men det kan ha varit tillbakabildat och alltså inte synligt. Varför gjorde de VUL, för att se att inte blåsor och sånt fortsatte växa där inne?Du behövde aldrig röntga lungorna eller så? Tack för dina svar än en gång, verkar inte vara så vanligt detta och man har ju så mycket frågor!
    Ne, det var inget jag märkte. och eftersom jag fick reda på mitt Ma när det egentligen skulle vart rul så var det bara snabbt ul på magen och sen kom läkaren och gjorde ett snabbt vul och konstaterade att fostret dött för längesedan. Så då var det nog ingen som tänkte på mola, för det gjordes inte mer ul eller togs några prover innan jag skrapades.

Jag fick göra vul efter för att se så det såg normalt ut och som du säger så det inte är något som börjar växa igen.
    Jag slapp röntgen och det hade nog med att mitt hcg sjönk snabbt.

Jag förstår att du har frågor och funderingar. Vet själv hur paff jag blev, aldrig hört talas om mola eller druvbörd och läkaren jag träffa var riktigt kass inom detta område så där fick jag ingen info heller.
  • Endast jag

xxJessikaxx skrev 2009-02-23 10:33:57 följande:

Har fått veta nu att jag har en sk partiell mola. Uppföljning med HCG-tester varannan vecka och lungröntgen, graviditetsförbud i minst ett halvår. Hoppas det går bättre för dig, TS.
    Jag beklagar.
    Jag hoppas det inte blir några andra komplikationer för dig nu, att hcg värdet sjunker snabbt.
  • Endast jag

Ja ovanligt är det och tur är väl det.
    Jag tror inte det är någon fara, har faktiskt inte hört/läst om någon som hittat nåt konstigt på röntgen och jag fick ju inte äns göra nån så det är nog väldigt ovanligt.
    Fortsätter hålla mina tummar!

Vad skönt för dig Ts att det inte var någon mola!

• Endast jag

Jobbigt att du känner som du gör.
    Jag vet själv hur jävligt och jobbigt det var att få beskedet. Men man tar sig igenom det! Jag trodde Aldrig det...
    Och ett halvår går faktiskt rätt fort tor det eller ej.
    Sen tror jag du har rätt bra tröst i sonen du redan har, du vet ju att ni kan få barn att det går.

Om du känner för det får du gärna inboxa istället om du vill skriva lite mer "privat".

• Endast jag

Inget roligt alls med flera mf jag trodde aldrig jag skulle få barn efter mitt andra missfall jag hade gett upp och tänkte börja med p-piller men han inte det och är ju gravid fortfarande :)

Det känns så konstigt att råka ut för något som man aldrig hört talasom och dom man pratar med har heller aldrig gjort det.

Din fråga kan jag nog tyvärr inte svara på. min läkare nämnde inget om det heller. (fast var inte mycket hon berättade alls).
    Du har ingen möjlighet att ringa fråga eller ska du tillbaka till samma läkare snart?

• Endast jag

Jag läser allt ni skriver och följer er, lider så med er att ni får gå igenom detta.
    Så ville bara hoppa in och ge er en styrkekram!

Svar på tråden Partiell mola