• Anonym (WH)

Partiell mola

Jag har det senaste året drabbats av först utomkvedshavandeskap och nu ma (ev partiell mola). Jag får ingen utredning då läkarna säger att det enbart är otur. Är det någon som varit med om liknande. Jag är så orolig över att det ska vara partiell mola.

• Svar på tråden Partiell mola
  • xxJessikaxx

Hej, jag har nyligen också haft MA, och månaden före det MF. Det visade sig vid VUL under v 7 att hinnsäck fanns men inget foster och samtidigt hade jag väldigt högt HCG som dock steg för lite, så jag skrapades i fredags för snart två veckor sedan och kommer i dagarna få veta om detta är en mola. Är som du jättelessen och rädd, men min läkare sade att mola INTE är cancer och ju fortare man upptäcker det desto bättre prognos. Det finns endel äldre och stängda trådar om mola här på FL och jag kan säga att de flesta som fått diagnosen har tagit sig igenom detta och många har fått barn efter det.
    När får du besked om detta? Inboxa gärna om du vill.

• Endast jag

Beklagar era missfall och ännu jobbigare om det skulle visa sig vara mola.

Jag hade partiell mola i februari förra året efter det ett "vanligt" missfall och nu är jag gravid igen. Så ge inte upp hoppet!
    Sen har jag läst om flera som haft misstänkt mola men som sen visat sig inte vara det. Hoppas det är så för er oxå!

• xxJessikaxx

Endast jag, tack för ditt svar. Fick du gå på många kontroller då detta konstaterades? Vad var dina "symtom"? Vet du om du hade en ofosterlig graviditet, hur dina HCG-värden låg mm?

Grattis till graviditeten

• Endast jag

Tack!

Det var ingen som misstänkte något utan jag fick reda på att det var mola när analysen efter skrapningen var gjord.
    Först fick jag gå varannan vecka och ta prover och göra vul. Jag hade tur att hcg värdet gick ner snabbt. Kan dock inte svara på nåt om vad jag låg på för det fick jag aldrig reda på.
    Sen var det provtagning en gång i månaden ett halvår, lika länge graviditetsförbud.
    Jag hade ett foster och "blåsor" då brukar det kallas partiell mola. Finns den varianten där det inte finns något foster utan bara bildas "blåsor" och brukar då kallas komplett mola.

Hoppas du fick lite svar på det du funderade över!

• xxJessikaxx

Endast jag, ok. Blåsorna märkte du inte av själv, utan det såg dem vid analysen? På mig såg de inget foster, men det kan ha varit tillbakabildat och alltså inte synligt. Varför gjorde de VUL, för att se att inte blåsor och sånt fortsatte växa där inne?
    Du behövde aldrig röntga lungorna eller så?
    Tack för dina svar än en gång, verkar inte vara så vanligt detta och man har ju så mycket frågor!

• Bumblebina

Har haft fem mf, varav en ofostrig och en partiell mola. Efter den partiella molan fick jag gå på kontroller i ett halvår efteråt med vul och HCG-kontroller och graviditetsförbud. Har tre barn och väntar nu vårt fjärde som beräknas komma i slutet av maj. Så tappa inte sugen, men jag vet det är jättejobbigt!

• xxJessikaxx

Bumblebina skrev 2009-02-19 08:20:25 följande:

Har haft fem mf, varav en ofostrig och en partiell mola. Efter den partiella molan fick jag gå på kontroller i ett halvår efteråt med vul och HCG-kontroller och graviditetsförbud. Har tre barn och väntar nu vårt fjärde som beräknas komma i slutet av maj. Så tappa inte sugen, men jag vet det är jättejobbigt!
    Hejsan, vi är några stycken i alla fall då. Man får ju lite hopp när man ser att de flesta fått barn efteråt. Har du haft två molor eller var den ena "bara" ofostrig? Hur tidigt kan man säga att man INTE drabbats av detta vid nästa graviditet, för det måste ju vara jobbigt att inte veta om det är "normalt" nästa gång man försöker?
  • Bumblebina

Det var bara den ena som var partiell mola, men det räcker i min värld. Denna gång bad jag att få ett tidigt vul, för att slippa oroa mig. Det blev inte så tidigt, v 11, men det var ändå skönt att kunna släppa det. Jag vet inte hur tidigt man kan se detta, men det kan ju ändra sig under vägen, ingen graviditet är ju en mola från början, och även om man tidigt kan se ett foster så kan det tillbakabildas senare... Men det var iaf skönt att se att allt stod rätt till DÅ, och sen kommer ju rul och fosterrörelser som gör att man kan slappna av.

Det är mycket ovanligt att få fler än en mola, sa min gynekolog vid vul:et. Men hon hade full förståelse för att jag var orolig så därför gjorde hon ett vul iaf.

• xxJessikaxx

Bumblebina, jag har blivit gravid med hjälp av pergotime, ägglossningsstimulernade så jag gjorde mitt VUL redan i vad som skulle ha varit v 7, men då såg hinnsäcken ut att ha varit i v 5 och inget foster syns. Läkaren kunde varken bekräfta eller dementera att det var en mola, det var mitt förslag och då sa hon att hon själv funderat på och att vi för säkerhets skull skulle analysera skrapet. Tänker att om det nu är det så fick jag iaf bort graviditeten fort och det borde ju ge en bättre prognos än om det upptäcks i v 18 eller nåt sånt.
    Jag kommer i fortsättningen få göra täta kontroller om jag blir gravid i framtiden för jag har dels en stimulerad graviditet, dels är jag diabetiker och sen då om detta visar sig vara mola också...Snacka om att det i så fall blir en högrisk-graviditet om jag blir gravid igen!
    Vill tillägga att jag fick ett mf månaden före också som var väldigt tidigt, och kom ut av sig själv. Har även två tonårsbarn sedan tidigare med en annan man och en treåring med min nuvarande man, det var en helt komplikationsfri graviditet så jag har hopp iaf.

• Endast jag

xxJessikaxx skrev 2009-02-19 08:16:07 följande:

Endast jag, ok. Blåsorna märkte du inte av själv, utan det såg dem vid analysen? På mig såg de inget foster, men det kan ha varit tillbakabildat och alltså inte synligt. Varför gjorde de VUL, för att se att inte blåsor och sånt fortsatte växa där inne?Du behövde aldrig röntga lungorna eller så? Tack för dina svar än en gång, verkar inte vara så vanligt detta och man har ju så mycket frågor!
    Ne, det var inget jag märkte. och eftersom jag fick reda på mitt Ma när det egentligen skulle vart rul så var det bara snabbt ul på magen och sen kom läkaren och gjorde ett snabbt vul och konstaterade att fostret dött för längesedan. Så då var det nog ingen som tänkte på mola, för det gjordes inte mer ul eller togs några prover innan jag skrapades.

Jag fick göra vul efter för att se så det såg normalt ut och som du säger så det inte är något som börjar växa igen.
    Jag slapp röntgen och det hade nog med att mitt hcg sjönk snabbt.

Jag förstår att du har frågor och funderingar. Vet själv hur paff jag blev, aldrig hört talas om mola eller druvbörd och läkaren jag träffa var riktigt kass inom detta område så där fick jag ingen info heller.
Svar på tråden Partiell mola