• malla7

Partiell mola

Hittade denna tråd idag och läser och läser för att se om det kanske är här jag hamnar tillslut. Var på vul idag v8+3 och läkaren kunde bara se några tomma hinnsäckar. Fick ta blodprov och han pratade om ev mola men tyckte inte att det såg riktigt typiskt ut. Ev en trillinggraviditet som avstannat. Han ska ringa i em och meddela provsvaret. Kommer hur som helst att få göra en skrapning där de analyserar resterna. Känns så himla ledsamt. Gick igenom ma i december och var så glad att ha lyckats bli gravid igen ganska snabbt. Har dock känts väldigt konstigt denna gång. Har tänkt att det är för att jag varit orolig men så var det ju inte.
    Hur snabbt går det att få diagnosen mola? Har sett här i tråden att det kan variera väldigt. Men när läkaren redan misstänker mola från början kanske det går fortare eller?

• malla7

Tack snälla för svaret, blev lite klokare. Får väl se då hur det utvecklar sig, håller tummarna för ett snabbt besked iaf.

• malla7

Jaha, nu har jag fått svar på blodprovet och hcg-värdet var 46000, läkaren sa att det styrkte misstanken om mola men kunde inte säga mer än så. Ska skrapas på torsdag sen är det bara att vänta.

LC04: Ja, hoppas att det var sista gången så du kan börja se framåt en smula.

• malla7
    xxJessikaxx skrev 2009-03-31 09:19:50 följande:
    malla7. min läkare sade att jag med mina 49.000 låg i den högre skalan på HCG-värde men att det kunde ha varit en normal graviditet också med det värdet för det är så individuellt. När skulle du skrapas?
    Grattis till mensen tänk att man kan bli så glad för den!
    Jag ska skrapas på torsdag så det är lite väntan. Intressant det där med värdet för min läkare tyckte inte att vul:et visade på en tydlig mola. Snarare tre lika stora hinnsäckar utan foster. Eventuellt kanske det kan vara en trillinggraviditet som tillbakabildats. Jag lever på hoppet!
  • malla7

Ja, svårt att hitta info och det läskiga är att inte ens alla läkare har koll på läget. Min läkare sa idag att mitt hcg-värde var så högt att det antagligen är mola men att det inte spelar någon roll egentligen!?! Hur kan han säga så? Det är väl stor skillnad på ofostrig graviditet och mola eller har jag missuppfattat läget helt? Det är väl alltid uppföljning och grav-förbud efter mola? Blir lite rädd när han inte vet det men, men. Ska göra skrapningen på kk och de kanske har lite bättre koll på läget.

• malla7

LC04: Jo, var inne på skrapning i torsdags och den läkaren kunde inte heller se om det var mola eller nåt annat. Skickade allt på analys (prio) men det tar ändå två veckor att få svaret (torsdag efter påsk). Försöker att inte oroa mig alltför mycket. Positivt är att illamåendet och tröttheten från graviditeten har försvunnit så antagligen har hcg-värdet gått ner rejält. Hur går det för dig?

Anonym (frustrerad) skrev 2009-04-06 19:14:28 följande:

Jag får reda på svaret på torsdag. Är skiitnervös! Men även om det inte är någon mola så har jag och sambon bestämt att vi tar en liten paus i bebisverkstan. Jag klarar inte av flera motgångar just nu! Sen så råkar jag jobba på sjukhuset här, och alla vet om vad som har hänt. Det blir jobbigt när folk tittar snett och "tycker synd" om mig.
    Håller tummarna för att det går bra! Känner som du att även om man inte har mola kan det vara skönt att ta lite paus..............själen behöver liksom vila lite och en ny graviditet = oro.
  • malla7
    LC04 skrev 2009-04-09 07:40:34 följande:
    Tog mina prover i förrgår och HCG nere på 109 så nu är jag snart framme vid 0 Hade drygt 5000 i HCG förra måndagen innan skrapning nr2. Analyssvaret får jag nog efter påsk för det var inte klart igår. Hur är det med dina prover Jessika?
    Skönt att höra lite goda nyheter.

Glad påsk tjejer!
  • malla7

Anonym (frustrerad) skrev 2009-04-09 18:42:14 följande:

Jag hade ingen mola, utan ett "normalt" missfall. Läkaren trodde att det var mola pga alla blodådror jag har i livmodern. Har tydligen ovanligt mycket sånt. Sen hitta han en jädra massa cystor, men han sa att så länge dom inte påverkar mensen eller om jag får svårt att bli med barn så kan cystorna vara kvar. Men han sa att det var fritt fram att försöka bli gravid igen. Han rekommenderade faktiskt att jag skulle försöka igen, just pga att kolla om cystorna ställer till besvär och jag inte blir det. Eller att jag får ett missfall till så att det blir utredning direkt. Men det är iaf stopp i babyverkstaden nu ett tag. Får se hur länge jag kan hålla mig.
    Beklagar ditt missfall! Kollade de ditt hcg-värde? Skickade de "skrapet" på analys eller hur kom de fram till att det inte var mola?
  • malla7

xxJessikaxx: Grattis till nollan!

Jo, jag vet att ett prov måste analyseras, visste bara inte om Anonym (frustrerad) hade fått nåt prov analyserat. Fick en känsla av att läkaren själv ansåg att det nog inte var mola. Inget förvånar mig efter att min läkare sa att det inte spelar nån för min del om det är mola jag haft?! Men förhoppningsvis har hennes prov analyserats.

• malla7

Har fått ett första svar på analysen och enligt den var det ingen mola, bara en ofostrig graviditet!! Vågar dock inte riktigt jubla än för skrapet ska på vidare analys för att de ska vara riktigt säkra på att det inte är nåt konstigt. Får definitivt svar om två veckor.

Frustrerad: Skönt att de kollat dig ordentligt. Hoppas att cystorna inte ställer till några problem i framtiden. Många cystor försvinner väl av sig själva efter ett tag.

• malla7

LC04: 23 är ju inte långt från noll Håller tummarna för att du får svar imorgon och att det är bra!

Svar på tråden Partiell mola