Inlägg från: xxJessikaxx |Visa alla inlägg
  • xxJessikaxx

Partiell mola

LC04, trist med ännu en skrapning men det förklarar ju en del i alla fall, att det var rester kvar. Nu går det bara åt rätt håll ska du se!

malla7. min läkare sade att jag med mina 49.000 låg i den högre skalan på HCG-värde men att det kunde ha varit en normal graviditet också med det värdet för det är så individuellt. När skulle du skrapas?

Jag fick mens i lördags =) Aldrig varit så glad åt den tidigare. Blödde ganska rejält första två dagarna men nu har det lugnat sig betydligt. Exakt fem veckor efter skrapningen kom den och eftersom mina cykler är långa, fem veckor, så verkar kroppen hittills vara helt i fas. Alltid nåt!

• xxJessikaxx

Sorry, du skrev ju torsdag så glöm frågan ovan.

• xxJessikaxx

Anonym (frustrerad), vilket trauma ni varit med om, så långt gången och allt =( Beklagar verkligen!
    Mola skall ju helt enkelt bero på otur och slumpen, det avgörs redan vid befruktningstillfället eftersom partiell mola (finns en komplett variant också som är ngt svårare) beror på att två spermier befruktat ett ägg om jag inte missminner mig. Finns mkt info på nätet, b la osynligabarn.se har bra info. Jag har förstått att många får knapphändig info av sin läkare och att många verkar oinsatta, så upplever inte jag det, de verkar väldigt bekanta med mola på Sunderby Sjukhus i Luleå där jag går och har stött på en hel del fall trots att det är ovanligt.

Jag har sammanlagt haft 3 missfall / ma:n inkl det sista (molan). Har hunnit få en son efter det första missfallet och har nu alltså haft två på raken efter varann inom loppet av två månader. Har varit otroligt jobbigt och tärande, nu börjar jag kunna se ljuset igen. Resonerar som så, att vi försöker en gång till, går det inte vägen så blir det nog inte fler barn. Tråkigt, men känner att jag nog inte orkar hur många gånger som helst. Jag har blivit erbjuden en utredning i o m att jag haft 3 mf men efter att ha satt mig in i de här utredningarna ganska ordentligt förstår jag att de många gånger inte leder nånstans och vi har ju ett friskt barn ihop så jag tror inte vi har ngt galet i våra gener eller så, så jag misstänker att jag inte kommer att låta mig utredas.

malla7, det "bästa" vore ju om det är en trillinggrav, som avstannat, håller tummarna för det och hoppas du Anonym (frustrerad) får ett bra svar på din analys också. Som jag sa tidigare, mola är inte kul men går att överleva och ta sig igenom.

• xxJessikaxx

Själv är det ny provtagning IGEN i morgon, fasen var tiden går fort ibland. LC04, håller tummarna IGEN även där att provsvaret blir positivt,
    Vi kommer att börja igen i juli, jag tar ju Pergotime för att bli gravid och har hittils blivit gravid varje gång jag fått det, men endast en fullgången graviditet. Så jag hoppas det tar sig lika bra även denna gång vi försöker och att mina provsvar fortsätter se bra ut.

• xxJessikaxx

Endast Jag, vad gulligt, tack för omtanken.

• xxJessikaxx

LC04, det var ju bra nyheter! Alltid härligt när det sjunker sådär fort.
    Jag tog mitt prov igår så det är nog inte klart ännu, får nog hålla mig till efter påsken skulle jag tro.

• xxJessikaxx

Anonym (frustrerad), vad skönt trots allt att det inte var mola.

Mina värden är nu mindre än 0 och jag har klartecken att börja med tillverkning efter juli-mensen. Kommer att ta prover varje månad nu ist för varannan vecka =)

Hoppas ni alla har / har haft en skön påsk.

• xxJessikaxx

malla7, de kan endast få ett korrekt svar via en analys av skrapet, inget annat som jag förstått. Finns ju till och med de som fått veta att det inte var mola på snabbanalys men vid grundligare undersökning så var det mola trots allt.

• xxJessikaxx

malla7, ok, ja jag ville bara understryka det =) JA, det känns skönt med "nollvärde".

Frustrerad, känns ju som om kanske blodådrorna och cystorna kan spöka då och inte molan, hoppas det är så!

• xxJessikaxx

First Baby, vad kul att se till dig, undrade just var du tagit vägen?

Vad skönt att bli av med alla dumma cystor och att allt såg fint ut i övrigt.

Jag har fått ok att börja baka i augusti men kommer att börja redan på juli-äl:en, det borde nästan bli i augusti. Försöker tänka att jag då kan ha en riktigt skön sommar i stället med gott vin och grillat varje kväll om jag så vill
    Däremot ska jag få göra en sk missfallsutredning eftersom jag haft 3 missfall och den kommer jag att få göra snart. Kommer ta alla de proverna nästa gång jag lämnar HCG den 8/5. Dock brukar man ju sällan hitta konstigheter på de där proverna och vi har ju ett friskt barn ihop men det kan ju vara skönt att få allt uppkollat iaf. Förhoppningen är att jag ska få Trombyl (blodförtunnande) som ju förhindrar en del missfall.

• xxJessikaxx

LC04, håller tummarna ÄN en gång att du slipper molan. Måste själv säga att den inte bekommit mig så värst sista tiden dock. Visst är det frustrerande att inte få tillverka när man nu bestämt sig för det men tiden verkar gå ovanligt snabbt trots allt.

• xxJessikaxx

LC04, grattis, nu måste du ju äntligen kunna lägga allt som har med mola åt sidan. Skönt!

• xxJessikaxx

Jag fick i af svar på min cellprovskontroll och den var bra. Kändes jobbigt att vänta på svaret men som sagt, ingen fara.

• xxJessikaxx

Hallå. länge sen nåt hände i den här tråden, på gott och ont kanske?
    För min del ligger provet ännu på mindre än 1, alltså inte mätbart och vi satsar på att börja på allvar på juli eller augusti-äl:en.
    First Baby, jag såg tråden du hänvisade till men den var i första hand till för dem som skall ha första barnet och så är det ju inte i mitt fall
    Hur går det för er alla andra?

• xxJessikaxx

First Baby, din lilla globetrotter, ständigt på resande fot =) JA, vad skoj, då hoppas vi på bebbe modell vår 2010!

LC04, ja aldrig saknar man ju mensen annars precis. Kan ju ta ett tag innan kroppen "fattar galoppen" liksom.

Kram på er så fortsätter vi njuta av den härliga våren!

• xxJessikaxx

Grattis FB
    Det verkar vara lite olika "regler" kring det där. En läkare jag träffat tyckte att om proverna gått neråt hela tiden så kan man räkna ett halvår efter skrapningen. Den ordinarie jag har däremot gnurkade lite när jag pratade om ett halvår. Dock har vi fått tillåtelse from augusti. I mina öron lät det som "juli-ägglossningen"
    Dock får vi se hur vi gör med det.
    Sen är det ju såhär, det är våra kroppar och de lär inte slå på oss om vi nu blir gravida en månad tidigare hit och dit.

• xxJessikaxx

Förtvivlad, beklagar ditt missfall Det är en sorg att drabbas av ngt sådant när man hunnit glädja sig och förvänta sig en bebis.

Partiell mola är en felbildad graviditet som kan leda till tumörbildningar om man har otur, dock inte så vanligt. Rekommenderar dig att kolla på b la osynligabarn.se där det finns mkt info om det, kolla under "druvbörd" om du vill veta mer.

• xxJessikaxx

FB, jo det är helt rätt som du tänker förstås. Man ska nog inte vara så het på gröten. Jag var nere på 0 i slutet av mars ngn gång tror jag, så det är nog inte läge förrän efter augusti trots allt.

Ha en superhärlig resa, lite avis är jag allt

Svar på tråden Partiell mola