Splach skrev 2009-02-19 12:55:48 följande:
Vit schäfer räknas inte som ras längre. När schäfer uteslöt den vita färgen blev då alla vita blandraser. Dvs ej någon egen ras. Vist har avel fortsatt på enbart dom vita, och för några år sedan, undrar om det är 10år sedan nu så blev alla som var registrerade i vit schäferklubben automatiskt vita herdehundar. Har man idag en "vit schäfer" är det ej en renras utan en blandras hur mycket man än hävdar att det vore något annat. Precis som en schäfer som ej är reggad i SKK eller likvärdig organisation ej heller är renrasig. utan blandras, även om dess föräldrar är reggade! Är hunden själv inte registrerad i SKK eller likvärdig organisation så är hunden en blandras och ingen ras. Eftersom jag haft en vit herdehund har jag då haft en "snarlik" ras.
men hur kan du få det till att MIN hund är en blandraas?!?!? han är inte med i SKK så då är han ingen blandras, hans föräldrar och farföräldrar är renrasiga vita schäfrar så då är han också det! då kan ja lika gärna säga, nej mina barn är inte hel svenskar dom är hälften spanjor, fast ingen i varken min eller min sambos släkt är från något annat land. det är samma sak, nej mycket snack tycker jag!
men jag gjorde inte den här tråden för att få reda på din åsikt om min huns RAS jag gjorde den för att fråga om det finns någon annan som har en VIT SCHÄFER?! läste du lite fel eller? har du ingen vit schäfer så behöver du inte skriva här! tack!