• Anonym (ont)

Finne/böld på rumpan

Usch upptäckte igår efter jag hade duschat att jag har en rätt så stor finne/böld på rumpan. Större än en 5 krona och är rund som en liten stutsboll.

Försökte klämma lite igår, men aj som f-n vad det gjorde ont. Fick knappt ut nått.

Idag kan jag knappt sitta, utan sitter just nu på sniska i soffan.

Hur ska man få bort skiten???

• Svar på tråden Finne/böld på rumpan
  • Anonym

det låter som hemorrojder, finns salvor på apoteket som hjälper.

• ludenben

Du får gå till läkare, vc räcker nog. De får tömma den och bedömma så det är en vanlig varbildning och inte något mer bakom. De måste ju dessutom se till att den inte blir infekterad.

BF 23/4- 09
  • fetsnygg

får man inte hemorrojder runt analöppningen? inte på själva rumpan?/skinkan?

Anonym skrev 2009-02-18 09:05:50 följande:
    det låter som hemorrojder, finns salvor på apoteket som hjälper.
  • ludenben

alltså, på skinkan eller i rumpan?? du skrev "på" så jag antog att den var på skinkan eller liknande...

BF 23/4- 09
  • Anonym (ont)

Den är rätt så högt uppe på skinkan. Typ där skinkorna börjar dela på sig.

• Anonym

fetsnygg skrev 2009-02-18 09:06:55 följande:

får man inte hemorrojder runt analöppningen? inte på själva rumpan?/skinkan?
    jo sant, jag som tolkade fel
  • Blyger

Då måste till vårdcentralen!

• ludenben

jag hade i allafall ringt till vc och bett om hjälp eftersom den sitter på ett ställe där det är svårt att komma åt själv. Men tanke på att den är större som en femkrona är det ju viktigt att det blir utrett vad det rör sig om samt blir omlagt så inte det kommer bakterier som leder till tex blodförgiftning...

BF 23/4- 09
  • Anonym (dotter)

Min dotter, 5 år sa i höstas att hon hade ont o visade upp en röd prick på stjärten. Vid närmare undersökning visade det sig vara en "innombording", alltså en finne som inte växer på höjden utan inåt. Det va en liiiten gul prick i mitten så jag tänkte försöka klämma den men då skrek hon som en stucken gris.

Innanför va ett område stort som en 5 krona stenhårt, man kunde känna tydliga kanter. jag sa att om den är kvar i morgon får vi åka i väg, dan efter va den mindre men kvar o min dotter bönade o bad att få slippa doktorn så vi åkte inte.
    Hon hade svårt att sitta i flera dar.
    Nu har hon en stor röd fläck på rumpan som troligen inte kommer att försvinna, undrar än i dag om det gjort nån skillnad om vi åkt till doktorn?!??

Svar på tråden Finne/böld på rumpan