Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Ville bara dela med mig av det här för att se om det finns andra som upplevt samma sak.. igår blev min dotter på 1,5 år rejält biten i näsan på dagis, personalen vill inte säga vem det var som bet. Vi fick åka in till akuten och hon fick antibiotika för att inte få infektion. Näsan var helt röd, sårig, svullen å hon hade rivmärken i ansiktet.. jag är helt förkrossad.. känns jobbigt att titta på henne, gör så himla ont i mig. Vad gör man i en sånhär situation? Hur ska jag våga lita på personalen igen?

• Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis
  • Anonym (Ledsen)

Men min dotter är så liten 1,5 år och åldern på avdelningen är upp till 2 år, finns två som är det. Tror att det var en småtting som gjorde detta och enligt personalen har dom inte upptäckt ngn aggressivitet förut hos barnet. Men jag är väldigt rädd att lämna henne nu.. tar emot.

• Anonym (Ledsen)

Nej jag skrev att jag inte fått reda på vem som gjorde det, inget mer. Skulle inte skälla på föräldrarna men på nåt sätt vill man ju ändå veta.
    Men hur har du gjort när ditt barn blivit bitet? Bett personalen att punktbevaka den som bitit? Du lät ditt barn vara kvar där trots det?

Anonym skrev 2009-02-18 12:13:57 följande:
    Förstår att du är ledsen och orolig. MEN det händer. Det händer jättefort... Vi har ett bitbarn på barnens förskola och min son har åkt på en heeel del. Men detta barn är punktbevakat och det händer ändå. Det går sååå fort. Vad sjutton hjälper det att du ska veta vem som gjort det? Ska du skälla på föräldrarna? Ja det gör ju isåfall jättestor nytta. Barnen tar till tänderna när de inte lyckas komunicera på annat sätt.
  • Anonym (Ledsen)

Ja det blev ett rejält sår men jag hoppas vid gudarna att det inte ska bli ngt ärr.. läkaren sa att risken är mindre eftersom hon fick antibiotika snabbt. Men det är många känslor som far i än, känner mig arg på barnet som gjorde det även om jag vet att det inte kan förstå vad det gjorde.. känner mig även arg på personalen fast jag vet att de gör sitt allra bästa. Önskar bara att det aldrig hade hänt.

besser skrev 2009-02-18 12:36:52 följande:
    TS: Jag beklagar att din dotter blev biten så svårt att ni var tvugna att uppsöka sjukvård. Hoppas att hon inte har ont och att såret läker snabbt. Precis som anonymJ 4 tycker jag inte heller att det är någon idé att du vet vilket barn det är som har bitit. Det hjälper inte. Eftersom bitmärket blev så allvarligt är jag övertygad om att dagiset kommer att hålla extra uppsikt. Trots detta kan det ibland vara svårt att se allt. Min son blev biten av ett annat barn när de båda satt i samma frökens knä... Anonym 1: Hur tänker du när du skäller ut en 5 1/2-åring? Kanske uttrycker du dig värre än det var, men den bild jag ser framför mig när en vuxen skäller på en 5-åring (någon annans unge) är betydligt värre än när jag framför mig ser en 5-åring lyfta upp en 1-åring (för jag antar att det var det du menar hände).
  • Anonym (Ledsen)

Så personalen har rätt att tiga? Står det i ngn lag att det får hålla tyst om vem som gjorde det? Är bara nyfiken.

• Anonym (Ledsen)

Nej det var just det att det var ngn annan som gjorde det som känns jobbigt.. ett annat barn som gör mitt barn så illa. Det jag fick höra var att hon å ett annat barn lekt lugnt sen helt plötsligt bet barnet till och började rivas i ansiktet, gick väldigt snabbt sa dom. Men du har helt rätt i att jag måste släppa det å gå vidare.. mår bara så dåligt psykiskt av det här. Om det hände en vuxen skulle det betecknas som misshandel..

Calici skrev 2009-02-19 15:13:37 följande:
    Det är tråkigt att ditt barn bleev bitet. Men känner du samma sak när hon har råkat ut för nåt annat. Hon har säkerligen blivit slagen av nåt annat barn nån gång, fått en knuff eller liknande. Inte helt otroligt har hon hur snäll hon än är utdelat liknande slag och knuffar. Det är sånt som händer. Man får förklara att man inte gör så och gå vidare. Släpp det och gå vidare, för din dotters skull. Du behöver inte göra det större än vad det är.
  • Anonym (Ledsen)

Nej det spelar ingen roll att jag vet vem som gjorde det, har inte hävdat det i den här tråden.

Anonym (2 barnsmor) skrev 2009-02-20 09:23:19 följande:

jag har oxå haft ett bitbarn på dagis och det har varit jätte jobbigt när jag vet att mitt barn "sakdar" andras barn!! men jag vill inte att fröknarna ska säga att det är min lillkille som bråkas.. vad spelar det för roll om du vet vem som bet din dotter eller inte?
  • Anonym (Ledsen)

Jo det är sant. Har nog svårt att acceptera att mitt barn gör sig illa överlag.. vill inte att hon ska slå sig alls helst. Vill inte att andra ska behandla henne dåligt, har själv blivit illa behandlad som barn så det kanske i grunden beror på det..

Calici skrev 2009-02-20 08:49:50 följande:
    ja visst skulle det betecknas som misshandel kanske. Precis som det skulle om din dotter knuffade någon så att denna ramlade och slog i huvudet och fick åka till akuten och sy. Det var en olycka. Jag förstår att det känns jobbigt och om du har svårt att släppa det kanske du skulle be att få prata med någon så att du får ur dig alla känslor och tankar. De flesta småbarn skulle säkert kunna anmälas för misshandel både på andra barn och på sina föräldrar. I alla fall händer det att när mina barn bli riktigt arga att de vänder det mot mig i form av att försöka slå eller sådant. För att inte tala om alla gånger man blivit skallad. Barn menar inte att göra illa. Din dotter blev inte misshandlad av sin dagiskompis. Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-19 23:14:27 följande:
  • Anonym (Ledsen)

Varför är det bättre att bli biten än inte? förstår inte riktigt din tanke.. :/

Anonym skrev 2009-02-20 13:22:00 följande:
    Att bli biten är en del av att växa upp. Det är bättre att vara med andra barn och få lite bett då och då, än att aldrig utsättas för fara.
  • Anonym (Ledsen)

Ville bara berätta att jag fått reda på vem som bet nu, en släkting som hämtade det barnet sa det till mig. Det barnet är väldigt tyst och inåtgående, talar inte någon svenska hemma utan ett annat språk. Så min tanke är att barnet uttrycker sig så för det inte kan göra sig förstådd på något annat sätt.. är tyst tyst och sen exploderar sas. Så går mina tankar iaf.

• Anonym (Ledsen)

Det där med misshandel var en reflektion.. ville ventilera, något som är omöjligt utan att såna som du ska hoppa på å börja predika hej vilt. Jag VET att barn bits på dagis och jag VET att olyckor händer.. jag är inte dum. Men jag är ensamstående med min dotter, blev att stort projekt bara att ta sig till sjukhuset, väl där fick jag vänta i två timmar. Det var sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle söka akutvård pga att människobett alltid ska behandlas med antibiotika. Kl 22 kom jag hem från akuten pga all väntan där. Min dotter kommer troligtvis få ett ärr pga att bettet var djupt, så kom INTE å säg att det är en skitsak.

Anonym (CV) skrev 2009-02-25 10:43:29 följande:

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:05:35 följande: Är man överbeskyddande mot sitt barn och barnet aldrig gör sig illa. Så kommer barnet troligen få de tufft senare i livet. Och troligen bli mobb offret i skolan. De är inget att röra upp sig över att barnet bli biten. Min son har oxå blivit biten. Detta händer på ett dagis. 15st barn som leker ihop. Nån gång så blir nån arg eller sur över något. Alltså en del som skriver i denna tråden skrämmer mig. Ni tar en liten incident med små barn och gör de till världens grej! Personalen ska skydda barnen JA. Men de finns mer än 1 barn att se till på ett dagis och detta är en SKIT grej rent ut sagt. INGEN gillar när ens barn bli biten. OCH föräldrarna till barnet gillar troligen inte att deras son lr dotter bet någon! Misshandel för fan lägg av. Att man ens kan använda de ordet när de handlar om 2 åriga barn. Barn är barn
  • Anonym (Ledsen)

Det var en händelse som jag ville diskutera.. inte min mening att förstora upp den. Däremot vill jag säga min mening när någon säger något jag tycker är felaktigt, är det att förstora upp?

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 10:54:10 följande:

Skitsak är det inte men det är ingen större sak heller. Sånt händer hela tiden. Om man vill att ens barn ska växa upp utan några ärr så är det mest säkrast att hålla dom hemma dygnet runt fram tills dom är vuxna... Barn får ärr, även om det många gånger sitter på mindre snygga ställen så är det så. Har själv ett ärr från när ett barn bet mig i kinden när jag var liten men inte lider jag av det precis.
  • Anonym (Ledsen)

Jag har släppt det! Men om det händer igen kommer jag på allvar ifrågasätta om jag ska ha henne kvar där. Det var som sagt inte ett litet bett.

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 10:46:39 följande:

Oftast är det just så... Att barn biter (eller slåss) för att dom inte hittar orden. Vi vuxna ska hjälpa dom förbi det genom att ge dom orden och verktygen till att kunna uttrycka sig. Hoppas du släppt det här nu ts (inte läst hela tråden), det är ingen katastrof att ens barn blir bitet.
  • Anonym (Ledsen)

Men det skrev jag samma dag det hände! och JA jag var helt förkrossad, hur skulle du själv reagerat om ditt barn kom hem å såg ut som hon genomgått en boxningsmatch? skratta lite å klappa på huvet? är du ens förälder själv?

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:05:50 följande:

Tycker du inte själv att det är att förstora upp att skriva så? Att det är jobbigt att titta på henne och att du inte vågar lita på personalen? Det anser iaf jag är att förstora upp. Du ville ha folks åsikt, det är min åsikt. Verkar vara en återkommande grej här på FL, att folk skriver trådar men bara för att få medhåll. När andra tycker annorlunda kan man inte ta emot det. Håller med Anonym(CV), finns mycket värre saker som barn kan råka ut för.
  • Anonym (Ledsen)

Ja du har rätt, jag tror oxå personalen i det här fallet gjorde sitt bästa. Så hm kanske ska man skriva ett brev till regeringen.. bra tips!

Jagatt skrev 2009-02-25 11:06:37 följande:
    Jag har varit med om barn som bitit andra barn på förskolan. Vi punktmarkerade honom, han fick aldrig vara ensam i något rum med andra barn, när vi klädde på dom ytterkläderna fick han sitta i en barnstol för att vi skulle kunna klä de andra barnen. Han kunde slänga sig fram och bita dom i ryggen/armen/halsen osv. Denne pojken gjorde det antagligen för att få uppmärksamhet och det fick han ju onekligen. Fastän vi punktmarkerade honom, så hände det ibland att han bet någon. Det räcker ju att det kommer ett barn som är ledset eller som behöver hjälp på något sätt och vår uppmärksamhet inte var fullt på honom så var han där direkt. Jag tycker att du ska lita på personalen, vi gjorde verkligen så gott vi kunde. Vi hade dock 15 andra barn att se efter och raster som skulle tas. Det är lätt att kräva av förskolan, men gå först till regeringen/kommunen och klaga på barngrupperna som blir allt större och större medan personalstyrkan nästan minskas. Hur går det ihop? Jag tror verkligen att personalen gör så gott som de kan. Det gjorde vi...
  • Anonym (Ledsen)

Hade du låtit ditt barn vara kvar på förskolan om detta hänt dig? Eller hur hade du gjort?

mija81 skrev 2009-02-25 11:35:33 följande:
    Människobett kan vara väldigt allvarliga och jag kan säga att jag hade inte blivit speciellt glad om min son hade haft ett bett som behövdes behandlas med antibiotika. Sen förstår jag att personalen inte kan tala om vilket av barnen som gjort detta. Men givetvis hade jag velat veta hur detta gick till och i vilket sammanhang det hände. Främst för att veta om min son också gjort något mot det andra barnet, eller för att försäkra mig om att mitt barn inte är ett barn som andra tror de kan behandla hur som hels eller göra vad som helst med.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för förståelsen.

Anonym skrev 2009-02-25 11:27:17 följande:
    Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:20:54 följande: Man är ju bara människa och som människa reagerar man bara spontant ibland.. eller vissa gör det iaf... Det kanske borde finnas en manual om hur man ska reagera på saker och ting som visar vad som är lämpligt, överdrivet, skadligt etc...
    [/citat]
    Anonym skrev 2009-02-25 11:23:00 följande:
    [citat]
    Jag förstår hur du känner och när det nyligen har hänt så är det helt naturligt att kanske tom förstora upp det....man blir ju chockad! Att min dotter blev biten för ett år sedan är inget jag tänker på numera men det var jobbigt då det hände. Ville bara skriva att jag fårstår dig...
  • Anonym (Ledsen)

Ok konstigt.. för läkaren som tittade på min dotter sa att människobett alltid ska behandlas med antibiotika. Hon sa att människan å grisen är de som har mest bakterier i munnen av alla varelser på jorden..

Anonym (??) skrev 2009-02-25 18:24:00 följande:

Vi har fått besked om att människobett INTE ska behandlas med antibiotika om det inte blir infekterat. Man ska bara tvätt med tvål och vatten. Inget annat. Detta besked har vi fått vid två separata tillfällle på två olika ställen. Samma sak sa sjukvårdsrådgivningen... Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:49:52 följande:
Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis