• Anonym (Ledsen)

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Ville bara dela med mig av det här för att se om det finns andra som upplevt samma sak.. igår blev min dotter på 1,5 år rejält biten i näsan på dagis, personalen vill inte säga vem det var som bet. Vi fick åka in till akuten och hon fick antibiotika för att inte få infektion. Näsan var helt röd, sårig, svullen å hon hade rivmärken i ansiktet.. jag är helt förkrossad.. känns jobbigt att titta på henne, gör så himla ont i mig. Vad gör man i en sånhär situation? Hur ska jag våga lita på personalen igen?

• Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis
  • Anonym

Jag hade krävt att få veta vilken unge det var, därefter pratat med föräldrarna och krävt att barnet byter dagisavdelning/plats. I annat fall hade jag flyttat mitt barn till en annan avdelning/grupp/dagis.

Så hade jag gjort, ett sådant våldsamt barn är farligt. Hade en flicka som gick ett tag med min dotter. Hon slog andra barn och höll min 1åring utan tillåtelse, och en gång tappade hon henne fick jag höra bakvägen via barnen! Jag blev helt galen och skällde ut flickan som skämdes jätte mkt, hörde aldrig att hon bar på min dotter sen igen.

Ungar vet inte om att saker o ting är fel om man inte visar det tydligt. (flickan var 5½år när detta hände)

• Anonym (Ledsen)

Men min dotter är så liten 1,5 år och åldern på avdelningen är upp till 2 år, finns två som är det. Tror att det var en småtting som gjorde detta och enligt personalen har dom inte upptäckt ngn aggressivitet förut hos barnet. Men jag är väldigt rädd att lämna henne nu.. tar emot.

• Anonym

Okej de är så små.. Men vadå lämnar personalen barnen utan uppsikt då?

Förstår att du är rädd Säg att de får ha extra koll, händer något mer så byter du dagis. För ditt barns säkerhet!

• Anonym

Förstår att du är ledsen och orolig.

MEN det händer. Det händer jättefort... Vi har ett bitbarn på barnens förskola och min son har åkt på en heeel del. Men detta barn är punktbevakat och det händer ändå. Det går sååå fort. Vad sjutton hjälper det att du ska veta vem som gjort det? Ska du skälla på föräldrarna? Ja det gör ju isåfall jättestor nytta.

Barnen tar till tänderna när de inte lyckas komunicera på annat sätt.

• Anonym (Ledsen)

Nej jag skrev att jag inte fått reda på vem som gjorde det, inget mer. Skulle inte skälla på föräldrarna men på nåt sätt vill man ju ändå veta.
    Men hur har du gjort när ditt barn blivit bitet? Bett personalen att punktbevaka den som bitit? Du lät ditt barn vara kvar där trots det?

Anonym skrev 2009-02-18 12:13:57 följande:
    Förstår att du är ledsen och orolig. MEN det händer. Det händer jättefort... Vi har ett bitbarn på barnens förskola och min son har åkt på en heeel del. Men detta barn är punktbevakat och det händer ändå. Det går sååå fort. Vad sjutton hjälper det att du ska veta vem som gjort det? Ska du skälla på föräldrarna? Ja det gör ju isåfall jättestor nytta. Barnen tar till tänderna när de inte lyckas komunicera på annat sätt.
  • Anonym

Ja mitt barn fick vara kvar. Jag hade ingen möjlighet att sluta jobba.

Det kommer ALLTID barn som bits mellan varven.

Jag behövde inte be om punktbevakning. Det införde personalen direkt ändå.

• besser

TS: Jag beklagar att din dotter blev biten så svårt att ni var tvugna att uppsöka sjukvård. Hoppas att hon inte har ont och att såret läker snabbt. Precis som anonymJ 4 tycker jag inte heller att det är någon idé att du vet vilket barn det är som har bitit. Det hjälper inte. Eftersom bitmärket blev så allvarligt är jag övertygad om att dagiset kommer att hålla extra uppsikt. Trots detta kan det ibland vara svårt att se allt. Min son blev biten av ett annat barn när de båda satt i samma frökens knä...

Anonym 1: Hur tänker du när du skäller ut en 5 1/2-åring? Kanske uttrycker du dig värre än det var, men den bild jag ser framför mig när en vuxen skäller på en 5-åring (någon annans unge) är betydligt värre än när jag framför mig ser en 5-åring lyfta upp en 1-åring (för jag antar att det var det du menar hände).

• Anonym

besser skrev 2009-02-18 12:36:52 följande:

TS: Jag beklagar att din dotter blev biten så svårt att ni var tvugna att uppsöka sjukvård. Hoppas att hon inte har ont och att såret läker snabbt. Precis som anonymJ 4 tycker jag inte heller att det är någon idé att du vet vilket barn det är som har bitit. Det hjälper inte. Eftersom bitmärket blev så allvarligt är jag övertygad om att dagiset kommer att hålla extra uppsikt. Trots detta kan det ibland vara svårt att se allt. Min son blev biten av ett annat barn när de båda satt i samma frökens knä...Anonym 1: Hur tänker du när du skäller ut en 5 1/2-åring? Kanske uttrycker du dig värre än det var, men den bild jag ser framför mig när en vuxen skäller på en 5-åring (någon annans unge) är betydligt värre än när jag framför mig ser en 5-åring lyfta upp en 1-åring (för jag antar att det var det du menar hände).
    Jag skällde inte så hårt, men jag var tydlig med att det var fel och att hon ALDRIG får bära min dotter igen, vilket hon inte heller gjorde.

Hon inte bara bar mitt barn utan tappade henne så hon hade blåmärke i pannan. Tänk om det hänt i en trapp eller ute på asfalten? Så självklart pratade jag med personalen om att de får ha extra koll på den ungen för jag tar inte att mitt barn råkar illa ut pga att personalen hellre fikar än har koll på ungarna (har hänt flera gånger att de fikar i ett helt annat rum så de inte har någon koll alls på ungarna)
  • Calici

Mitt barn är ett bitbarn. Ett sådant där hemskt barn som ni pratar om som inte borde få vara kvar på dagis.
    men hon är en helt underbar unge. Men ibland när hon blir arg blir hon så frustrerad av att inte bli förstådd att hon använder tänderna. Det händer väl inte så ofta men vid två tillfällen har de berättat för oss på dagis att hon bitit ett annat barn. Dock aldrig i näsan eller så att man fått uppsöka läkare. Vi pratar om att man inte får göra så och jag vet att de tittar till henne lite extra när de märker att hon börjar bli arg så att de kan gå in och avstyra och hjälpa henne att förklara vad hon vill. Nu blir hon snart två och det har blivit mycket bättre. Men är man liten så är man. Vissa barn är lite mer barn än andra, de har så mycket barn och personlighet och temperament i sig att ibland blir tänderna deras utväg.

Så, låt barnet gå kvar i sin dagisgrupp. Prata med personalen och fråga om det hänt förut med andra barn eller om det kanske var en engångsföreteelse. Mitt råd är att prata med personalen så att du kan känna dig trygg i att lämna ditt barn där.

• Anonym (Ledsen)

Ja det blev ett rejält sår men jag hoppas vid gudarna att det inte ska bli ngt ärr.. läkaren sa att risken är mindre eftersom hon fick antibiotika snabbt. Men det är många känslor som far i än, känner mig arg på barnet som gjorde det även om jag vet att det inte kan förstå vad det gjorde.. känner mig även arg på personalen fast jag vet att de gör sitt allra bästa. Önskar bara att det aldrig hade hänt.

besser skrev 2009-02-18 12:36:52 följande:
    TS: Jag beklagar att din dotter blev biten så svårt att ni var tvugna att uppsöka sjukvård. Hoppas att hon inte har ont och att såret läker snabbt. Precis som anonymJ 4 tycker jag inte heller att det är någon idé att du vet vilket barn det är som har bitit. Det hjälper inte. Eftersom bitmärket blev så allvarligt är jag övertygad om att dagiset kommer att hålla extra uppsikt. Trots detta kan det ibland vara svårt att se allt. Min son blev biten av ett annat barn när de båda satt i samma frökens knä... Anonym 1: Hur tänker du när du skäller ut en 5 1/2-åring? Kanske uttrycker du dig värre än det var, men den bild jag ser framför mig när en vuxen skäller på en 5-åring (någon annans unge) är betydligt värre än när jag framför mig ser en 5-åring lyfta upp en 1-åring (för jag antar att det var det du menar hände).
Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis