• Anonym

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Jag hade krävt att få veta vilken unge det var, därefter pratat med föräldrarna och krävt att barnet byter dagisavdelning/plats. I annat fall hade jag flyttat mitt barn till en annan avdelning/grupp/dagis.

Så hade jag gjort, ett sådant våldsamt barn är farligt. Hade en flicka som gick ett tag med min dotter. Hon slog andra barn och höll min 1åring utan tillåtelse, och en gång tappade hon henne fick jag höra bakvägen via barnen! Jag blev helt galen och skällde ut flickan som skämdes jätte mkt, hörde aldrig att hon bar på min dotter sen igen.

Ungar vet inte om att saker o ting är fel om man inte visar det tydligt. (flickan var 5½år när detta hände)

• Anonym

Okej de är så små.. Men vadå lämnar personalen barnen utan uppsikt då?

Förstår att du är rädd Säg att de får ha extra koll, händer något mer så byter du dagis. För ditt barns säkerhet!

• Anonym

Förstår att du är ledsen och orolig.

MEN det händer. Det händer jättefort... Vi har ett bitbarn på barnens förskola och min son har åkt på en heeel del. Men detta barn är punktbevakat och det händer ändå. Det går sååå fort. Vad sjutton hjälper det att du ska veta vem som gjort det? Ska du skälla på föräldrarna? Ja det gör ju isåfall jättestor nytta.

Barnen tar till tänderna när de inte lyckas komunicera på annat sätt.

• Anonym

Ja mitt barn fick vara kvar. Jag hade ingen möjlighet att sluta jobba.

Det kommer ALLTID barn som bits mellan varven.

Jag behövde inte be om punktbevakning. Det införde personalen direkt ändå.

• Anonym

besser skrev 2009-02-18 12:36:52 följande:

TS: Jag beklagar att din dotter blev biten så svårt att ni var tvugna att uppsöka sjukvård. Hoppas att hon inte har ont och att såret läker snabbt. Precis som anonymJ 4 tycker jag inte heller att det är någon idé att du vet vilket barn det är som har bitit. Det hjälper inte. Eftersom bitmärket blev så allvarligt är jag övertygad om att dagiset kommer att hålla extra uppsikt. Trots detta kan det ibland vara svårt att se allt. Min son blev biten av ett annat barn när de båda satt i samma frökens knä...Anonym 1: Hur tänker du när du skäller ut en 5 1/2-åring? Kanske uttrycker du dig värre än det var, men den bild jag ser framför mig när en vuxen skäller på en 5-åring (någon annans unge) är betydligt värre än när jag framför mig ser en 5-åring lyfta upp en 1-åring (för jag antar att det var det du menar hände).
    Jag skällde inte så hårt, men jag var tydlig med att det var fel och att hon ALDRIG får bära min dotter igen, vilket hon inte heller gjorde.

Hon inte bara bar mitt barn utan tappade henne så hon hade blåmärke i pannan. Tänk om det hänt i en trapp eller ute på asfalten? Så självklart pratade jag med personalen om att de får ha extra koll på den ungen för jag tar inte att mitt barn råkar illa ut pga att personalen hellre fikar än har koll på ungarna (har hänt flera gånger att de fikar i ett helt annat rum så de inte har någon koll alls på ungarna)
  • Anonym

Calici: Min dotter (snart två) är precis som din ett "bitbarn", när hon blir upprörd, arg och frustrerad svarar hon genom att bita. En gång har hon bitit ett annat barn på dagis, har inte ens funderat på om personalen sa att det var min dotter eller ej. Vi gör vårt bästa för att lugna och tala henne till rätta, vad mer kan man göra - isolera henne, eller, det verkar vara det många i den här tråden tycker...

• Anonym

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-18 17:25:54 följande:

Så personalen har rätt att tiga? Står det i ngn lag att det får hålla tyst om vem som gjorde det? Är bara nyfiken.
    Personalen har inte bara rätt att tiga, det är deras SKYLDIGHET! De får faktiskt inte lämna ut sådan info om något barn pga tystnadsplikten. Tyvärr händer det att barn bits, ofta i trängda lägen, det betyder inte att de gör det av elakhet eller för att skada. Det kan vara en en gångs grej. Förmodligen har personalen tagit upp detta med det bitande barnets föräldrar!
  • Anonym
    jenny99 skrev 2009-02-18 19:23:18 följande:
    Jag tycker detta är illa.Och jag hade krävt av personalen att berätta vem som bet.Du överdriver inte,det gör ju förbannat ont att bli biten,och det vill man aldrig att något barn ska behöva bli.
    På vilket sätt blir situationen bättre av att veta vem det är som bitits? Så man kan tycka illa om rätt unge eller vad? Förstår inte riktigt.
  • Anonym

Vår dotter blev biten i armen (rätt illa) på sitt förra dagis. Personalen berättade efter någon dag vilket barn det var (utan att vi frågat), det var em pojke på fem år och han gjorde det av avundsjuka. Jag tyckte det var bra att vi fick veta vilket barn det var för jag kände att jag började titta runt på barnen vid lämning och hämtning och försökte lista ut vem det kunde vara...kändes inge roligt men det bara blev så. Det visade sig att det var ett barn som jag inte hade trott alls skulle ha gjort det för att han var så himla go mot henne dagarna efter och även mot mig. Personalen hade pratat med barnet mycket om vad som hade hänt och att jag hade blivit väldigt ledsen och det kändes ju verkligen som barnet hade tagit åt sig och förstått utifrån hur han uppförde sig mot oss. Jag visade aldrig något mot barnet att jag visste vad han hade gjort, däremot visade jag att jag tyckte att han var snäll som hjälp vår dotter osv när jag såg honom vara det.

• Anonym

Att bli biten är en del av att växa upp. Det är bättre att vara med andra barn och få lite bett då och då, än att aldrig utsättas för fara.

• Anonym

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men jag tycker att det som hände din dotter låter ganska allvarligt. Visst att barn blir bitna någon gång, det har även min dotter blivit, men ett djupt bett är ingen struntsak. Personalen får berätta för dig ingående vad som hände, om det brukar hända, om barnet som bet brukar bita. Du har rätt att få veta sånt. Inte ska du behöva gå runt och oroa dig. När min dotter blev biten fick jag klar information om vad som hade hänt utan att för den delen få namnet på barnet som bet. Det kändes tryggt.

• Anonym

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:05:50 följande:

Tycker du inte själv att det är att förstora upp att skriva så? Att det är jobbigt att titta på henne och att du inte vågar lita på personalen? Det anser iaf jag är att förstora upp. Du ville ha folks åsikt, det är min åsikt. Verkar vara en återkommande grej här på FL, att folk skriver trådar men bara för att få medhåll. När andra tycker annorlunda kan man inte ta emot det. Håller med Anonym(CV), finns mycket värre saker som barn kan råka ut för.
    Förstora upp och förstora upp?? Jag hade nog reagerat precis likadant! Visst fan gör det ont att se att ens barn har blivit sakadat på det sättet!
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 11:10:23 följande:
    Men det skrev jag samma dag det hände! och JA jag var helt förkrossad, hur skulle du själv reagerat om ditt barn kom hem å såg ut som hon genomgått en boxningsmatch? skratta lite å klappa på huvet? är du ens förälder själv? Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:05:50 följande:

Jag förstår hur du känner och när det nyligen har hänt så är det helt naturligt att kanske tom förstora upp det....man blir ju chockad! Att min dotter blev biten för ett år sedan är inget jag tänker på numera men det var jobbigt då det hände.

Ville bara skriva att jag fårstår dig...

• Anonym

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:20:54 följande:

Klart att det gör ont, har som jag skrev ovan varit i liknande situation själv. MEN, barnet mår inte bättre och blir inte lugnare av att mamma ser medlidsamt/ledset på det.
    Man är ju bara människa och som människa reagerar man bara spontant ibland.. eller vissa gör det iaf... Det kanske borde finnas en manual om hur man ska reagera på saker och ting som visar vad som är lämpligt, överdrivet, skadligt etc...
  • Anonym

kommer ihåg en sak som hände min son då han var 1.5.Hämtade honom från dagis ett barn hade rivit och bitit över allt värst var i ansiktet men även örat och ryggen såg hemskt ut.Fick av en mamma veta att det var en 5 åring som gjort det.Vi bytte faktiskt dagis efter ett tag..Sonen gall skrek så fort vi skulle åka till dagis.

Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis