• Calici

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Mitt barn är ett bitbarn. Ett sådant där hemskt barn som ni pratar om som inte borde få vara kvar på dagis.
    men hon är en helt underbar unge. Men ibland när hon blir arg blir hon så frustrerad av att inte bli förstådd att hon använder tänderna. Det händer väl inte så ofta men vid två tillfällen har de berättat för oss på dagis att hon bitit ett annat barn. Dock aldrig i näsan eller så att man fått uppsöka läkare. Vi pratar om att man inte får göra så och jag vet att de tittar till henne lite extra när de märker att hon börjar bli arg så att de kan gå in och avstyra och hjälpa henne att förklara vad hon vill. Nu blir hon snart två och det har blivit mycket bättre. Men är man liten så är man. Vissa barn är lite mer barn än andra, de har så mycket barn och personlighet och temperament i sig att ibland blir tänderna deras utväg.

Så, låt barnet gå kvar i sin dagisgrupp. Prata med personalen och fråga om det hänt förut med andra barn eller om det kanske var en engångsföreteelse. Mitt råd är att prata med personalen så att du kan känna dig trygg i att lämna ditt barn där.

• Calici

Det är tråkigt att ditt barn bleev bitet. Men känner du samma sak när hon har råkat ut för nåt annat. Hon har säkerligen blivit slagen av nåt annat barn nån gång, fått en knuff eller liknande. Inte helt otroligt har hon hur snäll hon än är utdelat liknande slag och knuffar. Det är sånt som händer. Man får förklara att man inte gör så och gå vidare.
    Släpp det och gå vidare, för din dotters skull. Du behöver inte göra det större än vad det är.

• Calici

ja visst skulle det betecknas som misshandel kanske. Precis som det skulle om din dotter knuffade någon så att denna ramlade och slog i huvudet och fick åka till akuten och sy. Det var en olycka. Jag förstår att det känns jobbigt och om du har svårt att släppa det kanske du skulle be att få prata med någon så att du får ur dig alla känslor och tankar.
    De flesta småbarn skulle säkert kunna anmälas för misshandel både på andra barn och på sina föräldrar. I alla fall händer det att när mina barn bli riktigt arga att de vänder det mot mig i form av att försöka slå eller sådant. För att inte tala om alla gånger man blivit skallad. Barn menar inte att göra illa. Din dotter blev inte misshandlad av sin dagiskompis.

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-19 23:14:27 följande:

Nej det var just det att det var ngn annan som gjorde det som känns jobbigt.. ett annat barn som gör mitt barn så illa. Det jag fick höra var att hon å ett annat barn lekt lugnt sen helt plötsligt bet barnet till och började rivas i ansiktet, gick väldigt snabbt sa dom. Men du har helt rätt i att jag måste släppa det å gå vidare.. mår bara så dåligt psykiskt av det här. Om det hände en vuxen skulle det betecknas som misshandel..
Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis