• salkert

1 ägg - 2 gulor?

Ja, när du kläckt ägg (hönsägg), har du då fått flera gulor, per ägg?

Anledningen till att jag frågar är för att jag igår skulle göra en pannkakssmet (x3).
    Första äggkartongen innehöll 3 ägg, då min sambo redan använd de andra 3 äggen (normala ägg).
    Mina 3 ägg hade till min förvåning 2 gulor, per ägg.
    Tänkte att de var väldigt skumt då de var 3 ägg, och de andra 3 äggen ur detta 6-pack hade varit normala.
    Tog ett nytt 6-pack och i detta 6-pack hade ALLA äggen dubbla gulor.
    Så vill nu veta hur vanligt detta är..

Mamma tror detta är ett tydligt tecken på att nästa barn vi skaffar, kommer bli två.
    Tvillingar ligger juh i släkten. :)

Minna 081124 ♥ familjenkorb.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 11:29
    Hur många ägg var med dubbla äggulor?
  • Svar på tråden 1 ägg - 2 gulor?
  • ludenben

Förut var den en affär här som sålde ägg med 2 gulor. Alltså alla i paketen var det och det stod på skylten ovanför...

BF 23/4- 09
  • salkert

Hihi härligt. :)

Some Say Love skrev 2009-02-19 11:39:23 följande:
    salkert skrev 2009-02-19 11:31:22 följande: Ja, det är lite skoj!! Äggen var köpta på Hemköp i lösvikt!!
  • salkert

Hur kan de veta i förväg att äggen har flera gulor?

ludenben skrev 2009-02-19 11:40:33 följande:
    Förut var den en affär här som sålde ägg med 2 gulor. Alltså alla i paketen var det och det stod på skylten ovanför...
  • skorpionen80

Jepp, hänt många gånger. Tror det är det på XL-äggen, iaf brukade Mamma köpa sådana när jag bodde hemma.

• ludenben

det var väl nån typ av genmanipulerade ägg eller nåt. Jag frågade aldrig hur de kunde veta det. Antog bara att de var genmaipulerade eller att de var en viss ras på höna och ägnade inte äggen någon mer fundering. De såldes i en typ av orientaffär så jag tror inte ens de var svenska ägg...

salkert skrev 2009-02-19 11:41:05 följande:
    Hur kan de veta i förväg att äggen har flera gulor?
    BF 23/4- 09
  • nirakanna2

Farmor hade hönor och där var alltid flera dubbelgulor om man fick ett 12-pack ägg av henne. Tror inte att hon hade några genmanipulerade hönor, utan vanliga svenska hönor.

• PetraD

har det hänt dig??

shitvadjaghatar skrev 2009-02-19 11:45:50 följande:
    Har hänt några gånger.Värre när det är blod och skit i.
  • skorpionen80

PetraDeliu skrev 2009-02-19 11:53:33 följande:

har det hänt dig??
    Att det är något rött i har hänt mig också (när jag bodde hemma. Hmm, vad köpte Mamma för konstiga ägg egentligen ;) ) men skit har jag aldrig råkat ut för.
  • silvanus

om jag minns rätt så har det hänt en gång med dubbel gula och även en gång utan gula

Svar på tråden 1 ägg - 2 gulor?