• salkert

1 ägg - 2 gulor?

Ja, när du kläckt ägg (hönsägg), har du då fått flera gulor, per ägg?

Anledningen till att jag frågar är för att jag igår skulle göra en pannkakssmet (x3).
    Första äggkartongen innehöll 3 ägg, då min sambo redan använd de andra 3 äggen (normala ägg).
    Mina 3 ägg hade till min förvåning 2 gulor, per ägg.
    Tänkte att de var väldigt skumt då de var 3 ägg, och de andra 3 äggen ur detta 6-pack hade varit normala.
    Tog ett nytt 6-pack och i detta 6-pack hade ALLA äggen dubbla gulor.
    Så vill nu veta hur vanligt detta är..

Mamma tror detta är ett tydligt tecken på att nästa barn vi skaffar, kommer bli två.
    Tvillingar ligger juh i släkten. :)

Minna 081124 ♥ familjenkorb.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 11:29
    Hur många ägg var med dubbla äggulor?
  • Svar på tråden 1 ägg - 2 gulor?
  • sär skriven

Det är inte speciellt ovanligt. Jag har arbetat med ägg och efterhand hönsen blev äldre kom det fler och fler "dubbelägg". Ungefär 15 - 20 ägg på 4000 kunde vara "dubbelägg". De är ofta mycket större än vanliga ägg.

• morrontrött

jag köper ägg på ett hönseri där dom har en obemannad äggbod. där kan man köpa ägg med dubbla gulor. de är lite större än de som bara har en gula.
    jag har haft dubbelgulor flera gånger så jag tycker inte det är nåt konstigt med det.

däremot har jag aldrig fått dubbelgulor när jag köpt ägg i livsmedelsbutiker.

• morrontrött

jag tror inte att de med dubbelgulor är genmanipulerade.

• sär skriven

Det är de definitivt inte.

morrontrött skrev 2009-02-19 12:40:14 följande:
    jag tror inte att de med dubbelgulor är genmanipulerade.
  • Nica74

Har lyckats få ett 20-pack där alla hade 2 gulor, helt sjukt.

Mamma till Hugo-98, Milo-00, Irmelin-05 & Tin-08
  • Chantelle

hänt flera gånger ..
    man lyser in i agget med en lampa så ser man ...
    har höns själv .. de ger ibland 2  gulor  i ett ägg ..
    *L*

• Schnooglewookiemush

Det har hänt vid ett tillfälle, jag kläckte två ägg och det var två gulor i båda.

• AasaC

Det har hänt flera gånger. En gång fick jag en hel kartong (12- eller 15-pack, tror jag) där alla äggen hade 2 äggulor. Sen har det hänt vid fler tillfällen också ... fast då har det oftast varit bara något eller några ägg i en kartong.

• busbajsen

Har hänt flera gånger. Har även fått ett foster en gång. Syntes jätte tydligt att det skulle ha blivit en liten kyckling.

• Senap

Jag har jobbat på restaurang så jag har sett det otaliga gånger.
    Definitivt mer än 10 ägg. - annat alltså

My sugar is raw
  • miniinatta

Har hänt en gång - 2-5 ägg

• Chantelle

men de har bara hänt en gång jag har fått 3 gulor men de ägget va lite stort med

• SMARAGD

hellu

jag har arbetat med ägg innan också, som en annan nämnde här. Dem är INTE manipulerade..
    O xl ägg  är vanligast är det vanligast med dubbelgulor.

Man sitter i en "lys" som lyser igenom äggen (iaf på mitt fd jobb då)  o kommer det ett dubbelägg så la vi undan dessa på en separat platta. I vissa fall lät vi dem helt gå igenom o vägdes, o uppmärksammades just som xlägg. Vill ni inte ha dubbelgulor är det säkrast att kolla att d ej står xl på kartongen. Sen kan det självklart slinka igenom ngn enstaka ändå o ibland är dem inte så stora.

händer för mig oofta att jag har dubbelägg, men d e för att vi ofta köper xl ägg.
    så den som fått ett helt tråg med dubbelägg har troligen köpt xl ägg! Det står på etiketten. Ibland så missar butiken att märka om, men det står på etiketten !

• Mithera

Jag köper alltid kartor med 20 ägg i och det har hänt flera gånger att samtliga ägg har varit med dubbla gulor.

Svar på tråden 1 ägg - 2 gulor?