Smoothie?
Har nu införskaffat en mixer och vill testa att göra lite smoothies! Hur gör ni? Ert godaste recept tack!!
Har nu införskaffat en mixer och vill testa att göra lite smoothies! Hur gör ni? Ert godaste recept tack!!
Frysta hallon och frysta gubbar och apelsinjos.
Hallon och blåbär är ju oxå en favvo.
fryst mango,hallon,banan & youghurt med vaniljsmak,mixa.....blåbär e oxå en favvo.
Tack för tipsen, låter smaskens!
Vanilj yoghurt, en banan, jordgubbar (frysta som jag tinar lite i micron för att få ut saften)
Eller jos istället för joghurt.. Olika vad jag gör.
Eller så finns det färdiga smoothipåsar att köpa nu.. Findus, dom ligger i frysdysken. En sån påse o sen yoggi.. Mmm Perfa..
jag gör inga nyttiga smoothies men goda ;)
den enklaste och goda är väl vaniljglass, vaniljyoghurt/jordgubbsyoghurt, jordgubbar och kanske
några bitar banan! :) mums som mellanmål!
Fler tips önskas!!
Gjorde en nyss med naturell youghurt, lite vaniljsocker, banan och frysta jordgubbar. Dottern drack upp allt, så den var tydligen god!
Det finns flera trådar om smoothie med recept. *tips*
Jag kopierar in mitt svar från tidigare tråd:
Här kommer ett recept med lågt GI och dessutom nyttigt (nyttiga ingredienser alltså, inte bara lågt GI). Lågt GI och mättande hänger ihop...
Detta recept med fakta är hämtat ur boken Paulúns GI-månad av Fredrik och Karoliina Paulún.
Bärsmoothie & smörgås
(1 portion, men stor)
Bärsmoothie:
2 ½ dl naturell lättyoghurt (bakterieberikad)
eller 2½ dl osötad sojamjölk eller havremjölk
1 dl frysta bär (t.ex. blåbär/hallon mix)
1 banan
½ msk hela linfrön
½ msk havrekli
½ msk skalade sesamfrön
1 skiva osötat fullkornsbröd
några skivor mager ost
1 skiva kokt skinka
1 tomat, skivad
1 glas vatten
Mixa ingredienserna till bärsmoothien i en mixer. Servera smoothien med bröd med ost, skinka och några skivor tomat.
Drick ett glas vatten till.
fakta...
Smoothien är ett lätt sätt att få i sig antioxidanter och fibrer! Fibrer gör att magen håller sig i ordning. Inget går förlorat när du gör smoothien eftersom du får hela frukten och inte bara saften som när man pressar juice.
En av fibrernas viktigaste funktioner är att de är bränsle till de goda tjocktarmsbakterierna. Detta gynnar tarmfloran och ger ett skydd mot både tjocktarmscancer och typ 2-diabetes. Fibrer mättar bra utan att ge några större mängder energi.
frusna hallon ca: 250 g + 1 avacado, jokks tranbärs juice till lagom konsistens
(4 stora glas blir detta)
Jag tänkte köpa mig en mixer för att göra smoothies någon som kan rekomondera en bra mixer? Tittat lite på obh nordicas vet nån om den funkar?
Jag har en vanlig stavmixer, Braun, och det funkar utmärkt.
laktosfri mjölk, solhavre, med hallon och jordgubbar (mycket) och 2 kulor vaniljglass! DÖgott!
Mixa mango och jordgubbar (helst svenska färska, men det är ju några månader kvar tills dess).
Det blir kanongott!
Den här, som det är lite mineralvatten i, är riktigt somrig: www.smoothietips.se/2009/04/21/bubblig-smoothie-med-blodapelsin/