• Glass

Hur stor buffert tycker ni att man "bör" ha?

Jag och min sambo är inte riktigt överens om hur stor buffert (pengar) som vi borde ha tillgängliga.
    Jag tycker att vi ska betala av lånet lite mer och ha lite mindre i buffert, men han tvekar.

Vad tycker ni?

Diskutera gärna i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stor buffert tycker ni att man "bör" ha?
  • alexis dennis

asså pengar som ni borde ha tillgängliga hemma?cash?

• Linda1976

Oj! Blir jag först! Tja, från eget perspektiv: Utan ca 50 000 som buffert skulle jag känna mig otrygg.

• delifi2

jag skulle npog oxå tycka som du, betala av så mycket av lånet, det får man ju tbx sen iaf när man betalt klart (förhoppningsvis)

vi har typ 3000 kvar efter vi betalt allt men jag har en riktig slössa till gubbe

• Linda1976

Äsch, alexis dennis, hann ju först... Jag antar att Glass menar tillgängliga på banken, inte hemma i plånboken. Visst är det så, Glass?

Sen kan man ju ha aktier och så, men de vill man ju inte röra, då de går upp och ner. Men ca 50 000 lätttillgängligt tycker jag känns rimligt.

• Glass
    Ni som röstar så mycket som möjligt.
    Jag håller med er där, men å andra sidan så vill jag ju leva lite också. Jag vill betala av lånen och kanske åka på en semester vart annat år eller så.
    Hur ställer ni er till det? Hur gör ni, sparar ni allt?
  • LivräddMedStil

Jag tycker runt 50 000 kr men självklart SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT! Men min röst föll på 31-60 000 kr. Sen om man har mer är väl det bara bra.

Själv resonerar jag som du att betala av så mycket som möjligt. FAST, jag tror att jag väljer att börja med det när jag sparat upp en buffert på ca 20 åtmindstonde... sen kan man spara till resten av bufferten i lugnare tempo.

Förstår ni vad jag menar? Hehe...

• elinina

vi har ingen buffer...förutom de 14 kr ja har på kortet då
    VILL ha en j-a mqassa pengar!!

• LivräddMedStil

Vill tillägga en sak. Det beror ju lite på hur man bor. Har man en egen villa behöver man buffert känns det som. Bor man i en hyresrätt behövs det kanske inte på samma sätt...

• uniMog

Jag känner mig trygg när jag har 20 000. I övrigt satsar jag hellre på att betala av på lån och att inte behöva snåla alltför mycket

SKULLE jag ha 50 000 på banken kan jag lova att jag snart hittar något att lägga resterande 30' på (4-hjuling, kamin, renovera något..)

Svar på tråden Hur stor buffert tycker ni att man "bör" ha?