• Glass

Hur stor buffert tycker ni att man "bör" ha?

Jag och min sambo är inte riktigt överens om hur stor buffert (pengar) som vi borde ha tillgängliga.
    Jag tycker att vi ska betala av lånet lite mer och ha lite mindre i buffert, men han tvekar.

Vad tycker ni?

Diskutera gärna i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stor buffert tycker ni att man "bör" ha?
  • Gmml

Jag försöker alltid att ha mellan 50.000-100. 000 nånting.
    Pengar som jag endast tjänat ihop på min vanliga lön.
    Just nu är dock min sprbuffert nere i 40.000 pga av bilköp, men snart är jag nog tillbaka på den vanliga nivån igen.

• jenjen

Man brukar väl säga att man bör ha ett par månadslöner sparade.

TCO gjorde en undersökning för nåt år sen om hur många som inom en vecka kunde skaka fram 15000 kr av egna medel. Det var skrämmande många som inte kunde det. Antar att de valde 15000 för att de tyckte att det var ett bra riktmått på hur mycket man åtminstone borde ha.

Jag har alltid haft hyfsat med sparpengar, tänker inte direkt på det som en buffert utan mer som sparpengar helt enkelt. Nog har jag alltid ett par månadslöner i alla fall på sparkonton. (Helt värdelöst sätt att spara, jag vet!) Sen finns lite gamla fonder, Riksgäldsspar och pensionssparande (vilket inte är alls mycket för jag har så svårt att engagera mig i pension även fast jag vet att jag borde...) Min sambo har mer pengar i aktier och fonder än jag har och inte lika mycket på banken.

• Peztis

Hellish, att kunna spara 1200:- i månaden är ju enormt! Jag sparar 250:- som går in på något fondspar som bara krymper.... sambon gör likadant och vi har tänkt börja spara lite till sonen också.

Vi har dock en del pengar på sparkontot men det är för att sambon har en relativt nystartad firma och jag är mammaledig så pengarna måste ju finnas där, sparade innan barnet kom och sambon sa upp sig. Försöker att inte röra kontot för mycket men vi måste ju betala räkningar också.

Vi lever dock bra med hus och stor tomt, 2 bilar (en avställd just nu), katter, son på 7 månader osv och kan köpa det vi behöver, kanske inte alltid det vi helst vill ha, men samtidigt så är man ju försiktig så man inte bara slänger bort pengar på onödigheter (min sambo och jag är dock oense om vad som är öndigheter ).

Usch, det är svårt det där. Men om man har möjlighet bör man kanske ha 30'-40' som buffert.

• Sandrine

Jag skulle nog inte kunna sova på nätterna om jag inte hade mitt sparkonto/buffert.
    Nu har jag alltid mellan 50-100 000 på kontit och vet därför att det inte blir någon katastrof om jag blir sjukskriven samtidigt som spis och tvättmaskin går sönder och lånen skall betalas.

Hellre en kostnad för lånen varje månad än att tömma sparkontot för att minska dem.

Vi skulle inte kunna betala av våra lån med sparade pengar, det är för mycket. Men det enda lånet jag egentligen känner att jag vore glad att slippa är csn...

• Meli

Vi har minst 10000, til oförutsedda utgifter. Ibland tar vi av dem till något vi bara vill ha, och sparar upp till det i efterhand, så slipper man alla dumma smålån.

• vilsen

Jag tycker att det beror mycket på hur man bor. Bor man i villa, speciellt om den inte är helt ny, så tycker jag att man ska ha 100000 i buffert ungefär. Bor man i hyreslägenhet tycker jag att det kan räcka med att man kan betala självrisken på sina försäkrningar + sisådär en 20000-30000.

Har man lån på hus eller lägenhet så ska man ABSOLUT BETALA så mycket som går nu. Amortera, amortera, amortera, vad banken än säger! Banken tjänar på att ni har mycket lån kvar när räntorna går upp. Ni måste ha ett sparande med betydligt högre ränta än räntan på lånen om det på lite längre sikt ska löna sig att spara pengarna istället för att betala av på era lån.

• vilsen

Glass: Menar du att om räntorna är som det är nu så betalar ni 250 kr mindre på lånet om ni pytsar in lite av "bufferten" nu? För hur mycket blir det ifall du räknar med att räntan går upp tex 3%? (= inte helt omöjligt, utan snarare troligt) 375 kr? Det blir på ett år 4500 kr. Ingen fantasisumma, men rätt trevliga pengar om du frågar mig!

• Glass
    Vilsen, ja om vi betalar av 50 000 på lånet så är det med den räntan som vi räknade med ca 5,5% 250:- mindre i ränta varje månad.
    Vi räknade med en lagom hög ränta som du ser, men inget säger ju att den inte kan gå upp mer...  Vi har inte bestämt oss riktigt om vi ska ha rörlig eller fast ränta.
  • Caprifolium

Är väl bra att ha så mycket som möjligt sparat. Jag har nog mellan 40-50000 sparat och reser upp mycket men sparar cirka 4000-5000 i månanden av min lön.

• Isanna

Oh herrejösses! Längtas tills man kan ha en buffert! Studerar utan studielån och sambon jobbar mot en normal lön så lagomt snålt får man leva! Men vi har vår gård o bil etc ändå, lever utan buffert, jag lovar att det går även om det kanske inte är idealiskt! Man kan sova i lugn o ro utan sparkonto.

Svar på tråden Hur stor buffert tycker ni att man "bör" ha?