Inlägg från: grabbarna |Visa alla inlägg
  • grabbarna

    Sjögrens syndrom

    jag är under utredning och har väntat på remiss till ögon i 15 veckor och nu ska jag äntligen komma dit på onsdag för dom proverna,men saken är den att just nu är ögonen ganska bra jag har perioder då jag vaknar om nätterna och ögonlocken fastnat på själva ögongloben och det vore ju bättre att få ta prover då och inte nu när det är en bra period. Det verkar turas om lite nu när ögonen är bra har jag ganska jobbigt med min högra handled men förut var den ganska ok. så visar ögonproverna på lite tårvätska får jag en remiss till en reumatolog men det tar väl 12-15 veckor till i så fall*suck*

    största problemet är tröttheten och ögonen när dom var som värst. tröttheten är så jobbigt nästan förlamande och jag hars vårt att köra bil på em kväll för jag somnar nästan bakom ratten vilket aldrig hänt förut då jag alltid varit en mkt kvällspigg människa nu behöve rjag en tupplur mitt i dagen eller em för att funera normalt men det är sällan det finns möjlighet till det.

    jag jobbar bara 80% för jag orkar helt enkelt inte jobba heltid, jobbar jag långa dagar flera dagar irad viket jag gör vissa veckor är jag helt slut i flera dagar.

    jag har visat antikroppar för sjögren men inte tagit nån läppbiopsi men vad jag hört av andra så ska det inte alls vara så farligt.

  • grabbarna

    ja alltså gråta med tårar kan jag också men har ändå fått diagnos torra ögon så man behöver ju inte vara helt krutorr för att få just den diagnosen, och torra ögon är bara en del av sjögrens men en ganska stor del så har man inte torra ögon enligt testerna kan det vara svårt att gå vidare men..jag gjorde ett ögontest som låg på gränsen men fick göra en vecka senare utan att ha använt ögondroppar under hela den veckan och då var ögonen rejält sämre. så det kan vara något att tänka på ifall man tar droppar varje dag.

    JOMI jag tycker absolut du sk abråka dig til en remiss till en reumatolog det tänker jag göra om han nu inte skriver en frivilligt...även om det inte är just slögrens så har du ju nåt elände i kroppen, hur är din reumafaktor?


    Bemidii skrev 2009-04-11 17:46:02 följande:
    Tack!Jasså är de så svårt att få en diagnos, låter inte possitivt för mig. Har alla symtom, men har just fått min muntorrhet och den är värst på kvällarna då lär de ju inte ta prover. Gråta med torar kan jag fortfarande hmm..
Svar på tråden Sjögrens syndrom