Inlägg från: Lilla Lotta |Visa alla inlägg
  • Lilla Lotta

Hallux valgus, operation.

Jag opererade min vänstar fot 2 februari i år, och jag var inställd på att det skulle göra svin ont. Operationen gjordes under lokalbedövning och det som gjorde ondast var alla sprutor som sattes i foten för bedövningen. Då jag är gravid fick jag inget lugnande vilket man får i normala fall, jag fick heller inga morfintabletter för värken efter utan fick nöja mig med Panodil zapp. På värk skalan 1-10 hade jag som ondast runt 6.
    Allt har gått mycket över förväntan för min del och känner att det verkligen inte är någt att oroa sig för. Nu kan jag ju inte uttala mig om hur tiden efter riktigt blir då min läkning inte är 100% klar. Har ju bara gått 5 veckor sedan operationen.
    Kan väl tillägga att jag var uppe och gick på foten (med spec. sko) efter 3 dagar.

Lycka till och försök att inte oroa dig !

• Lilla Lotta

Jag fick en remiss av min företagsläkare i september, hade läkarbesök på ortopediska huset i Stockholm i början av december, fick operationstiden 2 februari. Så jag tycker väl det gick rellativt snabbt.

• Lilla Lotta
    Svar på #15
    Jaa, det är klart att du vågar. Jag ser redan nu trots att jag fortfarande är svullen om foten att knölen är borta och tån är rak.

Jag har också hört att den tekniken man använder nu är ny. Med den äldre tekniken är det inte ovanligt att könlen kommer tillbaka. Min läkare garanterade mig att någon knöl inte kommer tillbaka på min fot ialla fall.

Längtar så till jag kan börja ha skor igen, just nu hasar jag runt i tofflor eller strumpor (bara för att foten är suvllen fortfarande).
  • Lilla Lotta
    Svar på #17
    Nej jag sov inte över, jag åkte hem inom en timme efter att operationen var gjord. Själva operationen tog ca 20-40 minuter, sen rullades jag ut i rullstol till ett vilorum/uppvakningsrum. Där fick jag te och smörgås och sitta en stund, klädde på mig och belv hjälpt ut. Det är väldigt bra om du kan fixa så någon hämtar dig, alt. måste du ta taxi hem.
  • Lilla Lotta

I dag är första dagen jag har andra skor sedan operationen (som gjordes 2a feburari). Första tiden var specialsko som gällde, där efter tofflor följt av väl uttrampade gymnastikskor. Men som sagt, idag har jag ny fina skor på mig och jag är så nöjd =0)

• Lilla Lotta
    Stampe skrev 2009-04-27 18:32:57 följande:
    Här kommer jag med lite mera frågor :)Hur länge dröjer det innan man kan köra bil med foten?Sen har jag hört att man ska ligga hela första veckan med foten högt. Undantag för toabesök mm. Hur känns det sen när man ska börja använda foten? Och hur löser man det utan att få på en sko på foten?:) Som sagt! Ni är min informationskälla!
    Jag körde bil 4 dagar efter min operation, dock fick jag ta makens bil som har automat, jag ville inte trampa koppling.
    Jag ligger fortfarande med foten högt så fort jag kan, den svullnar ganska ofta på kvällarna och det får man nog räkna med ganska länge har jag förstått.
    En sko kan du nog glömma den första tiden att få på dig. Jag hade som jag skrivit tidigare skor på mig för första gången förra veckan (innan var det tofflor som gällde och väldigt utgådda och lite för stora gymnastikskor).
  • Lilla Lotta

Jag fick stränga order om att inte röra förbandet på två veckor. Efter två veckor togs stygnen bort och då hade jag endast strips som höll ihop ärret/såret. Dock skulle spec. skon vara på.

Svar på tråden Hallux valgus, operation.