• Zara87

Hallux valgus, operation.

Hej!

Jag har hallux valgus på mina fötter. Det är en knöl vid stortån som gör att stortån böjer sig inåt. Gör jätte ont.

Jag ska nu få en operation av fötterna. Jag undrar om det är något annan som har hallux valgus och gjort en operation?
    Min läkare sa att han ska fila bort knölen sedan kapa benet till stortån och sätta ihop med 4-5 skruvar. Som ska sitta i 1 månad.
    Min läkare säger att jag inte kan springa eller dansa på två år. Låter så långt, samt att jag måste vara ledig från skolan i en månad efter operation.

Hur ont gör det? Ungefär hur länge gör det ont? Hur länge behöver man kryckor? Hur gjorde de operationen på dig?

Tack på förhand!
    / Sara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-06 15:34
    Tack för era berättelser :)
    Känns som att det inte kan bli värre just nu... har så förbanat ont idag. Har haft skor på mig hela dagen. Så när jag kommer hem blir det minsann ett varmt fot bad!

/ Sara

ps. är lite ovan att skriva här så blev två inlägg..

• Svar på tråden Hallux valgus, operation.
  • Kajee

Jag gjorde en operation på vänstra foten för 6 år sen ungefär. Dom hyvlade bort en bit, kapade en annan bit och skruvade in en skruv. Skruven sitter kvar. (Läkaren sa att det kan hända att den eventuellt sticker ut så småningom, men då skruvar man bara in den igen.)
    Jag låg med starka värktabletter och hoppade på ett ben i tre veckor (tablettdosen minskade i styrka vartefter förstås).

Min ortoped sa att det inte är alltid att operationen lyckas till 100 % och så är det för mig. Jag har absolut inte lika ont längre, men om det är kallt om fötterna eller om jag går/springer mycket så kan jag få ont igen. (Fast inte som förr och bara tillfälligt.) Så jag kan inte ta en joggingtur - däremot fungerar det att spela innebandy. (Det började jag med ca ett halvår efter operationen.)
    Men det här behöver ju inte stämma för alla.

• Helena o Mattias

Jag har gjort operationen på båda mina fötter, den vänstra gjorde jag 1998 o den högra 2004.
    Jag är jättenöjd har inte ont mer. På mig gjorde de så att de skärde på sidan om hela knölen, sen såga de i benet under knölen, sen drog de ut stortån så att sidan blev rak. Fick ha bandaget i 6veckor innan de tog bort stygnen. Tog väl ca. 3månader att bli helt bra, jag gick på kryckor hela tiden.
    Första nätterna fick jag starka värktabletter men smärtan gick över efter några veckor.
    Men värre gick de för min kära mamma, hon operera sig 2007 i december, hon hade dessutom tån brevid stortån som peka uppåt så de satte nåt slags "spets" genom hela tån. Ett halvår senare hade operations- såret inte läkt o de hade blivit inflammation i såret som höll på att fräta sönder, så efter mycket om o men läkte såret ett år efter operationen. Men hon har nedsatt känsel i foten, så man kan säga att den misslyckats.
    Men tycker helt klart de är värt att göra operationen, eftersom de vart helt bra på mig, är så nöjd.

• Lilla Lotta

Jag opererade min vänstar fot 2 februari i år, och jag var inställd på att det skulle göra svin ont. Operationen gjordes under lokalbedövning och det som gjorde ondast var alla sprutor som sattes i foten för bedövningen. Då jag är gravid fick jag inget lugnande vilket man får i normala fall, jag fick heller inga morfintabletter för värken efter utan fick nöja mig med Panodil zapp. På värk skalan 1-10 hade jag som ondast runt 6.
    Allt har gått mycket över förväntan för min del och känner att det verkligen inte är någt att oroa sig för. Nu kan jag ju inte uttala mig om hur tiden efter riktigt blir då min läkning inte är 100% klar. Har ju bara gått 5 veckor sedan operationen.
    Kan väl tillägga att jag var uppe och gick på foten (med spec. sko) efter 3 dagar.

Lycka till och försök att inte oroa dig !

• kickster78

hej hej!
    jag opererade hallux valgus på ena foten för 10 år sen och operationen var otroligt lyckad. Läkaren tog ut en kil så att tån blev rak och så filade han lite på insidan av knölen. Min knöl stack nämligen ut lite åt andra hållet också (bara några millimeter). Så den tryckte mot någon nerv mellan pekfingertån och stortån.

Det gjorde superont de första 2-3 veckorna, det gick inte ens att stöta till benet, för det onda fortplantade sig ohc jag kunde inte sova alls. Jag opererade i maj, men redan i augusti var jag ute och reste runt i Turkiet. Foten var bara lite svullen då, men jag hade inte så ont längre. Det var lite svårt att ha andra skor än birkenstock och jag var riktigt stel i tå-leden.
    Men det där med att inte kunna springa och dansa på två år vet jag inte....Så var det inte alls för mig. Men jag kommer ihåg att jag ville börja träna Tae kwon do 3 år efter operationen coh det funkade inte, för jag var fortfarande något svullen och det gjorde ont när foten träffade det jag sparkade på.

Efter operationen sa doktorn att jag kunde gå utan kryckor direkt, men eftersom jag hade så ont så var jag tvungen att använda dem ändå den första två veckorna helt och hållet och sen trappade jag ner. Jag var inte sjukskriven alls och det var det inte alls tal om. Jag fick förhandla mig till de där kryckorna. Läkarna kanske har ändrat sin policy om det där sen dess
    Skruven tog jag ut efter 3 år för att den gjorde ont. Man kunde känna skruvhuvudet under huden. Det hade varit bättre att ta ut den tidigare, för trycket av den när jag hade skor på mig var värre än själva det onda från svullnaden.

Numera har jag aldrig ont längre coh kan gå i så höga klackar jag vill. Jag har dock kvar en knöl på andra foten, men den har jag aldrig haft ont av. Den är bara i vägen och gör foten för bred för vissa skor. Den opererade tån är lite stelare i leden och tån blev något kortare, så nu skiljer sig min skostorlek något mellan fötterna. Tänk på att massera ärret så fort det har läkt ihop, annars kan det växa fast lite och då blir det lite stelare än vad det behöver bli.

Lycka till, hoppas att allt går bra!!!

• Sarge

Opererade min vänstra stortå för 5 år sedan.
    Har än idag bara halv känsel i tån & om man råkar nudda på fel ställe så strålar det i hela högersidan på foten.
    Fick ta ut skruven efter ca 2 år & det blev värre efter det för läkaren fick inte ut den & höll på som fan & karvade i foten....troligen kom hon åt någon nerv som gör att jag har besvären.
    Hon vägrar dock erkänna sitt misstag & tycker att det är normalt att inte ha mer än 50% känsel i en stortå..

Inkompetenta läkarj*vel!

• Zara87

Tack för era berättelser :)
    Känns som att det inte kan bli värre just nu... har så förbanat ont idag. Har haft skor på mig hela dagen. Så när jag kommer hem blir det minsann ett varmt fot bad!

/ Sara

• Sessie82

Nu har ja äntligen tagit första steget!
    Ringde vårdcentralen idag, ska dit 15 april....e 26 år o har haft de sen ja va liten...vågar inte visa mig barfata nått....min dröm e att ha flipp flopp på mig.

Men bara undra....hur länge fick ni vänta på OP ? Ja har liksom typ 15 april till vårdcentralen bara, så undrar om ni tror att allt kommer hinna vara klart till sommarn? Fast ja tror nog inte det :(
    Undrar om ja kan få göra de till hösten istället då.

Hm...hur fasen gör man med sina hundar medans man hoppas på kryckor, lol..har 2 stora rottisar som behöver massa motion...och sambon börjar jobba tidigt så han kommer bara hinna ta liten liten promenad me dom.....antar de får bli massa inomhus mentalträning.

• Zara87
    Sessie82 skrev 2009-03-09 13:26:29 följande:
    Nu har ja äntligen tagit första steget! Ringde vårdcentralen idag, ska dit 15 april....e 26 år o har haft de sen ja va liten...vågar inte visa mig barfata nått....min dröm e att ha flipp flopp på mig. Men bara undra....hur länge fick ni vänta på OP ? Ja har liksom typ 15 april till vårdcentralen bara, så undrar om ni tror att allt kommer hinna vara klart till sommarn? Fast ja tror nog inte det :( Undrar om ja kan få göra de till hösten istället då. Hm...hur fasen gör man med sina hundar medans man hoppas på kryckor, lol..har 2 stora rottisar som behöver massa motion...och sambon börjar jobba tidigt så han kommer bara hinna ta liten liten promenad me dom.....antar de får bli massa inomhus mentalträning.
    Jag fick tid till vårdcentralen i november, december. I februari fick jag tid till ortopeden. Nu väntar jag på operation, min läkare sa att det blir vid påsk.. men jag tror det dröjer lite till. Jag tycker det har gått ganska så fort ändå. Vill ha gjort det så tidigt som möjligt så jag kan sommar jobba.
  • Sessie82
    Zara87 skrev 2009-03-09 17:18:06 följande:
    Jag fick tid till vårdcentralen i november, december. I februari fick jag tid till ortopeden. Nu väntar jag på operation, min läkare sa att det blir vid påsk.. men jag tror det dröjer lite till. Jag tycker det har gått ganska så fort ändå. Vill ha gjort det så tidigt som möjligt så jag kan sommar jobba.
    Exakt vill ju kunna bada, åka inlines o gå i skogen me hundarna på sommarn ju :(
  • Lilla Lotta

Jag fick en remiss av min företagsläkare i september, hade läkarbesök på ortopediska huset i Stockholm i början av december, fick operationstiden 2 februari. Så jag tycker väl det gick rellativt snabbt.

Svar på tråden Hallux valgus, operation.