• Anonym

Skilsmässa, vem får bilen??

Om min man och jag skiljer oss, har jag rätt till vår gemensamma bil då? Han står som ägare, samt står ensam på lånet. Han betalar billånet varje månad, men jag betalar ju å andra sidan hela hyran.
    Vad händer med vår bil om vi skulle skiljas?
    Han har en dotter sedan tidigare, kan hon kräva någonting av oss i så fall, om min man skulle avlida eller liknande??? Skulle verkligen behöva reda ut detta!

• Svar på tråden Skilsmässa, vem får bilen??
  • Poloc

En annan fråga.. TS - har ni gemensamma barn ?

Då det gäller gemensam bostad kan väl den förälder som har huvudsaklig vårdnad vid en separation få 'företräde' till bostaden, även om hen inte fått det annars ? (jag är - uppenbarligen - inte jurist, men har hört om sådana fall från bekanta)

Ni som har proffskoll på juridiken; gäller något liknande för exempelvis en bil ? Dvs att den kan "behovsprövas" på något sätt.

• Anonym ((TS))

Anonym (gift) skrev 2009-02-20 12:18:14 följande:

Är man gift så delar man hälften på allt inkl bilen. Har man särkullebarn bör man skriva papper om sin man/fru skulle avlida. Vi har skrivit papper på att särkullebarnen inte har rätt att få ut något om föräldern skulle avlida utan måste vänta tills bostaden säljs.
    Det låter bra för min situation ju! Hur ska detta dokument skrivas, med två vittnen eller ska jag gå till en jurist?
  • Kjell2

Det är lite lurigt om man vart gift kort tid, en tummregel är mindre än fem år. Vid en tvist kan då tingsrätten jämka bodelningen från det normala 50/50 om det skulle bli orimligt.

Det ni verkligen bör kolla upp och tänka på är hans dotter. Går han bort har hon rätt att få ut sitt arv direkt. Arvet beräknas på halva ert bo. Mycket kan lösas med testament, livföräkring mm. Men ni bör prata med en jurist för att det ska bli riktigt och som ni vill ha det.

/Kjell

• Anonym ((TS))

Kan tillägga att mitt dilemma är att jag vill INTE kämpa och betala på det här banklånet i 7 år, och sedan när bilen är betald skiljer vi oss eller någonting annat händer, så står jag där med lång näsa utan bil, han har det bra och jag tillbaka på noll!
    Det ser ju bra ut på papper, han har betalat sin bil som han äger.
    Vi köper den ju till hela familjen.

Vi bor i hyresrätt nu, har inga andra skulder eller tillgångar. Jag har en betalningsanmärkning som gör att jag inte kan stå med på banklånet. Men jag betalar ju istället hela hyran och andra utgifter. Jag vill hellre att vi sparar lite pengar och köper hus om några år. Men han vill gärna köpa bilen!

• Poloc
    Svar på #30
    Kjell2 skrev 2009-02-20 12:54:00 följande:
    Jag tycker det långt ifrån är lika. Om en har två bilar totalt värda 100 000 kr och den andra en myntsamling värd 100 000 kr får var och en behålla sitt.
    Jag håller med om ditt exempel. Om du läser resten av mitt halvciterade inlägg så ser du kanske hur jag menade. Ingen motsättning där.

Det fåniga är att jag skrev "ni menar kanske samma sak" för att förhoppningsvis undvika onödigt tjafs och hårklyverier (viktigare att TS får svar än att folk i tråden mästrar varandra) men nu så blev det ännu mer tjafs istället.
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-20 12:01:49 följande:

Om min man och jag skiljer oss, har jag rätt till vår gemensamma bil då? Han står som ägare, samt står ensam på lånet. Han betalar billånet varje månad, men jag betalar ju å andra sidan hela hyran. Vad händer med vår bil om vi skulle skiljas?
    Den som har haft huvudansvaret för bilen innan separationen får bilen. Den andra får umgängesrätt.

Förlåt, var tvungen...
  • Poloc

Jag säger som Kjell - det låter som en god idé att prata igenom situationen med en jurist. Det kan finnas formaliakrav för att vissa dokument ska vara giltiga tex. Och precis som du själv är inne på TS, så behöver man tänka igenom eventuella framtida scenarier för att skydda sig mot oönskade effekter.

Som jag skrev ovan så brukar banker kunna hänvisa till jurist.

• Anonym ((TS))
    Kjell2 skrev 2009-02-20 13:03:47 följande:
    Det är lite lurigt om man vart gift kort tid, en tummregel är mindre än fem år. Vid en tvist kan då tingsrätten jämka bodelningen från det normala 50/50 om det skulle bli orimligt.Det ni verkligen bör kolla upp och tänka på är hans dotter. Går han bort har hon rätt att få ut sitt arv direkt. Arvet beräknas på halva ert bo. Mycket kan lösas med testament, livföräkring mm. Men ni bör prata med en jurist för att det ska bli riktigt och som ni vill ha det./Kjell
    Så om jag förstår det hela rätt ska dottern från hans tidigare äktenskap ha halva vårt bo, men vår gemensamma dotter ska också ha sin halva?
    Tack för dina kloka inlägg föresten, bra hjälp :)
  • Anonym ((TS))

Anonym skrev 2009-02-20 13:10:27 följande:

Anonym skrev 2009-02-20 12:01:49 följande:
    Den som har haft huvudansvaret för bilen innan separationen får bilen. Den andra får umgängesrätt. Förlåt, var tvungen...
    Hi hi, bra nu vet jag ;)
  • Viewsonic

Anonym ((TS)) skrev 2009-02-20 13:18:08 följande:

Anonym skrev 2009-02-20 13:10:27 följande:
    Hi hi, bra nu vet jag ;)
    Är på konsigt humör, hi hi (var ej heller meningen att vara anonym)
Svar på tråden Skilsmässa, vem får bilen??