• 242

Ni som haft jobbiga nätter pga tandsprickning!!!

ohmygod,helvete!

dottern verkar va lite senare än andra och var ca 9månader när två tänder ploppade fram i underkäken,hon gnydde å gnällde mkt men de störde inte nätterna mer än att hon vaknade några ggr och fick lugnas.

men nu.hon är 11månader och sedan 2veckor tillbaka har någon/några tänder spökat i överkäken.har hört att de tänderna är större.förra veckan sov hon inte alls,hon grät hela dagarna,grät när hon had emat i munnen etc,snoret rann som vatten och korkade igen näsan när hon skulle sova.vi sov knappt något,och man var tvungen att ligga brevid henne hela tiden.hon vaknade å gallskrev och var otröstlig..

hon fick alvedon regelbundet och kalla bitringar,den senaste veckan har hon haft bra sömn,lite oroligt bara,men tycke rint eom när man "känner" i munnen...

men ingen tand syns,man ser en vit bula men den har nte kommit igenom.

så jag antar att de kan hålla på i faser?som när vi får visdomständer eller så?

pysseltokig
  • 242

kan mkt väl vara tänder!men min tjej började flänga runt om nätterna vid 6månader utan att få tänder..men bajset kan ju va ett tecken...

pysseltokig
  • 242

som jag förstått är det totalt olika,och det är svårt att veta om det ÄR tänder förns man ser några...jag var övertygad om att Néas faser mellan 4mån-9mån va tänder,men det var det aldrig...så mkt annat som har samma symtom.

men tror man dom har mkt ont,eller om de har feber ska dom ju ha alvedon.

annas så är det nog bara kalla bitringar!

som sagt är vi inne på v.3 snart och tanden är inte igenom..

pysseltokig
  • 242

em87..oj,han va snabb me tänderna!
    stackrs liten..ju äldre de blir ju mer smärtpåverkade blir dom..

pysseltokig
  • 242

öronen har det dragits i när hon haft ont,å de vet man jus jälv att man kan ha ont upp mot dem när man har tandverk..

en normal natt när lillan mår bra somnar hon 19.30-20 och sover hela natten till 06,får välling och somnar om till 07.30-08 beroende på hur mkt hon va igång dagen innan:)

när tänderna spökar,kan vi med tur fått henne att somna vid 23,då sover hon oftast 1h å då e d bara att passa på att duscha etc,för sedan vakna rhon å skriker,och somnar bara om på min arm mellan oss i sängen,sedan vaknar hon var 15-30min fram till 4-5 på morgonen då är hon oftast så utmattad att hon lyckas somna å sova 2h...sedan skrik å gnäll hela dagen utan middags sömn..

pust va det är jobbigt!

pysseltokig
  • 242

AEED,vet ej vad du menar,om du menar mig.
    men Néa är 11månader och dricker 200ml spemersfullkornsvälling som är från 1år.

hon drack den från 8månader en kort period men blev inte mätt,en väninna hade samma problem och testade 1års vällingen och det funkade.

néa dricker knappt flaska alls längre.håller sig jätte bra på den.

1ggn vod 19.30
    1ggn vid 06.00
    1ggn när hon ska sova middag.

innan vi testade välling (bara för 2mån sedan) drack hon NaN3 fårn 10mån,säkert dubblet så många gånger om dagen (fast då bara i 120ml portioner)

pysseltokig
  • 242

AEED:jag skulle snarare passa på,när han endå bökar å gnäller,annars har du tand problemet nu och amningsavänjning sedan.se till att ha flskan till hands,han tar den till slut,ett annat tips är pipmugg med välling,de bruka rfunka för många som aldrig gillat nappflaska..

ni kan ju varva med kallt vatten eller kall juice så känne rhna att det är rätt skönt i munnen,det lindrar lite...

pysseltokig
  • 242

okey.missupfattade (trodde du ville slippa själva amninen och tänkte att välling kanske mättade mer till natten)

jo,skrev ju att pipmugg var ett förslag.

pysseltokig
Svar på tråden Ni som haft jobbiga nätter pga tandsprickning!!!