Ni som haft jobbiga nätter pga tandsprickning!!!
Berätta eran version om hur ni tyckte det har varit jobbigt?
Berätta eran version om hur ni tyckte det har varit jobbigt?
Har märkt av det två gånger. Första gången var när de fyra första tänderna kom. Då var han 4½ månad. Han vaknade triljoner gånger och hade jättesvårt att somna om. Vanligtvis hade han en hel del nattuppvak, men då somnade han alltid om snabbt efter lite amning. När tänderna var på G så vaknade han mycket mer och kom inte till ro som vanligt vid amning. Ett par jobbiga nätter.
Därefter ploppade 4 nya framtänder fram utan att vi märkte något av det. När han var drygt ett år så var det dags för hörn- och kindtänder att titta upp. Samma visa. När han väl sov sov han jätteoroligt. Snurrade runt som en tok i sängen, vaknade en gång i kvarten-halvtimmen nätterna igenom. Tog längre tid. Runt 2-3 veckor någonting. JOBBIGT!
Nu är han 14 månader snart och sover som en gud
Han sover oroligt,
kan bajsa i bland flera ggr per natt och det är inte lite,
han har fått hög feber,
svårt att somna om
och är grabben vaken är mamma vaken och pappa sover dåligt.
ohmygod,helvete!
dottern verkar va lite senare än andra och var ca 9månader när två tänder ploppade fram i underkäken,hon gnydde å gnällde mkt men de störde inte nätterna mer än att hon vaknade några ggr och fick lugnas.
men nu.hon är 11månader och sedan 2veckor tillbaka har någon/några tänder spökat i överkäken.har hört att de tänderna är större.förra veckan sov hon inte alls,hon grät hela dagarna,grät när hon had emat i munnen etc,snoret rann som vatten och korkade igen näsan när hon skulle sova.vi sov knappt något,och man var tvungen att ligga brevid henne hela tiden.hon vaknade å gallskrev och var otröstlig..
hon fick alvedon regelbundet och kalla bitringar,den senaste veckan har hon haft bra sömn,lite oroligt bara,men tycke rint eom när man "känner" i munnen...
men ingen tand syns,man ser en vit bula men den har nte kommit igenom.
så jag antar att de kan hålla på i faser?som när vi får visdomständer eller så?
Åh vilken bra tråd för mig
De sista två-tre nätterna har lillan vaknat en gång o vart vaken 1,5-2 timmar,
hon har haft lite, lite feber ett par dagar. Inatt hade hon även bajsat (det har hon aldrig gjort på natten innan) och i morse när jag skulle byta hade hon bajsat igen, då var som vatten.
Då började jag misstänka tänder (hon är sex månader o har inga än) men jag har inte satt det i samband med att hon vaknar på nätterna förräns jag läste här.
Tror ni att jag kan ha rätt?
Hon är inte ledsen när hon vaknar, hon bara ligger o pratar som vanligt.
Hon har dessutom svårt att ligga still i sömnen o hamnar på alla konstiga håll i alla konstiga ställningar
kan mkt väl vara tänder!men min tjej började flänga runt om nätterna vid 6månader utan att få tänder..men bajset kan ju va ett tecken...
Det som var jobbigt var att han sov så oroligt om nätterna och kunde vakna med 15 minuters mellanrum under hela natten så varken jag eller sonen fick speciellt mycket sömn. Kändes så jobbigt för man var så totalt hjälplös och kunde bara lugna honom genom amning. Stackaren...
Hur långt tid brukar det ta från att dom börjar med detta tills tänderna kommer o finns det något jag kan göra för att underlätta?
Har testat kalla bitringar, men jag tror inte hon fattar riktigt
Sonen har varit väldigt mammig/pappig, vaknat nästan hela tiden och varit ledsen, velat ligga och amma massor osv. (Även nu vid senaste tanden som han fick då han var nästan 11 månader) Han vill ha närhet när tänderna kommer.
som jag förstått är det totalt olika,och det är svårt att veta om det ÄR tänder förns man ser några...jag var övertygad om att Néas faser mellan 4mån-9mån va tänder,men det var det aldrig...så mkt annat som har samma symtom.
men tror man dom har mkt ont,eller om de har feber ska dom ju ha alvedon.
annas så är det nog bara kalla bitringar!
som sagt är vi inne på v.3 snart och tanden är inte igenom..
Vi är inne i en sådan period just nu!
Senaste veckan har varit jobbig och det har inte gått att borsta tänderna på honom.
Igår fattade jag varför,när han skrek så jag in i hans mun och 2 kindtänder på vardera sidan håller på att komma upp! det blödde också, stackars liten och jag som nästan bortsat tänderna under tvång på honom
Senaste kvällarna när han ska sova har han bara skrikit,vill inte ligga ner,vill inte bli buren,vill ingenting!! Så jag har inte ens kunnat trösta honom!
Tillslut har han somnat och någon natt vaknat och skrikit förtvivlat av smärtor