• Fille Fjonkan

En öm knöl!

I morse just när jag vaknat fann jag en öm knöl direkt nedanför bröstbenet! Jag förstår inte vad det kan vara

Den sitter som sagt nedanför bröstbenet, strax under där de nedersta revbenen möts. Den känns ungefär som toppen på en armbåge, rund och hård, ca 2 cm i diameter. Den är en aning öm när man tar på den. Kan det vara bröstbenet som sticker nedanför revbenen? Kan det bli lite svullet? Kan det bildas brosk där utan att man slagit i e dyl?
    Hjälp, jag är lite nervös! Vad kan det vara?

• Svar på tråden En öm knöl!
  • Fille Fjonkan

Ingen som känner igen detta eller vågar sig på en gissning?

• Griggan

Alltså man kan ju få lite fettknölar överallt i bröstet/ kroppen! Oftast så gör de "farliga" knölerna inte ont, och de ömmar inte. Men om du är orolig och fundersam så är det nog bra om du uppsöker läkare!
    VARMA kramar till dig!

• Mazzi

Ingen fara, helt normalt anatomiskt, be och få känna på en kompis ska du se. Ju mer man känner och trycker ju mer öm blir den. Du kan vara lugn*kram*

• Fille Fjonkan

Tack för ditt svar! "Min knöl" är så hård att jag inte tror det kan vara fett. Jag vet verkligen inte vad det kan vara. Kanske jag ska uppsöka en läkare. Jag är bara lite orolig att h*n ska tro att jag är en komplett korkskalle Eller en fullfjädrad hypokondriker

Jag väntar ett par dagar...

KRAM!

• Fille Fjonkan

Mazzi: Är det så? Det låter strålande! Jag kände efter på min 2-åriga son för att se var hans bröstben slutade, men han var så kittlig att jag inte kom fram till något

Jag ska sluta trycka och se om det känns mer normalt om ett par dagar...

Tack för ett lugnande svar!

Kram!

• Griggan

Men icke, inte tror jag att läkaren skulle tro att du var nån hypokondriker, vi kvinnor uppmanas ju att lära känna vår kropp och uppsöka läkare vid förändring i brösten! Så om du oroar dig för vad dom skall tycka så kan du sluta med det nu! Det viktigaste är ju att ditt sinne är lugnat!

• Fille Fjonkan

Griggan: Jo, men det här är ju inte i brösten direkt utan nedanför bröstbenet. Det vore mer än bara lite pinsamt att gå dit och få höra "Grattis, du har hittat ditt bröstben!", typ

• Dayna Lee

Men det är en liten benknopp där revbenen möts. Det var väl den Mazzi syftade på så var lugn du! Kolla bilder på nätet så får du se knoppeliknoppen! Ömt kan det vara lite här och varstans emellanåt. Kanske du haft gaser som tryckt upp mot den lille knoppen.

Ha det gott!

• Griggan

Jaha! Ha ha ha! Förlåt att jag skrattar, det är åt mig själv mest :D Grattis du har hittat ditt bröstben får jag väl säga då :P

• Mazzi

Kolla din man imorgon. Jag lovar, du kan vara helt lugn. Men jag förstår att du blir lite orolig för att hitta en knuta man inte känt innan så sätter det ju igång tankarna.

Svar på tråden En öm knöl!