• Baba Screetch

    C-vitaminbrus till barn?

    Är det nå´n osm vet om man får ge C-vitaminbrustabletter till mindre barn?

    Jag har kollat på förpackningen men det står inget på den.

    Det handlar om min son som är 3,5 år... han ville smaka, men jag vet inte om det är bra o ge så små vitaminbrus...

    Det är såna är rör med brustabletter som man kan köpa i avnliga affärer..

    Svar mottages tacksamt


    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Svar på tråden C-vitaminbrus till barn?
  • Themis

    Jag hittade detta på nätet:

    Ska jag ge honom extra c-vitamin?
    Fråga

    Om en 4-åring inte gillar juice och äter väldigt lite frukt, bör jag då ge C-vitamin till honom? Hur får barnet annars i sig nödvändiga vitaminer?
    Tacksam för svar

    Man tror lätt att det behövs stora mängder frukt och grönsaker för att täcka C-vitaminbehovet, men faktum är att C-vitamin finns lite överallt. Rekommendationen för en 4-åring är 30 mg C-vitamin/dag, vilket till exempel motsvarar följande: En liten potatis + 0,5 kiwi + fyra mandarinklyftor.
    Eller om barnet fortfarande dricker välling så ger 2,5 dl välling hela C-vitaminbehovet. De flesta barn behöver alltså inget C-vitamintillskott!

    källa:
    www.viforaldrar.se/fraga-oss/mat/ska-jag-ge-honom-extra-c-v/
    --

    Om en 4-åring behöver 30 mg/dag och det är 1000 mg (1 g) i en C-vitaminbrustablett så ska man nog inte ge 3-åringen ett eget glas brus, men ett smakprov är okej eftersom C-vitamin är vattenlöslig och ev. överskott går ur kroppen med urinen.

    Jag har låtit min 3-åring smaka lite på färdigt brus ett par gånger.

  • Baba Screetch

    Tusen tack för svaret

    Ja han dricker ju välling än så då känns det som att den enda får bli smakprov då, men inte en hel tablett!

    Kanon då vet jag!!!

    Tack igen


    Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Mammi09

    Det finns något som heter solesan som är gult i flaska som man kan ge barn :P Finns på vanliga ica affären :P Mina har älskat det!

Svar på tråden C-vitaminbrus till barn?