Svar på #14
Vad bra att du har en positiv erfarenhet av neo iaf! Det är klart att det bästa är att få ha barnet hos sig efter födseln, det är trist när det inte går...
Dina frågor skulle säkert besvaras bäst av en barnläkare. Tyvärr löper snittbarn en något större risk att ha andningsproblem och behöva CPAP efter födseln. Det har dock inget med lungmognaden att göra utan beror på brister i den cirkulatoriska omställningen hos barnet efter födseln att göra. Jag tror inte att det är ärftligt, kanske slumpade sig det just så att dina barn fick problem bara. För de har inga andra sjukdomar som hjärtfel eller underutvecklade lungor?
Kortisonsprutor ges enbart till mammor som riskerar att föda för tidigt och kortisonet påskyndar lungmognaden. Kortisonsprutor påverkar inte fullgånga barns lungor.
Jag tror deifnitivt att du ska våga skaffa ett barn till! Men prata gärna med en barnläkare och en barnmorska först om du har fler frågor. Ring till sjukhuset där dina barn har vårdats och se om någon läkare har tid att svara på dina frågor. Kanske du kan snittas i v. 40 istället nästa gång?
Lycka till!
Mrs Richter skrev 2009-02-27 12:12:25 följande:
Hej, Bägge mina söner födda i vecka 38 med planerat kejsarsnitt har vårdats på Neo pga andningsstörningar, de har bägge fått CPAP under ett par dagar. Hoppades vid mitt andra snitt att jag skulle slippa behöva få barn nummer två på Neo, men så blev det inte, visserligen har han fått en fantastisk behandling på Neo alla är super gulliga och kunniga så det har inte gått någon nöd på honom där, men man vill ju ändå ha sitt barn hos sig.Jag undrar och har faktiskt även skickat efter mina journaler ifrån Neo om detta bara är en slump att bägge hamnat på Neo med samma historik eller om vi har något genetiskt som gör att de helt inte är mogna att plockas ut i vecka 38?? Ingen kan ge mig något svar,,,, känns lite jobbigt med tanke på att vi gärna vill ha ett barn till och jag är jätte nervös över att något allvarligt ska hända??? Vet inte varför men man blir lite nojig....Kan man få kortisonsprutor innan i mitt fall eller ges det inte alls, tänkte att du som arbetar på sjukhus kanske vet???Tack tack och lycka till med ditt snitt och om barnet hamnar på Neo så är det faktiskt inte så illa då de som jobbar där är mycket kompetenta och rara och barnet mår bra och får bästa behandlingen som den kan få.....