• Krulltott07

Andningsproblem (för bebis) vid snitt?!

Ja har hört att endel barn kan få andningsuppehåll/andningsproblem när de har kommit ut via kejsarsnitt p.g.a. att fostervattnet inte pressas ut på samma sätt som när de kommer ut vaginalt.... Nån som har vart med om det?

• Svar på tråden Andningsproblem (för bebis) vid snitt?!
  • peccavi

Barn som föds via kejsarsnitt löper en något större risk än barn som föds vaginalt att ha lite problem med den cirkulatoriska och andningsmässiga omställningen efter födseln. Men det är absolut inte en stor risk och de flesta barn mår fint efter ett snitt

• Petra med små

Min son fick andningsstopp några timmar efter snittet, hamnade på neo för övervak.

En av mina döttrar hamnade på neo med cpap pga vätska kvar i lungorna.

Bägge var dock lätt prematura men personalen sa att detta var vanligt hos snittbarn.

• Krulltott07

usch! Men tänk om man ligger å sover då när de händer?

• peccavi
    Svar på #3
    om andningsproblemen beror på vätska i lungorna så märks det tydligt på barnets ansträngda andning direkt efter födseln.

andningsuppehåll har inget med kejsarsnitt att göra, det beror på ett omoget andningsmönster (tex. prematurer), kramper eller infektion hos barnet. Fullgångna, nyfödda barn ska inte göra andningsuppehåll oberoende på om de är födda med kejsarsnitt eller inte. Infektioner och kramper kan drabba vilket nyfött barn som helst och har inget med kejsarsnitt att göra.
  • Petra med små

Jo, jag höll på att sova och hade sonen på min mage. jag kände att han blev som en blytung spagetti, helt lealös. Jag tittade på honom och då var han först kritvit i ansiktet och blå runt läppar och ögon...sen blev han helt blå.

BM tog honom och sprang iväg, själv kunde jag inte röra mig pga snittet. Det var hemskt.

Men det gick bra

Krulltott07 skrev 2009-02-22 10:16:07 följande:
    usch! Men tänk om man ligger å sover då när de händer?
  • Krulltott07

Å fy!! Nu blev ja ju inte mindre nojjig! Ja e inte rädd för komplikationer för min egen del om de skulle bli snitt... men ja e livrädd för att barnet ska sluta andas!

• Krulltott07

Tänk om man inte märker nått!

• Petra med små

Men det är som tidigare sagt, det där som sonen hade hade inte med snittet att göra!! det var en omognad som han själv hade antar jag för någon månad senare började han om igen.

Men flickan som fick ligga på neo med cpap var snittrelaterat och det hördes, andningen blir rosslig och förgen samt orken minskar aningens. hon låg i cpap ett dygn sen var det bra . Hon var lite tidig också så det kan ha med det att göra.

Du behöver inte vara orolig! de kollar din bebis

Krulltott07 skrev 2009-02-22 11:49:55 följande:
    Å fy!! Nu blev ja ju inte mindre nojjig! Ja e inte rädd för komplikationer för min egen del om de skulle bli snitt... men ja e livrädd för att barnet ska sluta andas!
  • Krulltott07

Ok, tack nu blev ja lite lugnare

• Petra med små

de kontrollerar snittbarn noga . lyssnar, suger och ger ofta syrgas

Krulltott07 skrev 2009-02-22 13:26:35 följande:
    Ok, tack nu blev ja lite lugnare
  • peccavi
    Svar på #10
    Jag ville bara kommentera lite eftersom jag faktiskt jobbar med nyfödda barn och tar emot nyfödda barn efter kejsarsnitt. Man är inte mer noga med kontroller på snittbarn än vaginalt förlösta barn. Enda skillnaden är att det oftast är en barnläkare med och tar emot snittbarn direkt efter födseln. Om barnet har AKUTA problem med vätska i lungorna eller den andningsmässiga omställningen så märks det DIREKT efter födseln eller inom den närmsta minutrarna. Om barnet har mindre problem så kan man vänta och se om det går över av sig själv (gäller enbart fullgångna barn) eller så ger man barnet andningshjälp, t.ex. CPAP på neo. Suger rent i luftvägarna gör man i stort sett endast om fostervattnet är bajsfärgat och barnet samtidigt mår dåligt direkt efter förlossningen. Syrgas ges inte om barnet inte behöver det. Om ett fullgånget barn skriker och får bra APGAR efter ett k-snitt så behöver det barnet inte fler kontroller än vaginalt förlösta barn.

Glöm inte att barn som föds vagnialt kan ha precis samma problem med andningen som snittbarn. Enda skillnaden är att andningsproblemen drabbar något fler snittbarn, inte många fler.
  • Petra med små

mina har fått syrgas direkt och andningsproblemen har kommit timmar efter snitten.

är säkert olika

• peccavi
    Svar på #12
    Det är olika på olika sjukhus och det ändras hela tiden. Det går att ge barn rumsluft också, rumsluft innehåller 21 % syrgas. Nuförtiden ska vi inte återuppliva nyfödda med syrgas utan enbart rumsluft.

Vad jag har förstått av dina inlägg så var dina barn prematurer. Prematurer har omogen andning och det jag skrev gäller fullgångna barn. Jag har aldrig varit med om att ta emot ett fullgånget barn från BB som haft vätska kvar i lungorna efter förlossningen och behövt ligga i CPAP. Däremot har jag lagt barn i CPAP som inom några timmar efter förlossningen fortfarande hade lite andningsstörning, barn som var prematurfött eller där barnet mådde ordentligt dåligt direkt efter förlossningen. Nyfödda som är prematura, som får en allvarlig infektion efter förlossningen eller nyfödda med hjärtfel kan få problem med andningen långt efter förlossningen.

Hur prematura var dina barn?
  • Mrs Richter

Hej,

Bägge mina söner födda i vecka 38 med planerat kejsarsnitt har vårdats på Neo pga andningsstörningar, de har bägge fått CPAP under ett par dagar. Hoppades vid mitt andra snitt att jag skulle slippa behöva få barn nummer två på Neo, men så blev det inte, visserligen har han fått en fantastisk behandling på Neo alla är super gulliga och kunniga så det har inte gått någon nöd på honom där, men man vill ju ändå ha sitt barn hos sig.

Jag undrar och har faktiskt även skickat efter mina journaler ifrån Neo om detta bara är en slump att bägge hamnat på Neo med samma historik eller om vi har något genetiskt som gör att de helt inte är mogna att plockas ut i vecka 38?? Ingen kan ge mig något svar,,,, känns lite jobbigt med tanke på att vi gärna vill ha ett barn till och jag är jätte nervös över att något allvarligt ska hända??? Vet inte varför men man blir lite nojig....

Kan man få kortisonsprutor innan i mitt fall eller ges det inte alls, tänkte att du som arbetar på sjukhus kanske vet???

Tack tack och lycka till med ditt snitt och om barnet hamnar på Neo så är det faktiskt inte så illa då de som jobbar där är mycket kompetenta och rara och barnet mår bra och får bästa behandlingen som den kan få.....

• peccavi
    Svar på #14
    Vad bra att du har en positiv erfarenhet av neo iaf! Det är klart att det bästa är att få ha barnet hos sig efter födseln, det är trist när det inte går...

Dina frågor skulle säkert besvaras bäst av en barnläkare. Tyvärr löper snittbarn en något större risk att ha andningsproblem och behöva CPAP efter födseln. Det har dock inget med lungmognaden att göra utan beror på brister i den cirkulatoriska omställningen hos barnet efter födseln att göra. Jag tror inte att det är ärftligt, kanske slumpade sig det just så att dina barn fick problem bara. För de har inga andra sjukdomar som hjärtfel eller underutvecklade lungor?
    Kortisonsprutor ges enbart till mammor som riskerar att föda för tidigt och kortisonet påskyndar lungmognaden. Kortisonsprutor påverkar inte fullgånga barns lungor.

Jag tror deifnitivt att du ska våga skaffa ett barn till! Men prata gärna med en barnläkare och en barnmorska först om du har fler frågor. Ring till sjukhuset där dina barn har vårdats och se om någon läkare har tid att svara på dina frågor. Kanske du kan snittas i v. 40 istället nästa gång?

Lycka till!
    Mrs Richter skrev 2009-02-27 12:12:25 följande:
    Hej, Bägge mina söner födda i vecka 38 med planerat kejsarsnitt har vårdats på Neo pga andningsstörningar, de har bägge fått CPAP under ett par dagar. Hoppades vid mitt andra snitt att jag skulle slippa behöva få barn nummer två på Neo, men så blev det inte, visserligen har han fått en fantastisk behandling på Neo alla är super gulliga och kunniga så det har inte gått någon nöd på honom där, men man vill ju ändå ha sitt barn hos sig.Jag undrar och har faktiskt även skickat efter mina journaler ifrån Neo om detta bara är en slump att bägge hamnat på Neo med samma historik eller om vi har något genetiskt som gör att de helt inte är mogna att plockas ut i vecka 38?? Ingen kan ge mig något svar,,,, känns lite jobbigt med tanke på att vi gärna vill ha ett barn till och jag är jätte nervös över att något allvarligt ska hända??? Vet inte varför men man blir lite nojig....Kan man få kortisonsprutor innan i mitt fall eller ges det inte alls, tänkte att du som arbetar på sjukhus kanske vet???Tack tack och lycka till med ditt snitt och om barnet hamnar på Neo så är det faktiskt inte så illa då de som jobbar där är mycket kompetenta och rara och barnet mår bra och får bästa behandlingen som den kan få.....
  • yodi

har blivit snittad två gånger och ingen av tjejerna har haft problem med andningen?

• peccavi
    Svar på #16
    Nä det är det jag försöker säga i tråden också. ALLA snittbarn har inte problem med andningen efter förlossningen. Och det finns faktiskt barn som föds vaginalt som också har problem med andningen direkt efter födseln. Däremot är det några få procentenheter fler snittbarn som drabbas av andningsproblem än vaginalt förlösta barn. Men det är verkligen inte många och råkar man ut för det två ggr i rad så är det förmodigen en olycklig slump. Det är vanligare att de inte har problem med andningen än att det de har problem.
  • MysMia79

Två planderade snitt (14 dagar inna BF) inga probel med något...jo dottern fick lite gulsot

Svar på tråden Andningsproblem (för bebis) vid snitt?!